Tänkt dig att det finns tre huvudgrupper av köpare, oavsett om det är villa eller brf.

Grupp 1: är måna om att köpa ett välmående hus, har intresse för hus och tittar efter sådana punkter i besiktningsprotokollet , exempelvis dränering, radon, uppvärmning m.m. Denna grupp genomför också en mer noggran och utförlig inspektion på plats i huset och ställer relevanta frågor till mäklaren, begär intyg osv.

Grupp 2: har lärt sig av vänner och bekanta samt läst att det är bra att kolla efter ovanstående punkter i besiktningsprotokollet. Väl på plats tittar gruppen på huset och området, men inte mer än så.

Grupp 3: tittar hellre på de tagna bilderna än protokollet. På plats i huset tittar dessa på ytskiktet, hur ljuset strålar in, känslan i huset osv.

Det bästa är att fokusera på punkter som skulle kunna tilltala alla tre grupper, exempelvis fixning av stenplattorna. Ni vill ju få ut så mycket som möjligt och då är det bäst med flera budgivare.

De tips vi fick från vår mäklare var att ha samma golv i hela lägenheten. Då upplevs lgh/huset som större. Samma tänk när det gäller väggar. Rum som sitter ihop ska ha samma väggfärg, annars upplevs rummen som mindre och rörigare.
Att lägga på ett nytt lager vit färg på tak och väggar gör jättemycket för intrycket och det upplevs som ljusare och "luftigare"
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Oavsett renoveringar inför försäljning.

En bekant till bekant har sålt med en mäklare som är känd för att få ut rekordpriser i området.

En tydlig skillnad mellan den mäklaren och många andra var att tänka "marknadsföring". Första frågan "vem kommer att köpa det här huset". Mäklaren menade att köparen kommer i det fallet att vara en småbarnsfamilj. Vad vill man då se? En av punkterna var att det fanns bara dusch i huset. Mäklaren "beordrade" dem att sätta in ett badkar, och det var fler mindre saker i den stilen. Och priset blev någon dryg miljon över vad liknande hus gick för något kvarter bort. och då kanske det är lönt att renovera upp sandlådan i trädgården, även om egna barnen just börjat på högskolan.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M
Som inlägg till det att man inte kan tjäna på att renovera så är det en kille i mitt område som gjort stora pengar på det under ett par års tid. Jag känner till iaf. 6st hus som han gjort business på. Tillvägagångsättet har varit precis likadant. Han siktar in sig på hus som varit till salu men haft ett visst renoveringsbehov, där ägarna varit av typen människor, oftast äldre, som inte gjort så mycket med huset senaste 20 åren. Han har köpt husen till marknadspris eller strax under. Sedan har han anlitat hantverkare från Baltikum, rivit ut ALLT, bytt tak, i vissa fall fasad, fönster, ytterdörrar, gjort om hela trädgården osv. och sedan sålt det. Renoveringarna har tagit 8-12mån med iaf. 3-5 gubbar som kört helger också.

Första huset köpte han och bodde i ett tag, sedan flyttade familjen till lägenhet och han totalrenoverade och sålde det. Det var nog här nånstans han insåg möjligheterna till business. Andra huset han köpte låg runt 4Msek och såldes för 7. Nästa köptes för 3,8 och såldes för 5,9. Sista huset som jag känner till köptes för 8 och såldes för 13. Det lustiga är att han har inget företag som är verksamt inom bygg, utan han är egenföretagare inom något helt annat. Varför vet jag inte, han kanske kan trixa med skatt eller nått om det inte är näringsverksamhet när det blir reavinst på husen.

