Förutsättningen för att köra runt i en 10-15 år gammal bil är att man har tid, kunskap, möjlighet och intresse av att sköta allt skruvande själv, verkar inte som om ni passar in där? :rolleyes: Har man det åker man däremot billigt.
En två år gammal Toyota eller Mazda som inte är misshandlad och har gått 2-3 000 mil torde vara en bra affär. Alt en ny av samma sort. Kia har jag haft ute som hyrbil, helt ok att åka i (om man inte är bilintresserad...) men hur den håller ihop och är att äga vet jag inte. Jag gillade bla den elvärmda ratten, det har jag saknat på varenda bil jag ägt.
Håll dig borta från VW/Audi, uppskrivet överprissatt smäck med dyr service och snorkiga verkstäder som halvlurar sina kunder.
De jag känner som åker Volvo är generellt nöjda med bilen men servicen verkar vara dyr?
Farsgubben har köpt nya Peugeoter de senaste 25 åren och varit nöjd med dem, jag tycker det har varit relativt mycket bil för pengarna och de har inte krånglat något nämnvärt.
Leasing blir alltid dyrare, förutom tillverkare, försäljare och verkstäder ska ju även leasingbolaget tjäna (dina) pengar men ett sätt att betala för ett lite enklare ägande. Se upp med bilens skick vid leasingperiodens slut, vad är "normalt slitage"?? Ett eller annat dörruppslag eller annan skavank kan blir dyrt...

plan-g skrev:
En förutsättning är att det absolut inte är en gammal krånglande bil, utan den bör vara relativt ny och helt besvärsfri bil, men vi vill inte betala onödigt extra för märke, onödig lyx, onödigt stor motor osv.
Tycker det låter som en ny Mazda eller Toyota. Låna på banken.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
plan-g skrev:
Men har du inte bara ren tur? Min erfarenhet av egna och andras äldre bilar är att det blir furktansvärt dyrt, krångligt, tråkigt ,deprimerande, jobbigt osv med alla dessa fel som nästan alltid kommer.
Det gäller att plocka rätt exemplar och man måste ha ett intresse av att pyssla med bilen om man åker gammalt väl inslitet. Min passerade 40 000 mil dan innan julafton, Mercedes ML årsmodell -01. What could possibly go wrong? :p
 
Fotografen skrev:
Förutsättningen för att köra runt i en 10-15 år gammal bil är att man har tid, kunskap, möjlighet och intresse av att sköta allt skruvande själv, verkar inte som om ni passar in där? :rolleyes: Har man det åker man däremot billigt.
En två år gammal Toyota eller Mazda som inte är misshandlad och har gått 2-3 000 mil torde vara en bra affär. Alt en ny av samma sort. Kia har jag haft ute som hyrbil, helt ok att åka i (om man inte är bilintresserad...) men hur den håller ihop och är att äga vet jag inte. Jag gillade bla den elvärmda ratten, det har jag saknat på varenda bil jag ägt.
Håll dig borta från VW/Audi, uppskrivet överprissatt smäck med dyr service och snorkiga verkstäder som halvlurar sina kunder.
De jag känner som åker Volvo är generellt nöjda med bilen men servicen verkar vara dyr?
Farsgubben har köpt nya Peugeoter de senaste 25 åren och varit nöjd med dem, jag tycker det har varit relativt mycket bil för pengarna och de har inte krånglat något nämnvärt.
Leasing blir alltid dyrare, förutom tillverkare, försäljare och verkstäder ska ju även leasingbolaget tjäna (dina) pengar men ett sätt att betala för ett lite enklare ägande. Se upp med bilens skick vid leasingperiodens slut, vad är "normalt slitage"?? Ett eller annat dörruppslag eller annan skavank kan blir dyrt...



Tycker det låter som en ny Mazda eller Toyota. Låna på banken.
Tack för ett bra svar. Min magkänsla håller med dig.
Jag har ingen som helst tid/intresse av att krångla med en gammal bil.

Problemet är inte att vi inte har råd så vi behöver inte besöka banken. Men jag ogillar kapitalförstöring starkt. Och jag är ointresserad av statusbilar. Däremot lockar bekymmersfritt bilägande och en bil som möjliggör fjällsemestrar.
 
Låter som att en dacia duster är rätt bil.
- 4x4 för 130000kr, bra i fjällen
- Låg milkostnad pga liten värdeminskning
- Ingen statusbil
- Ny bil bör vara bekymmersfri
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
plan-g skrev:
Tack för ett bra svar. Min magkänsla håller med dig.
Jag har ingen som helst tid/intresse av att krångla med en gammal bil.

