På en ny bil skulle jag räkna på 3000kr/år för service ungefär. Alltid är det något som går sönder.
 
Med dina krav hade jag valt privatleasing av en Kia. Förslagsvis en bensindriven kombi med minsta motorn. Kostar strax över 3.000 per månad. Kanske kan du spara några kronor på att köpa den kontant på bekostnad av bekvämligheten med leasing. Med liten körsträcka är skillnaden inte jättestor.

http://www.kia.com/se/finans/privatleasing/

Ett alternativ är en ett år gammal bil som rullat drygt 2000 mil ihop med ett stort serviceavtal. Då slipper du den första stora värdeminskningen men bilen känns fortfarande ny och bekymmersfri.
 
plan-g skrev:
Krav o krav.
Takrails, 4wd, backsensor, bluetooth vore ju inte dumt när man funderar. Men om detta ska kosta en halv miljon på 5 år så tror jag att jag avstår. Ju mer jag kollar på Dacia Duster ju mer intresserad blir jag nu. Någon som har en? För 180 tusen verkar man få en fullutrustad snygg suv. ingen dragkrok dock. Om jag har bilen 5 år så kanske jag inte behöver lägga en krona på renovering och kan sälja den för hälften?
Min dotters man har en duster årsmodell 2016 (Diesel) han verkar vara ganska nöjd med den då han åker i naturen.
Han ångrar sig lite ibland då han får åka i den andra bilen dom äger (Kia Ceed) då den är mycket skönare att pendla i på motorvägen och är lite större invändigt.
Han själv sa att det är mycket mer bil för pengarna att köpa en Kia än att köpa Dacia duster (Dom kostade lika mycket)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
Krav o krav.
Takrails, 4wd, backsensor, bluetooth vore ju inte dumt när man funderar. Men om detta ska kosta en halv miljon på 5 år så tror jag att jag avstår. Ju mer jag kollar på Dacia Duster ju mer intresserad blir jag nu. Någon som har en? För 180 tusen verkar man få en fullutrustad snygg suv. ingen dragkrok dock. Om jag har bilen 5 år så kanske jag inte behöver lägga en krona på renovering och kan sälja den för hälften?
Räkna med att alla bilar halverar värdet vart tredje år. Så efter fem är det nog troligare med typ 75 ungefär. Men samtidigt så kör du mindre än genomsnittet så du kanske klarar dig med en halvering på fem år. Men någon reparation får du räkna med förutom service oavsett modell på fem år.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi har haft ett antal olika bilmärken. Både nya som begagnade. Ju äldre bil, desto mer reparation krävdes. Det mesta kunde jag själv fixa. Det är så bekvämt att slippa tänka på det. Har man nyare bil, med garanti, är det bekvämast.

Alla bilar går sönder. Mer eller mindre. Generellt sätt är japanska bättre än snittet.
Som någon tidigare skrev. VW och Audi skulle jag undvika. Även PSA koncernens bilar strular över genomsnittet. KIA, Mitsubishi, Toyota, Subaru är nog bland dom säkra korten bland bilar 30-120'

Själva har vi 3 MB som idag är ca 5 år. Inga bekymmer. Inte ännu.
 
  • Gilla
Herc och 3 till
  • Laddar…
1. Är privatleasing alltid dyrare än att köpa och äga?
- JA
2. Är helt ny bil alltid ekonomiskt sämre än en något begagnad? Eller kan det vägas upp av
kampanjer, garantier, besvärsfrihet osv?
-JA
3. Hur gammal och hur långt gången bil är mest ekonomisk att skaffa?
-DEN SOM ÄR BILLIG I INKÖP
4. Diesel eller bensin? Jag tror att vi kör betydligt under snittet på ett år, kanske hälften av en medel-familj.
- BENSIN, MINDRE SKATT OCH ENKLARE KONSTRUKTION
5. Finns det något märke som kombinerar ett lågt pris och bra hållbarhet?
HONDA, TOYOTA
6. Är Dacia skräp eller ett passande alternativ?
EN BUDGETVARIANT AV RENAULT

Det hela blir en kompromiss av trygghet, komfort och ekonomi där ekonomin verkar sekundär eftersom ni funderar på en ny bil.