Detta var bara en parantes i debatten huruvida man kan tjäna pengar på att renovera hus. Och tidsmässigt så började denna mannen sina projekt för 10 år sedan och sista (mig veterligen) huset gjorde han för 3 år sedan. Så viss medvind av ökande huspriser har han naturligtvis haft. Men att han har gjort betydande vinster på renoveringarna kan man konstatera iaf.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Som inlägg till det att man inte kan tjäna på att renovera så är det en kille i mitt område som gjort stora pengar på det under ett par års tid. Jag känner till iaf. 6st hus som han gjort business på. Tillvägagångsättet har varit precis likadant. Han siktar in sig på hus som varit till salu men haft ett visst renoveringsbehov, där ägarna varit av typen människor, oftast äldre, som inte gjort så mycket med huset senaste 20 åren. Han har köpt husen till marknadspris eller strax under. Sedan har han anlitat hantverkare från Baltikum, rivit ut ALLT, bytt tak, i vissa fall fasad, fönster, ytterdörrar, gjort om hela trädgården osv. och sedan sålt det. Renoveringarna har tagit 8-12mån med iaf. 3-5 gubbar som kört helger också.

Första huset köpte han och bodde i ett tag, sedan flyttade familjen till lägenhet och han totalrenoverade och sålde det. Det var nog här nånstans han insåg möjligheterna till business. Andra huset han köpte låg runt 4Msek och såldes för 7. Nästa köptes för 3,8 och såldes för 5,9. Sista huset som jag känner till köptes för 8 och såldes för 13. Det lustiga är att han har inget företag som är verksamt inom bygg, utan han är egenföretagare inom något helt annat. Varför vet jag inte, han kanske kan trixa med skatt eller nått om det inte är näringsverksamhet när det blir reavinst på husen.

Detta var bara en parantes i debatten huruvida man kan tjäna pengar på att renovera hus. Och tidsmässigt så började denna mannen sina projekt för 10 år sedan och sista (mig veterligen) huset gjorde han för 3 år sedan. Så viss medvind av ökande huspriser har han naturligtvis haft. Men att han har gjort betydande vinster på renoveringarna kan man konstatera iaf.
Vad kostar fem man (från Baltikum) sju dagar i veckan i ett år? Sedan material ovanpå det Detta sagt tvivlar jag inte på att han gjort en vinst. Om det är ett års heltidsarbete för ett helt team är det nog många som inte är intresserade att ta i det själva. Jag tror att det du beskriver är ännu mer lönsamt på lägenheter i större städer där det handlar mer om ytan invändigt och en helrenovering går ännu snabbare.
 
  • Gilla
Probably Wrong
  • Laddar…
M
P Pin skrev:
Vad kostar fem man (från Baltikum) sju dagar i veckan i ett år? Sedan material ovanpå det Detta sagt tvivlar jag inte på att han gjort en vinst. Om det är ett års heltidsarbete för ett helt team är det nog många som inte är intresserade att ta i det själva. Jag tror att det du beskriver är ännu mer lönsamt på lägenheter i större städer där det handlar mer om ytan invändigt och en helrenovering går ännu snabbare.
Nu tog du i överkant både gällande manskap och tid. Detta var en grov uppskattning av mig. Men säg 100kr/tim, varje gubbe kanske körde 2000 tim, då har du 200 papp på en gubbe, 3-5 man blir sålunda 600,000-1Msek i arbetskostnad, väääldigt grov uppskattning.
Ska se om jag kan få lagt upp en bild på ett av husen som han gjorde som ”bevis”.
 
M
Grafik som visar prishistorik med ökning av huspris från 3 550 000 kr till 7 700 000 kr på 10 månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räknar vi bort ”gubbtimmarna” på nån mille så återstår drygt 3 mille till material. Jag vet inte hur mycket en renovering kostar med lite lyx light, typ en jacuzzi i badrummet osv. 1-1,5 Msek? Då gjorde han ändå 1,5-2Msek i vinst på detta huset på 10 månader.
 