Problemet är inte att vi inte har råd så vi behöver inte besöka banken. Men jag ogillar kapitalförstöring starkt. Och jag är ointresserad av statusbilar. Däremot lockar bekymmersfritt bilägande och en bil som möjliggör fjällsemestrar.
Jag personligen skulle nog köpt en 3 år gammal leasing bil som är väl omhändertagen än en ny bil, största värdeminskningen har då redan skett.
 
pelpet skrev:
Låter som att en dacia duster är rätt bil.
- 4x4 för 130000kr, bra i fjällen
- Låg milkostnad pga liten värdeminskning
- Ingen statusbil
- Ny bil bör vara bekymmersfri
Det jag funderar på är om värdeminskningen kanske ändå blir stor pga eventuell kort livslängd och allmän skepsis mot märket som gör den svårsåld? Hur väl håller an Dacia andrahandsvärdet?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Verkar tappa typ halva nypriset på tre år enligt blocket jämfört med dej n xc60 som sjunker ca 300000 på samma tid
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
En lite beg Dacia.
 
plan-g skrev:
Det jag funderar på är om värdeminskningen kanske ändå blir stor pga eventuell kort livslängd och allmän skepsis mot märket som gör den svårsåld? Hur väl håller an Dacia andrahandsvärdet?
En ny koster 100-160 nånstans ber på modell.
Beg årsmodell -14 verkar ligga mellan 80 och 130 beroende på modell, sen kan ju någon vara felprissatt. Döm själv. Jag vet inget om dem.
Stor värdeminskning i procent men lite pengar jämfört med en Audi eller Bmw.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
harry73
Själv kör jag äldre bilar (>15år, >30 000 mil)
Gillar inte att mecka med bilar, men har bra och billig verkstad i byn (med lånebilar)
Gillar inte heller försäkringsbolag, och med äldre (värdelösa) bilar blir det mindre bekymmer där
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Fundera lite på driftsäkerheten, det är delvis det du betalar för med en nyare bil.
Bränslekostnaden är en marginell utgift i sammanhanget, 1l/mil och 2000 mil per år är 28000/år. Kapitalkostnad, försäkring, skatt och underhåll drar snabbt iväg. Hur viktigt är det att bilen alltid startar? Som parentes hade min fru ett jobb med en timmes inställelsetid under jour, typ viktigt att bilen startar då...

En inte oviktig sak när det gäller leasing kontra äga är möjligheten att omsätta bilen i pengar om behov uppstår. En leasingbil är aldrig din och kan inte säljas för att bekosta en ny Festool...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g, har ni verkligen inga andra önskemål/krav på bilen än att den ska vara rymlig och kunna ta er till fjällen?
Vår kravlista är väldigt lång, vilket givetvis blir dyrt.
Automat eller manuell?
Är fyrhjulsdrift ett krav? det minskar urvalet rejält.
Autobroms och adaptiv farthållare vore bra om alla hade också.
 
harry73
Jag tror inte riktigt att jag har det mest ekonomiska alternativet. Lite nyare skulle troligtvis bli lite billigare i längden, men jag gillar inte heller att köpa eller sälja bilar, och då blir det så.

Men vi köpte bilen ca 13 år gammal med ca 22000 mil för 25tkr. Fick byta kamrem, generator, bromsar+ledningar och mycket mer. Uppskattar att vi i genomsnitt lägger 10tkr/år på verkstaden. Nu har vi haft bilen 6-7 år och den står på 35000 mil.
Jag är relativ nöjd, men vi funderar ofta över att skrota bilen.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Kör en Audi A4 quattro 18tq avant med 20,000 mil från 2001 Gav 14000. Har säkert lagt 10000 på rep under 5 år. Har nu gått ca 28,000 o rullar fint.
 
Peter2400 skrev:
plan-g, har ni verkligen inga andra önskemål/krav på bilen än att den ska vara rymlig och kunna ta er till fjällen?
Vår kravlista är väldigt lång, vilket givetvis blir dyrt.
Automat eller manuell?
Är fyrhjulsdrift ett krav? det minskar urvalet rejält.
Autobroms och adaptiv farthållare vore bra om alla hade också.
Krav o krav.
Takrails, 4wd, backsensor, bluetooth vore ju inte dumt när man funderar. Men om detta ska kosta en halv miljon på 5 år så tror jag att jag avstår. Ju mer jag kollar på Dacia Duster ju mer intresserad blir jag nu. Någon som har en? För 180 tusen verkar man få en fullutrustad snygg suv. ingen dragkrok dock. Om jag har bilen 5 år så kanske jag inte behöver lägga en krona på renovering och kan sälja den för hälften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.