Om man tänker sig en begagnad bil för 50 mot en ny bil för 150 så kan man reparera ganska mycket för 100.. Sen kan man aldrig veta vad som händer. Bästa kompromissen är nog en helt vanlig urtråkig bil. Honda och Toyota har generellt bra kvalitet där Toyota ofta har högre pris. Jag skulle rekommendera en ca 5 år gammal bil med hyfsat låga mil ca7000.

Liten och praktisk bil: Honda Jazz 1,4 enkel, tillförlitlig och bränslesnål.
Mellan: Toyota Corolla / Honda Civic
Större: Honda Accord, troligtvis den mest tillförlitliga "vanliga" bilen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
1. Är privatleasing alltid dyrare än att köpa och äga?
Inte alltid, men problem som kan uppstå är en förändrad livssituation där ni eventuellt sitter med en bil och avbetalning (leasing-kostnad) som inte är så lätt att bli av med. Kolla bara blocket. Sidan svämmar nästan över av folk som desperat vill överlåta sin privatleasing. Jag hade aldrig låst upp mig och min familj på ett sådant kontrakt. Allt kan hända.

plan-g skrev:
2. Är helt ny bil alltid ekonomiskt sämre än en något begagnad? Eller kan det vägas upp av kampanjer, garantier, besvärsfrihet osv?
Det är ALDRIG någon ekonomi i att skaffa bil, om man inte har råd att köpa en ovanlig supersportbil som ökar i värde som begagnad. Men, jag köpte en Volvo 945 en gång för 7000, körde den i 2 år (6000 mil, jobbpendlade 9 mil om dagen), innan jag skrotade den. På dom 2 åren bytte jag vattenpump, för några hundra, och olja och filter. Totalt ca 1500 riksdaler. En helt ny bil hade garanterat kostat mer på 2 år.

plan-g skrev:
3. Hur gammal och hur långt gången bil är mest ekonomisk att skaffa?
Jag anser att det viktigaste är att alla de stora servicearna är gjorda om man ska köpa begagnat, och att den är välservad. Ska kamrem t.ex bytas vid 12000 mil, köp den då när det är gjort, har den då gått 12500 eller 24324 eller 72162 spelar inte någon större roll. Visst har den gått längre så ska man se till att mer slitdelar är bytta när man köper den, då slipper man lägga dom pengarna själv.


plan-g skrev:
4. Diesel eller bensin? Jag tror att vi kör betydligt under snittet på ett år, kanske hälften av en medel-familj.
Bensin. Skatt är dyrt till nästan ingen nytta om ni kör lite.

plan-g skrev:
5. Finns det något märke som kombinerar ett lågt pris och bra hållbarhet?
Vet flera som kör Kia som har gjort det i flera år utan större bekymmer. Det tror jag kan vara något. Men annars vet jag inte.

plan-g skrev:
6. Är Dacia skräp eller ett passande alternativ? Och förslag på modell!?
En modern Dacia är väl i grund och botten en fattigmans-Renault? Renault-motor, Renault-platta etc. En fransk bil byggd i Rumänien är inget som skulle locka mig, men man verkar få mycket bil för pengarna. Har ingen personlig erfarenhet men det känns lite mellanmjölk. Inte dåligt, men inte direkt upphetsande heller.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Mycket tacksam för alla bra tips i tråden.
För att ens hitta något i 150tkr-klassen så behöver man ju titta på bilar som gått ganska långt.

Vad tycker ni man ska välja av en helt ny fullutrustad Daccia Duster för 180tkr eller en begagnad kia sportage 2014 som gått 2tusen mil?
Liknande modeller, samma prislapp, en är ny och en är begagnad.
 
plan-g skrev:
Vad tycker ni man ska välja av en helt ny fullutrustad Daccia Duster för 180tkr eller en begagnad kia sportage 2014 som gått 2tusen mil?
Liknande modeller, samma prislapp, en är ny och en är begagnad.
Den du gillar bäst.

Man har ju arslet parkerat i bilen i hundratals timmar varje år så välj den som du gillar bäst. Du lär ha 60% värdet kvar efter 3 år oavsett val.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Den du gillar bäst.

