Ska göra dusch och wc i en övernattningslgh och vill göra minsta möjliga.
Blir rektangulärt med ingång från kortsidan.
Har tänkt handfat wc och dusch längst in, frågan är vilka mått jag ska ta.

Bredd 120-130 och djupet 180cm?
Tror ni det funkar?
Djupet går att öka på men då blir det spill på golvmattan...
 
T
Allt handlar väl om antalet personer som ska vistas samtidigt i duschutrymmet. Kan inte svara för rektangulärt men vi har 1,60x1,60 m med 80x80 cm dusch och det känns trångt. Men visst, är man själv funkar det.

Vet inte om kommunen sätter krav på tillgänglighet vid ombyggnad?
 
Det är ett en eller 2mans boende och kommunen ska inte blandas in då det är i en vindsvåning utan möjlighet att ordna hiss
 
BirgitS
Så här tänker du?
Layoutskiss av ett badrum med handfat, toalett och dusch i en begränsad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handfat 60 cm
Mellanrum så det går att städa 10 cm (fast helst mer)
Toa 40 cm
Blir minst 110 cm
Dusch max 70 cm för att summan inte ska bli mer än 180 cm,
Det fungerar för det blir som att duscha i ett badkar, men lite trångt är det ju.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja precis
Handfat finns ju mindre om man vill det
Duschdrapperi går ju att hänga precis mot stolen

Får mäta lite, blir ju lite mer matta som går åt men å andra sidan är det ju 2-300 somn det blir extra.

Ska möta rummet också så det blir bra där
 
BirgitS
Ja, det fungerar ju med 180 djupt men man kommer ju tycka att det är lite trångt.

När det gäller bredden så hänger det på vilket avstånd som krävs framför toan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det fungerar ju med 180 djupt men man kommer ju tycka att det är lite trångt.

När det gäller bredden så hänger det på vilket avstånd som krävs framför toan.
Ja... jag ska inte vara dumsnål
 
BirgitS
Sen ska man ju inte glömma att ett större badrum lär påverka andra rum så man behöver ju se till att det inte blir trångt någon annanstans i stället.
 
Liten, trång badrumsinteriör med toalett och handfat, duschdraperi till höger, mörkt klinkergolv, vit kakling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett badrum som jag tror liknar det du har tänkt. Mätte till drygt 200 cm djupt. Då är det ganska trångt runt handfatet som är 55 cm brett. Duschen däremot känns rymlig. Bredden på rummet är 120 cm och visst är det lite trångt ibland, men inga problem enligt mig. Duschhanddukar hänger på dörren för att inte stjäla av rummets bredd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS
lindath lindath skrev:
[bild]
Jag har ett badrum som jag tror liknar det du har tänkt. Mätte till drygt 200 cm djupt. Då är det ganska trångt runt handfatet som är 55 cm brett. Duschen däremot känns rymlig. Bredden på rummet är 120 cm och visst är det lite trångt ibland, men inga problem enligt mig. Duschhanddukar hänger på dörren för att inte stjäla av rummets bredd.
Vad är det för mått i duschen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för mått i duschen?
Den är 80 cm bred. Gånger 120 cm som ju är rummets bredd. Eller 122 cm var det förresten när jag mätte lite mer noggrant.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Här bilder på vårt badrum Ca 145x140cm. Verkligen minsta möjliga men det är ett extrabadrum. Vi har dock använt det fyra personer under en allt för lång renovering av det vanliga badrummet.
 
  • Ett litet badrum med handfat och spegel, vita kakelväggar och rutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet badrum med duschhörna försedd med glasdörrar, kaklade väggar och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet badrum med vita kakelväggar, toalettstol och handdukstork, mönstrat golv på ca 145x140 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dalbotant Dalbotös skrev:
@mansclaesson Är ni nöjda med de vikbara duschväggarna?
Ja, tycker det funkar kanon. När barnen duschar kan det bli att det slår lite i dem när de viker ut dem men bortsett från det så inga konstigheter. För oss var det enda alternativet pga handfat och toastol. INR Sync 12 men det finns ju några olika.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
210x140 tror jag det får bli
Handfat wc och dusch längst in
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.