Halloj!


Grannen är väl trevlig överlag, men efter att jag satte på stereon första gången i förrgår (bott i huset sedan devember 2011) på skaplig volym när jag snickrade ( blev pappa för 3 månader sedan så får inte spela högt när de är hemma).

Grannen står och spanar på mig när jag är ute och vi byter några ord innan de där roliga kommer fram
Grannen: -Du, jag vill inte vara dum eller otrevlig... Men det där spelandet på stereon, basen låter otäckt i huset, jag har inte problem med det utan min fru tycker det låter otrevligt..

Jag. -Ja men visst kan jag tänka på det nästa gång jag spelar... Men det är ju inte varje dag vi spelar..

Grannen: -Snickra får du göra hur mycket du vill det bryr jag mig inte om men det där lät tråkigt..

Jag: Ja, snickrandet måste ju bli färdigt så där kan man ju inte sluta bara sådär om mn har hål i väggen, skratt..


Så här i efterhand har jag stört mig en del på detta då det var första gången det hände, man kan ju avvakta och se om det är en engångsgrej.
Egentligen skulle jag ifrågasatt direkt vad han menade...


Visst har man en del respekt för grannen men kl 4 en vardag!?

Nu känns det ju som man är idiot om man sätter på stereon nåt mer.. Eller en film på kvällen!? :)


Har ni några roliga grannhistorier jag kan läsa om ikväll??

Edit: Grannen är över 70 och har haft grannar som är jämnåriga hela tiden förutom nu då vi kom.. Bortskämd?
 
Skaffa radiokåpor! Bästa som finns för småbarnsföräldrar. Gräsklippning blir veckans höjdpunkt. Brukar gå att koppla in externa grejor också. Och fortsätt vara snäll mot din granne, det lönar sig i längden.
 
Han, eller hon, kanske inte velade lyssna på musik just då.

Ibland så måste man acceptera andras "inbjudan" till att lyssna på musik (eller delta på fester som man inte är på) och ibland säger man ifrån.

Det kan lätt att glömma bort att man tvingar någon att delta också. TV på hög volym, musik, fest eller vad det må vara. Men för den delen får man inte glömma att kunna acceptera.

I slutändan så tycker jag att det är den som blir "tvingad" att delta i något som är den som sätter ribban.

Om det inte nu var musik på lagom nivå.

Var lyhörd och låt dom förstå och veta att de får säga ifrån så kanske du får mer utrymme längre fram.

Men du ska ju inte heller låta dom sätta sig på dig.

Skitsvårt det här.
 
Varför skulle grannen behöva tvingas lyssna på din musik?
Tipset med hörselkåpor är utmärkt då jag vet av egen erfarenhet.
 
Ja känns ju som dem fick övertag.

Själv skulle jag aldrig säga till om några ljud på dagtid, spec inte om det är engåbgsgrejer..
 
Nimajneb skrev:
Varför skulle grannen behöva tvingas lyssna på din musik?
Tipset med hörselkåpor är utmärkt då jag vet av egen erfarenhet.
Vadå tvingas, jag har väl rätt i mitt hus att lyssna på musik en eftermiddag?

Men samtligt vill jag för tillfället respektera dem såklart, men man måste få leva sitt eget liv.

Radiokåpor är väl inte hifi Hehe.
 
Problemet = hus sammankopplade med garage,

Syftet med tråden var lite att få höra andras historier också, detta är inget större problem just nu iaf..
 
Korvgubbe
Det kan ju faktiskt vara så att de hade rätt i vad de sa. Att musiken på den volymen och med din anläggning skapade olustiga ljud i deras hus, basvibrationer till exempel. Alla gamla gubbar är inte enbart ute efter att jävlas ;)
 
Om nu garaget skulle vara problemet så får du väl riva ditt garage. :)
Annars så är det väl enklare att sänka volymen och basen vilket är den faktiska orsaken.

Om du ville ha exempel på roliga grannhistorier så var ju ditt ett riktigt magplask ;)
 
TTyvärr är hans garage som sitter i mitt hus.

Klart det enklaste är att aldrig få lyssna på musik, som att be er festoolsälskare att lägga in verktygen och aldrig använda dem igen, eller att bars såga halva plankan.

Nä nu ska jag sätta igång ac:n
 
Jag hade också en granne som gnällde ang. basdunk en fredagsnatt . Han var väldigt upprörd när jag träffade honom på lördagen och bad mig att sluta spela hela nätterna. Problemet var att min familj hade inte varit hemma denna fredagsnatt, utan vi kom hem på lördagen. Det var fest 2kvarter bort ...det var dom han hade hört basljud från.:cool:
On du bara drar ner på basen kanske han inte bryr sig om att du spelar musik på dagarna.
 
Kärringen i ett hus lite längre ner på gatan kom och besvärade sig över att våra katter, två utekatter, ligger på deras bil. Hon tyckte vi skulle göra ngt åt det. Saken är den att det är mkt katter i området och hon har bara sett att katterna sprungit mot vårt håll när hon schasat bort dem.

Vill inte bygga på en tråkig grannsämja, men jag skulle aldrig göra mina utekatter till innekatter bara för att hon tror att det kan vara våra. Nej förresten, inte ens med bildbevis skulle jag göra det mot dem.

Det är väl med kattfrågan som med vargfrågan antar jag.
 
cederbusch skrev:
Kärringen i ett hus lite längre ner på gatan kom och besvärade sig över att våra katter, två utekatter, ligger på deras bil. Hon tyckte vi skulle göra ngt åt det. Saken är den att det är mkt katter i området och hon har bara sett att katterna sprungit mot vårt håll när hon schasat bort dem.

Vill inte bygga på en tråkig grannsämja, men jag skulle aldrig göra mina utekatter till innekatter bara för att hon tror att det kan vara våra. Nej förresten, inte ens med bildbevis skulle jag göra det mot dem.

Det är väl med kattfrågan som med vargfrågan antar jag.
Öppna inte dörren till kattproblemet...
Det finns nog många trådar där det diskuteras skillander mellan HUSdjur och vildkatter.
 
Äh, bara snällt säga till henne att hon gärna får spruta vatten på katterna när de ligger på bilen, för ännu bättre grannsämja; köp en lite vattenpistol till henne :)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Att diskutera om katter får vara ute eller inte är väl inte mycket att diskutera då det finns lagar som reglerar detta.

Personligen tycker jag inte att man ska ha husdjur lösa i tätbebyggda områden men inte heller instängda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.