M Markarbetaren skrev:
[bild] Räknar vi bort ”gubbtimmarna” på nån mille så återstår drygt 3 mille till material. Jag vet inte hur mycket en renovering kostar med lite lyx light, typ en jacuzzi i badrummet osv. 1-1,5 Msek? Då gjorde han ändå 1,5-2Msek i vinst på detta huset på 10 månader.
Man får inte glömma att huset säkert gått upp en mille i pris på det året utan att man gör något åt det. Det är lätt att tjäna pengar på en uppåtgående marknad, men nu är det ganska stor risk för fallande bostadspriser framöver, och då blir det svårare.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C
Exostor Exostor skrev:
Man får inte glömma att huset säkert gått upp en mille i pris på det året utan att man gör något åt det. Det är lätt att tjäna pengar på en uppåtgående marknad, men nu är det ganska stor risk för fallande bostadspriser framöver, och då blir det svårare.
Exakt!
Är nog många "fastighetsutvecklare" som lurats att tro att de är affärsgenier under de senaste decennierna, när de i själva verket förmodligen kunnat tjäna i princip lika mycket på att bara köpa, vänta, sälja.
Precis som att det alltid dyker upp en massa mer eller mindre självutnämnda aktieexperter när börsen gått upp under en längre tid.
 
  • Gilla
Granatäpple och 4 till
  • Laddar…
M
Exostor Exostor skrev:
Man får inte glömma att huset säkert gått upp en mille i pris på det året utan att man gör något åt det. Det är lätt att tjäna pengar på en uppåtgående marknad, men nu är det ganska stor risk för fallande bostadspriser framöver, och då blir det svårare.
Självklart hade huset säkert gått upp 28% om han bara hade köpt det och låtit det stå 10mån. Jag tror du har helt rätt i det
 
M Markarbetaren skrev:
Självklart hade huset säkert gått upp 28% om han bara hade köpt det och låtit det stå 10mån. Jag tror du har helt rätt i det
En miljon är inte 28%. Det blir inte heller 28% om du drar av kostnaden för arbetskraft och material, snarare 10 till 15%. En del av detta är den allmänna prisutvecklingen, resten värdeökning tack vare renovering. Under en tioårsperiod var Stockholmsbörsen mer lönsam. Enskilda år har börsen backat, och även bostadsmarknaden.
 
M
P Pin skrev:
En miljon är inte 28%. Det blir inte heller 28% om du drar av kostnaden för arbetskraft och material, snarare 10 till 15%. En del av detta är den allmänna prisutvecklingen, resten värdeökning tack vare renovering. Under en tioårsperiod var Stockholmsbörsen mer lönsam. Enskilda år har börsen backat, och även bostadsmarknaden.
Jag var ironisk i svaret! 3,550,000x1,28=4,550,000, vilket jag finner osannolikt.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Jag var ironisk i svaret! 3,550,000x1,28=4,550,000, vilket jag finner osannolikt.
Ja, men renoveringen var väl inte gratis?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Ja, men renoveringen var väl inte gratis?
Om du läser inlägg 67 som jag besvarade så kanske du förstår.
Citat”Man får inte glömma att huset säkert gått upp en mille i pris på det året utan att man gör något åt det. Det är lätt att tjäna pengar på en uppåtgående marknad, men nu är det ganska stor risk för fallande bostadspriser framöver, och då blir det svårare.”

Exestor trodde att huset ändå skulle gå upp en miljon under 10 mån utan att något ens skulle gjorts med det. Att ett hus ökar 28% (3,550,00x1,28=4,550,000) finner jag dock osannolikt. Vet inte hur jag kan förklara utförligare så du förstår.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Exestor trodde att huset ändå skulle gå upp en miljon under 10 mån utan att något ens skulle gjorts med det. Att ett hus ökar 28% (3,550,00x1,28=4,550,000) finner jag dock osannolikt. Vet inte hur jag kan förklara utförligare så du förstår.
Ah, läste det i kontextet av @Pin:s inlägg som ju var inne på att den nämnda miljonen hade någon bäring på renoveringen.
Nu ser jag att värdeökningen var 116% eller 4.15 Mkr vilket ju sannerligen inte är dåligt!
 
Ytskikt ytskikt och sen ytskikt!
De få som förstår värdet av ordentliga avloppsstammar och fräsch underlagspapp under teglet är lätt räknade - tyvärr :(
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.