Man har ju arslet parkerat i bilen i hundratals timmar varje år så välj den som du gillar bäst. Du lär ha 60% värdet kvar efter 3 år oavsett val.
Absolut! Bland dom bästa råd!


Till Dacia kan du köpa till förläng garanti. Upp till 7 år tror jag. Kolla.
Och provkör under ett par dagar. Vill dom sälja bilen, ska dom låna till dig!
Vi kollade våran ena Merca 55 mil på en dag! Säljaren gillade inte det men ...
 
plan-g skrev:
Vi ska skaffa en bil.

Vi funderar på hur vi hittar det mest ekonomiska bilägandet där vi över tid minimerar kostnader såsom värdeminskning, service, reparationer, skatt, försäkringar, drift, ja rubbet.

En förutsättning är att det absolut inte är en gammal krånglande bil, utan den bör vara relativt ny och helt besvärsfri bil, men vi vill inte betala onödigt extra för märke, onödig lyx, onödigt stor motor osv.

Gärna något med hyfsat lastutrymme och således inte de allra minsta bilarna. Vi är bara 2 pers (än så länge).

1. Är privatleasing alltid dyrare än att köpa och äga?
2. Är helt ny bil alltid ekonomiskt sämre än en något begagnad? Eller kan det vägas upp av kampanjer, garantier, besvärsfrihet osv?
3. Hur gammal och hur långt gången bil är mest ekonomisk att skaffa?
4. Diesel eller bensin? Jag tror att vi kör betydligt under snittet på ett år, kanske hälften av en medel-familj.
5. Finns det något märke som kombinerar ett lågt pris och bra hållbarhet?
6. Är Dacia skräp eller ett passande alternativ?

Förslag på modell!?
Tacksam för tips! :)
Den kombon du söker är svår att hitta. Värdeminskningen slipper du nog bara om du går på en så pass gammal bil att värdeminskningen har planat ut men då får man ju släppa lite på prestigekraven och ev. en del på säkerheten.

1. Ja. Leasing är ingen välgörenhet så någon ska få ut lite vinst av det. Däremot har det blivit väldigt billigt på senare år, förmodligen tack vare de förmånliga räntorna. Kan vara ett bra alternativ om man absolut ska ha en ny bil om man prickar in milen bra. Kikade själv på leasing som alternativ för liten stadsbil till sambon men konstaterade att hon nog får svårt att få ihop tillräckligt med mil och då blir plötsligt milkostnaden hög.

2.Ja värdeminskningen är ju enorm de första åren. Man kan hitta en bil som är 3 år gammal med typ 5000 mil på mätaren till halva priset av en ny men som fortfarande har nybilskänslan kvar.
Kampanjer är sällan/aldrig så bra att det blir billigare att köpa en ny än en begagnad. Det finns i princip alltid någon kampanj att nyttja så man ska inte låta sig luras av "just nu"-erbjudanden. Det kommer alltid ett nytt erbjudande nästa vecka. Det är snarare så att de som går och köper en bil till list-pris blir blåsta. Garantier kan såklart kännas bra men köper du en kvalitetsbil så ska du förhoppningsvis inte behöva nån garanti. Köper du en begagnad bil till halva priset av en ny så har du ju så mycket pengar kvar att du kan skicka bilen över en kajkant och köpa en likadan till om den första visar sig vara ett måndagsex.

