D
Först var det för att mina trådlösa routrar bara var 100 mbps även på det trådade nätet och jag ville köra Gbit. Dessutom är fiberanslutningen och patch-panelen i gamla pannrummet som inte är optimalt för trådlös router. Nu när jag skaffat AC-router med Gbit switch så kan den ta över jobbet. Jag behövde bara använda en extra lina så jag kan köra fram WAN/tillbaka LAN mellan pannrummet och AC-routern.
 
Fast varför använder du inte den nya som en ren accesspunkt istället för att ha två routrar i serie? Det är ju att be om problem, även om det inte verkar vara det som spökar just denna gång. Å andra sidan, når du den första routerns gui via din dator när det inte fungerar?
 
Redigerat:
D
Jag når båda routrarnas GUI när det inte fungerar. Anledningen till att jag inte kör AC-routern som accesspunkt är för att jag anser det mindre riskabelt för konflikter än att konfigurera om en router till accesspunkt. Det är ju om man gör det som man riskerar konflikter med IP-adresser, dubbla DHCP-servrar osv.
 
Nej det är im du kör båda som router det blir problem med dubbla dhcp.
Efter fiberkonverter har du router.
Sen switch/acesspunkt. Inte en till router.
 
Hur är det kopplat nu och vad är det som inte funkar?
 
DIY_freak skrev:
Jag når båda routrarnas GUI när det inte fungerar. Anledningen till att jag inte kör AC-routern som accesspunkt är för att jag anser det mindre riskabelt för konflikter än att konfigurera om en router till accesspunkt. Det är ju om man gör det som man riskerar konflikter med IP-adresser, dubbla DHCP-servrar osv.
Jag ser inte problemet med dubbla routrar. Det finns ju flera sätt att hantera det. Det enklaste brukar vara att ansluta router nr 2 via dess switxh, inte wan-anslutningen. Då funkar de flesta " wifi-routrar" som en accespunkt med switch utan att man behöver göra något mer. I land behöver man även stänga av dhcp. Enkelt och strulfritt.


Ovanstående verkar dock inte vara ditt problem. Jag skulle i första hand misstänka routerns funktion/konfig. Om du faktiskt kopplar in den som en router bakom din wifirouter, funkar det då? Isåfall skulle jag fundera på om din routers wan ports macadress av någon anled ing inte funkar hos operatören just nu (man kan ju tänka sig att någon utrustnings arp-cache är knas?). Kan du byta mac på ubiquitin?
 
D
MathiasS skrev:
Jag skulle i första hand misstänka routerns funktion/konfig. Om du faktiskt kopplar in den som en router bakom din wifirouter, funkar det då? Isåfall skulle jag fundera på om din routers wan ports macadress av någon anled ing inte funkar hos operatören just nu (man kan ju tänka sig att någon utrustnings arp-cache är knas?). Kan du byta mac på ubiquitin?
Om jag kopplar in routern bakom WiFi-routern så fungerar den, med exakt samma konfiguration som den har när den inte fungerar framför WiFi-routern. Det var därför jag på något sätt misstänkte att routern på något sätt ogillas av internet-leverantören sedan kl. 20 igår kväll. Jag letade efter om man kunde banka in en annan MAC-adress i WAN-interfacet, men har inte hittat det än.

Jag har båda routrar konfigurerade att helt enkelt hämta IP och DNS via DHCP på WAN-porten. Sedan har den en DHCP-server på LAN-portarna där den sätter sig själv som DNS. På det sättet så går det att sätta in routrarna i princip hur som helst utan att konfigurera om dem.
 
När du har satt routern innan wifi-routern och det inte fungerar, har du startat om wifiroutern efter bytet?
På vilket sätt fungerar det inte.
Kommer du inte ut på nätet alls, går det inte att pinga någon andress ute på nätet eller är det när du surfar som det inte fungerar dvs skriver byggahus.se aftonbladet.se etc?
 
D
Andy78 skrev:
När du har satt routern innan wifi-routern och det inte fungerar, har du startat om wifiroutern efter bytet?
På vilket sätt fungerar det inte.
Kommer du inte ut på nätet alls, går det inte att pinga någon andress ute på nätet eller är det när du surfar som det inte fungerar dvs skriver byggahus.se aftonbladet.se etc?
Det fungerade alltså utmärkt fram till igår kl 20. Då "som en blixt från klar himmel" medan jag satt och surfade på ByggaHus och absolut inte höll på med router-konfiguration eller liknande, så slutade det att fungera. Jag har därefter startat om allting flera gånger.

När det inte fungerar så uppför sig anslutningen som om det inte fanns någon internet-förbindelse i stort sett. Jag kan inte pinga någonting utanför huset. Det ENDA livstecknet jag får är att jag faktiskt får en IP-adress (vet inte om det är Inteno-switchen/routern som ger den eller om det är min internet-leverantör?).
 
D
Hittade kommandot för att ändra MAC-addressen. Och "pang", direkt när jag ändrat den så började internet att fungera genom den routern igen.

VARFÖR????
 
D
Har nu ändrat fram och tillbaka mellan min gamla mac och påhittade mac och det är konsekvent så att så fort jag bankar in min riktiga mac så dör trafiken medan en påhittad mac släpper fram den. Om jag nu kör med min påhittade mac-address, är det risk för att detta kommer att hända igen? Måste jag hitta orsaken till att min mac-address har blivit pest-smittad?
 
Den enheten som du ändrar mac på vad är den ansluten till?
 
D
Det är Ubiquiti routerns eth0 interface (det jag använder som WAN-interface) som jag ändrar mac-address på. Den är ansluten till mediakonverteraren (Inteno-switch/router) som har fibern ansluten (Bredband2 över Telia Öppen fiber).
 
DIY_freak skrev:
Har nu ändrat fram och tillbaka mellan min gamla mac och påhittade mac och det är konsekvent så att så fort jag bankar in min riktiga mac så dör trafiken medan en påhittad mac släpper fram den. Om jag nu kör med min påhittade mac-address, är det risk för att detta kommer att hända igen? Måste jag hitta orsaken till att min mac-address har blivit pest-smittad?

När detta sker dvs att det inte fungerar, har du provat att starta om intenoenheten?
 
D
Andy78 skrev:
När detta sker dvs att det inte fungerar, har du provat att starta om intenoenheten?
Ja, det var det första jag gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.