L Linneajohansson skrev:
hur fick du till stuckaturen på luckorna och dörrarna? :)
beställde hem dom i frigolit från d-cor.se tror jag de heter, funkerqr jättebra men kanske hade tagit i trä om jag hade gjort om det, trä är dyrare men tåligare, vi har nu någon liten skavank och dessutom var inte alla lister jättefina, vissa var lite bubbliga pga att de va frigolit men fortfarande superfint och billigt ifall man inte vill lägga ner nån extra tusenlapp!
 
  • Gilla
Linneajohansson
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Tjena Emil!

Jag blev sjukt imponerad och inspirerad! Och du kan nog ha fått mig att inse att det är en sån här möbel jag själv vill ha i vardagsrummet.

Jag har en fundering angående hur du har fäst ”bokhyllan” i väggen. Kört med pocket hål eller hur har du förankrat hyllan i väggen?
 
E Emilgustavsson skrev:
Tjena Emil!

Jag blev sjukt imponerad och inspirerad! Och du kan nog ha fått mig att inse att det är en sån här möbel jag själv vill ha i vardagsrummet.

Jag har en fundering angående hur du har fäst ”bokhyllan” i väggen. Kört med pocket hål eller hur har du förankrat hyllan i väggen?
tack så mycket!
Har i översta hyllorna satt vinklar mot väggen som man inte ser, sedan fäst underskåpen i väggen också, inte mer än så!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hej Emil, otroligt bra jobbat. Bara en fundering, själva bokhylledelen, alla de mindre bitarna både vågräta och lodräta, du har ju skruvat de mot varandra och limmat inga konstigheter där. Har du också förankrat hela denna del mot väggen på något sätt eller står allt och vilar på underdelen bara?
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
B bektalarsson skrev:
Hej Emil, otroligt bra jobbat. Bara en fundering, själva bokhylledelen, alla de mindre bitarna både vågräta och lodräta, du har ju skruvat de mot varandra och limmat inga konstigheter där. Har du också förankrat hela denna del mot väggen på något sätt eller står allt och vilar på underdelen bara?
Ja jag har satt vinklar på hyllplanen längst upp, 3 stycken totalt tror jag, man ser dem inte om man inte är väldigt lång. Sen har jag skruvat fast skåpdelen i väggen på samma sätt och skruvat fast bokhylledelen i skåpdelen så att säga
 
  • Gilla
bektalarsson och 1 till
  • Laddar…
Emil Boman Emil Boman skrev:
Hej! Jag som helt nybörjare har precis byggt 2 platsbyggda garderober och en platsbyggd bokhylla som är så inne just nu.

Tänkte ifall det finns någon fråga som jag kan svara på, och tänkte bara säga att i princip vem som helst kan bygga en då jag aldrig någonsin byggt något förut!

byggde allt i 16mm mdf, limmade och skruvade ihop allt med vanligt trälim och försänkta träskruvar. För enkelheten så sågades de flesta bitarna av byggvaruhuset, beijer i mitt fall, kan bli rätt dyrt dock men som tur är kände jag några där så fick gratis sågning, annars är mitt tips att såga på längsen till den bredd man ska ha så kan man ta hem bitarna på taket av bilen och såga resten hemma!

gjorde 4 ”byråer” med dubbeldörrar som botten, måtten på dom blev ungefär 90 höga, 90 breda och 38 djupa.

sen själva bokhyllan ovanpå gjorde jag 26 djup

använde vanliga gångjärn som man har i de nyare köken men köpta från biltema för under 20kr styck!

hela bokhyllan hamnade nog på ungefär 6-8 tusen kr med allt material

[bild] Här är garderoben som blev 35 djup, och varje dörr är ungefär 55cm breda, byggde som 4 stommar, 2 stora garderobsstommar och 2 mindre för överskåpen, och la ihop allt mot väggen och skruvade ihop det, skruvade även fast i väggen.

[bild] här började bokhyllan, 4 stommar för nedre skåparna, exakta mått så dom går pressa in mellan vägg och garderob, garderoben har bara 3 dörrar så jag kunde köra bokhyllan ända mot garderoben, sen började jag sätta ihop överdelen av bokhyllan och ställde upp dom efter dom var ihopbyggda

[bild] Här är hela bokhyllan på plats och endast lister och färg kvar

[bild] [bild] och nu efter mindre än en månad är allt klart, så tog absolut mycket tid, men betydligt mycket lättare än vad jag trodde. Det som tog mest tid var att måla, och även eftersom jag har jobbat samtidigt så orkar man inte hur mycket som helst.
Hej! Riktigt snygg hylla ser jag. Skall göra något liknade hemma nu och är nyfiken på hur du fäster/skruvar ihop den helst där hyllplanen ligger i samma nivå. Kör du med träplugg eller annat?
 
L Larry skrev:
Hej! Riktigt snygg hylla ser jag. Skall göra något liknade hemma nu och är nyfiken på hur du fäster/skruvar ihop den helst där hyllplanen ligger i samma nivå. Kör du med träplugg eller annat?
L Larry skrev:
jag körde med träplugg där det inte gick lösa
Tack så mycket!
Ja, jag körde med träplugg där det inte gick skruva utifrån, men skruvade på så många ställen jag kunde, sen trälim för alla hyllplan.
 
Emil Boman Emil Boman skrev:
Tack så mycket!
Ja, jag körde med träplugg där det inte gick skruva utifrån, men skruvade på så många ställen jag kunde, sen trälim för alla hyllplan.
Har du mer bilder som du kan skicka. Vilken tjocklek använde du på mdfn?
 
L Larry skrev:
Har du mer bilder som du kan skicka. Vilken tjocklek använde du på mdfn?
Nej har inte några fler bilder, har flyttat därifrån också, använde 16mm och alltid använt de nu efter i nya huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.