3. Mest ekonomisk blir förmodligen en 30 år gammal bil i bra skick. Billig i inköp, skattefri och lättskruvad. Förmodligen lite högre förbrukning men du säger ju att du inte kör så mycket. Sen handlar det om du man prioriterar. Alla vill ju inte åka runt i gamla bilar. Annars är en 15-20 år gubbkörd bil som förvarats i varmgarage året om och är knappt inkörd ett bra köp men sånna växer ju inte på träd :p
4. Du behöver inte begränsa dig till något av dem. Framför allt inte om det handlar om lite nyare bilar där snåldieslarna idag inte har nämnvärt högre skatt än bensinvarianten. Det varierar en del från modell till modell. Hittar du någon intressant modell så slå upp den på transportstyrelsens sida. Därifrån kan du plocka uppgifter om skatt och förbrukning för den aktuella bilen som du sedan petar in i ett excelark tillsammans med dina miltal så får du se var brytpunkten går. (När vi köpte vår nuvarande passat så räknade vi ut att vi låg precis på break-even vid våra 1500mil/år så det var hugget som stucket om det skulle bli bensin eller diesel. Nu blev det bensin men såhär i efterhand kan man sakna dieselvärmare.)
5.Ja. Då ska du kollar på Japanskt. T.ex. Honda och Toyota. De är billiga och överlägset bäst i besiktningsstatistiken. Många kommer tipsa om tyskt eller svenskt som förvisso har bra kvalitetskänsla men är inte mer hållbara för det. Gick igenom lite siffror från bilprovningen för någon månad sen som beskrev andel nedslag pga modellrelaterade fel på 10 år gamla bilar. Generellt såg det ut såhär: Japanska bilar ligger kring 5-10% fel. Tyska och Svenska 15-20% och Franska kring 30% fel.
Håll dig borta från Franska bilar som är skräp. Det är statistiskt bevisat och inte bara en fördom.
6. Ja Dacia är skräpbilarnas skräpbil. De byggs på gammal Renault-teknik som inte ens när den var ny var särskilt bra (Se punkt 5). Det är teknik som alltså inte ens duger åt Renault längre.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
harry73
Den statistiken ger jag inte så mycket för. Jag kör alltid enligt följande princip:
- först ska bilen besiktigas
- därefter får jag en prisuppskattning av verkstan för reparation av alla fel
- därefter får verkstan fixa allt eller skrotar jag bilen

Det betyder att mina bilar ofta inte blir godkänt första gången, men jag anser att en ombesiktning är billigare än att betala onödiga reparationer.

Jag tror att det är en vanlig strategi om man äger en billig bil, och då finns det en extra komponent i statistiken (=hur värdefast är bilen) och bilar med större värdeminskning får då automatiskt fler fel på besiktningen, som i sin tur bara ökar det dåliga rykte av bilmärket.

Så min tips är att man gärna ska köpa bilmärken med dålig rykte, de är billigast.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
harry73 skrev:
Den statistiken ger jag inte så mycket för. Jag kör alltid enligt följande princip:
- först ska bilen besiktigas
- därefter får jag en prisuppskattning av verkstan för reparation av alla fel
- därefter får verkstan fixa allt eller skrotar jag bilen

Det betyder att mina bilar ofta inte blir godkänt första gången, men jag anser att en ombesiktning är billigare än att betala onödiga reparationer.

Jag tror att det är en vanlig strategi om man äger en billig bil, och då finns det en extra komponent i statistiken (=hur värdefast är bilen) och bilar med större värdeminskning får då automatiskt fler fel på besiktningen, som i sin tur bara ökar det dåliga rykte av bilmärket.

Så min tips är att man gärna ska köpa bilmärken med dålig rykte, de är billigast.
Så du menar att statistiken är missvisande för att folk med billiga/franska bilar själva gör ett medvetet val att besikta oftare? Okej
Men varför ska man köpa en billig bil med dåligt rykte om det också finns billiga bilar med bra rykte (japanska) att välja på?
 
Stuff skrev:
Men varför ska man köpa en billig bil med dåligt rykte om det också finns billiga bilar med bra rykte (japanska) att välja på?
Tja, den förklaringen jag hört (men inte dykt djupare ner i) är att japanska bilmärken, spec. Toyota tar mycket mer på en (dyrare) service, och att det är därför som besiktningsresultaten ser bättre ut.

Även om jag inte vet om, eller till vilken grad det är så, så skulle det ju iaf kunnat vara så. Dvs om man på servicen underkänner spindellederna innan besiktningen skulle gjort det, och arbetar konsekvent för att dessa skall bli utbytta, så kommer ju besiktningen inte att dela ut så många tvåor för det. Men baksidan blir då dyrare kostnad för kunderna i slutändan.

Men, jag har som sagt inte mer än lösa rykten bakom det, så ta det för vad det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.