Jag har aldrig varit duktig på att dokumentera något bygge, så nu kör jag bastubygget som en pilot. Vi har en terass med utrymme därunder som mest varit skräp samlingsplats samt förråd för en del trädgårdsverktyg. Har nu röjt den och ska bygga en liten bastu med egen design. Första bilder visar utrymmet och en skiss på plan Ser framemot bastubad i vinter
 
  • Terass1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terass2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastuplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande!
 
Glöm inte att dokumentera elen extra noga! ;)

//El-Putte
 
OK ! Elen dras av El-Pelle ! Stommen börjar bli klar. Jag kommer att använda fuktspärr då det kan vara ganska kallt i detta utrymme dvs sk finsk konstruktion.
 
  • BastuSep3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lawrence skrev:
OK ! Elen dras av El-Pelle ! Stommen börjar bli klar. Jag kommer att använda fuktspärr då det kan vara ganska kallt i detta utrymme dvs sk finsk konstruktion.
Glöm bara inte att ventilera spalten mellan betongvägg coh bastuvägg ovan någonstans så all inträngande fukt kan vandra ut när du värmer på.

//Rob
 
ska så småningom börja ungefär samma projekt:)...ska bli spännande att följa denna tråd!!...
mycket bilder...
/
M
 
Ja det går lite långsamt, svårt att hinna med allt. Man blir grymmt imponerad av dem som orkar hålla tempot. Rob! , jag är tvungen att lägga taket dikt mot terassundertak då höjden är bara 190cm. Därav att jag ska använda fuktspärr, men bra ventilation runt väggarna
 
Ja så blev det en ny planlösning då hustrun tyckte att man ska kunna se ut då man sitter i bastun,
Mycket riktigt förståss !
 
  • Bastuplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:Shoppsan fel bild !
 
  • NewBastuPlan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det som saknas är golvbrunn...
 
Redigerat:
Japp! på bilden, men kommer att borra upp det i gjutna golvet
på något sätt. inte helt klar hur
 
Eldragning klar till aggregat och 2 belysningslister, en i nischen och en i taket. Isolering börjar komma på plats. Dags att börja med plastfolie medan jag väntar på beställd dörr och fönster detaljer som jag ska fixa med själv. Behöver lösa behovet av någon form av insynsskydd för det större fönstret
 
  • Bastu4Sep13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastu3Sep13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastu2Sep13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastu1Sep13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag vore du skulle jag offra ett par centimeters höjd för att få en luftspalt ovan taket. Det har du igen genom lätt utvädring av fukt där. Annars har du en vis fru som vill kunna se ut.
Insynsskydd fixar man med en enkel solskärm av lämpligt material som man kan ställa dit när man riskerar insyn och som kan vara borta för full frihetskänsla när så passar.

//Rob
 
ja, det är nog riktigt, jag ska ändra till en 20 mm luftspalt i taket, bifogar en skiss på sektion. Jag ska välva taket i kanten och ha fondbelysning ner på ena väggen . Kommentarer?
 
  • Bastusektion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bilder på hur jag lagt distanser i taket för att skapa en luftspalt bakom isoleringen, börjat klura på hur jag ska välva
taket men avvaktar ljuslist som beställts som jag tänker sätta dit först
 
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.