D
Jag har en Ubiquiti EdgeMax SFP router som är ansluten mot Telia Öppen fiber mediakonverteraren. Mellan det så finns det lite switchar m.m. Det har fungerat bra i några månader (först mot en ADSL-router och sedan mot fiber-anslutningen i en månad).

Idag köpte jag en trådlös AC-router och kopplade in i mitt nät. Det fungerade också bra i flera timmar.

Men så kl. 20 idag så bröts helt plötsligt internet-förbindelsen när jag surfade och inte höll på någonting med router-konfigurering eller liknande. Trodde ju att det var något fel på fibern, då de grejat ute i gatan idag, men så kom jag på idén att ansluta datorn direkt till fiberkonverteraren (som alla felsökare ju säger att man skall göra) och där fanns ju internet-ansluting.

Jag har försökt starta om Ubiquiti routern, har nedgraderat firmware (från en alpha till en release version) och har laddat om en sparad konfiguration, men routern vill inte lira. Jag kommer åt routern från mitt eget nät och kan konfigurera den m.m. så den lever och ser ut att må bra. Den plockar även en IP-address från mediakonverteraren, så även WAN-interfacet fungerar ju.

Men den verkar inte vilja skyffla några paket mellan näten. Jag kan inte pinga internetleverantörens nameserver.

Nu har jag kopplat om i patchpanelen så min trådlösa router går direkt mot mediakonverteraren och då fungerar ju det trådlösa.

Men vad kan han hänt med Ubiquiti routern? Kan den bara sluta att skyffla paket så?
 
Låter skumt, men det kan vara värt att testa att sätta linkspeed manuellt på WAN-porten. Ibland så lirar inte autonegotiation, men det är långsökt då det funkat tidigare.

Det kan även vara värt att göra en total återställning, även om du har en sparad konf. för att utesluta alla möjligheter.

Har du kollat så det inte är nameserver-problem? När du pingar, gör du det mot en IP-adress eller mot ett hostname?

Googles nameservers är bra ping-punkter annars och lätta att komma ihåg ip-numren på; 8.8.8.8 och 8.8.4.4
 
Redigerat:
D
Jag pingar med ip. Nameserver-problem är det ju automatiskt då jag inte får kontakt med nameservern men genom att prova med ip adresser och använda nslookup så ser jag att den inre verkar komma ut på nätet. Samma nameservrar fungerar ju fint när jag kopplar förbi ubiquiti routern. Jag skall prova att göra en total omkonfiguration från grunden imorgon... Nu är ju inte ubiquiti de mest roliga att konfa från grunden...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, keep us posted :)

Jag satt faktiskt precis och surfade på den routern och funderade på ett köp. Sitter på en Cisco RV042 idag men skulle vilja ha en gigabitrouter då jag får överkapacitet från Bahnhof på 100/100 - känns ju dumt att "bara" få ut typ 95 Mbit/s när det direkt i mediakonverteraren får ut c:a 125 Mbit/s :D

Förutom detta trasslet, är du annars nöjd med den?
 
D
Ja förutom att det inte fungerar så är den fin (som var ett gammalt programmerarskämt). Nej men allvarligt talat så har jag varit väldigt nöjd med den, men man måste vara medveten om att det inte är någon router som man drar igång med några få klicktryckningar.
 
OK, är ju van vid Cisco IOS via CLI så det är nog inga bekymmer, även om ett schysst GUI är bra mycket enklare :)
 
DIY_freak skrev:
Jag pingar med ip. Nameserver-problem är det ju automatiskt då jag inte får kontakt med nameservern men genom att prova med ip adresser och använda nslookup så ser jag att den inre verkar komma ut på nätet. Samma nameservrar fungerar ju fint när jag kopplar förbi ubiquiti routern. Jag skall prova att göra en total omkonfiguration från grunden imorgon... Nu är ju inte ubiquiti de mest roliga att konfa från grunden...
Kolla konfigurationen för namnserver i ubiqutin, det kanske är den enda du behöver konfa om för att få det att funka, är den satt till automatiskt prova att ändra manuellt till 8.8.8.8

Edit ser nu att Mexitegel redan svarat med i stort sett samma svar nåväl det får stå kvar.
 
Du skriver att du kopplade in en WiFi router idag. Exakt hur har du kopplat in den?

Det jag är ute efter är att den troligen innehåller en DHCP server och lite beroende på hur du kopplat in den i ditt nät, så kan den nya DHCP servern ha "tagit över" så att din dator nu får IP address från den istället för från din Ubiquiti.

Det ger i så fall alla möjliga konstiga fel.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ingen dum teori från hempularen! Stör mig att jag inte tänkte på det själv :)
 
Redigerat:
Har varit med om det, på jobbet.

En kille behövde lite fler anslutningar i vårt labb, kopplade in en "switch", visade sig vara en router med DHCP server. Efter ngn halv dag gick det inte att jobba längre, dator efter dator på hela våningen slutade fungera. När vi efter lite analys kom på att det måste finnas en ytterligare DHCP server, så tog det ytterligare ett par timmar att hitta den där under en kabelhärva i labbet.
 
D
Den nya trådlösa routern är inkopplad som just en router, under ubiquiti. Så ac routern får sin wan ip via dhcp från ubiquiti routern och ac routern har sedan en dhcp server som delar ut ip adresser enbart till de som är anslutna under den.

När jag var uppkopplad på ac routern så fick jag en ip under dess adressområde oxh när kag kopplade upp mig direkt mot ubiquiti fick jag ip på ettannat nät, så det verkar ha fungerat.

Dessutom så stämgde jag ner ac routern oxh startade om alla andra routrar och switchar men det kom inte igång ändå.
 
Min son lagade vår router i gårkväll.
1 montera ner den märka upp var kablarna var inkopplade.
2 skruva ut skruvarna i hörnen och dela dosan.
3 damsug ut allt dam i routern.
4 återmontera
Den fungerade sedan
 
Jag röstar för att en kabel är trasig.
 
D
Damm lär det inte vara då det är tämligen nya saker och det sitter inte i bebott område.

Trasig kabel... Jag kommer ju åt routern från mitt egna nät, så det interna nätkablaget med switchar verkar fungera. Återstår då kabeln mellan Ubiquiti routern och mediakonverteraren. Men när jag pluggar ur den kabeln ur Ubiquiti routern och kör in den i patch-panelen där min AC-router är ansluten så fungerar internet-förbindelsen direkt via AC-routern. Så även den kabeln verkar fungera.

Jag har nu provat att vända på routrarna, så att AC-routern sitter direkt mot internet och Ubiquiti-routern ligger under AC-routern och då fungerar Ubiquiti routern igen så den routar trafik från de andra portarna till sin WAN-port som går in i AC-routern.

Så jag fattar absolut ingenting... Det verkar som mediakonverteraren helt plötsligt börjat hata min Ubiquiti-router.

Nu har jag i alla fall tillfälligt tröttnat på Ubiquitin och kör enbart med AC-routern. Konstigt nog så har hastigheten till min NAS sjunkit nu, från ca 74 MB/s till 43 MB/s. Det förstår jag inte riktigt eftersom vägen mellan dator och NAS går via samma switchar som förut och inte borde vara beroende av vilken router jag kör. Men det är kanske något av barnen som YouTubar som drar ner...
 
Varför behöver du 2 routrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.