AXS
Saker som måste stå i besiktningen:
-Tak som är toppen.
-Dränering som är toppen.
-Inga fuktproblem.
-Inget radon eller asbest.
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 10 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Ok, måste vara ett Tokholmsfenomen. Men det finns ok parkett för små pengar.
Nej det håller jag inte med om. Lägg absolut parkett. Ta billigaste. Jag lade Hornbachs billigaste hos svärmor i somras. 185kr/m2. Laminat hade jag personligen aldrig lagt. Stor skillnad i känsla och intryck. Bor inte i Stockholm.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 7 till
  • Laddar…
Risker innan ju alltid att den åtgärd du utför anses utan värde av köparen.

Åtgärder som gör att köparen inte sätter upp en sak på att-göra-listan är bra dock, kan man enkelt fixa till stenläggningen så att inte köparen direkt ser en kostnad på 100 000 för ny stenläggning utan tycker att den är helt okej har man kommit långt. Kök är ju en sån typisk sak som man gärna lägger en förmögenhet på också tycker köparen att det ser förjäkligt ut och river ut det... Så länge det ser någorlunda ut är det ok. Som någon nämnt, står det framme lite flashiga köksmaskiner eller liknande gör det mer för intrycket!

Så allt som du måste betala någon annan för att göra och som har mer med tycke och smak att göra är en stor risk, saker som alla måste betala för ( eller du kan göra själv) och inte har något med utseende att göra är mindre riskabelt. Ex, el, VVS, vent, tak, fukt i ordning. Dränering kan vara viktigt beroende på område.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Se till så det är ljust och fräscht inomhus.
Måla om taken inomhus om det inte är gjort.
Ta bort buskar och träd som skuggar tomten för mycket.
Se till så att gräsmattan är i toppskick utan mossa tills fotograferingen även om det är 2 år kvar.
Kanske du ska ta dit en besiktningsman redan nu för att gå igenom hela huset och åtgärda det som behövs. Bättre att det är rena besiktningspapper till försäljningstillfället.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Saker som måste stå i besiktningen:
-Tak som är toppen.
-Dränering som är toppen.
-Inga fuktproblem.
-Inget radon eller asbest.
Håller helt med - detta är vad jag i första hand kollar på. Uteplatser, stenläggning och pool är sekundärt för mig.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Däremot många som bländas av möbler som inte ens är en del av affären.
därför att mäklare använder vilka tricks som helst för att driva upp priserna i en redan sjuk marknad. men de tar självklart ingen ansvar för resultatet trots att de står för en stor del av det. bara en myopisk fokus på kortsiktig utveckling. framtiden är helt ointressant för de, de tror att priserna kan bara stiga i all evighet. homestyling är en bra exempel av detta idioti.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Få det att se ut som att ni ALLTID varit måna om husets utseende - in- och utvändigt!

Trasiga plattor med mossa emellan på utsidan ger inget bra intryck
Mossig och klen (hungrig på gödning) gräsmatta är heller inget bra första intryck
Instämmer med rådet att ta dit en mäklare för värdering redan nu, så får ni en bra vink om vad ni ska satsa på
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Tänker jag rätt om jag tror att den nya köparen helst vill slippa större och omfattande arbeten som att byta tak, dränera, fönster, panna mm?
du gör det klassiska misstaget att tro att alla köpare är likadana, att försöka bunta ihop folk i en sorts generisk 'marknad'. sanningen är att du har ingen aning vem som köper ditt hus och vad de vill. en vill göra så lite som möjligt och uppskattar att allt är fixat, en annan vill riva allt och bygga om helt, och allt emellan. det är en grå zon. beslutet om hur du vill göra med ditt hus måste du ta själv.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
N Neocortex skrev:
Se till så det är ljust och fräscht inomhus.
Måla om taken inomhus om det inte är gjort.
Ta bort buskar och träd som skuggar tomten för mycket.
Se till så att gräsmattan är i toppskick utan mossa tills fotograferingen även om det är 2 år kvar.
Kanske du ska ta dit en besiktningsman redan nu för att gå igenom hela huset och åtgärda det som behövs. Bättre att det är rena besiktningspapper till försäljningstillfället.
Det sistnämnda är helt klart viktigt. Besiktiga och se till att en framtida besiktning är helt ren, då är köparen fri och redo att bjuda hej vilt och hämmas inte av oro för framtida extrakostnader utan ser bara avbetalning till banken som kostnad.

Rensa mossa och ogräs mellan plattor osv ingod tid innan och låt det sen vara. Då ser det mer ut som man sköter det hela tiden och inte bara inför försäljning.
 
D Daos69 skrev:
du gör det klassiska misstaget att tro att alla köpare är likadana, att försöka bunta ihop folk i en sorts generisk 'marknad'. sanningen är att du har ingen aning vem som köper ditt hus och vad de vill. en vill göra så lite som möjligt och uppskattar att allt är fixat, en annan vill riva allt och bygga om helt, och allt emellan. det är en grå zon. beslutet om hur du vill göra med ditt hus måste du ta själv.
Men nu frågar TS om just råd så att svara att TS själv får avgöra är mindre intressant. Som säljare vill man inte locka alla köpare utan rätt köpare. Man vill ha den som betalar bra för det man har att sälja, den köpare som ser huset som ett skal att renovera om är ju mindre benägen att betala mer än en som uppskattar just det som finns. En mäklare vet precis vad den köpare som kan betala bäst vill ha (i allmänhet) . Av samma skäl ser man ofta det nämnas att en bil är besiktigad och klar än att man i annonsen skryter om att den kommer behöva en del jobb innan den är körbar... även om sådana också har köpare.
 
  • Gilla
Dweller och 2 till
  • Laddar…
Fixa allt som är jättefult och trasigt. Allt övrigt lönar sig tveksamt, det är så svårt att pricka rätt och i vissa fall påverkar det inte värdet över huvud taget.

Taket och dräneringen är dyrt så skulle skippat det. Städa iordning tomten och i övrigt. Sen putsa flagnad färg etc.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Är i samma situation, men bor på Österlen. Funderar att sälja huset om några år och tittar just på att installera Solenergi på taket. Huset (235m2) har idag direktverkande el, och elkostnaden är hög... Det är en stor investering (150.000 - 200.000 kr), men det borde göra huset mycket mer lättsålt. Som någon skrev tidigare är elkostnaden något som många tittar på vid husköp.
Kommentarer?
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Att folk tittar på det men det påverkar inte slutpriset så mycket som det borde.
Det folk betalar för är drömmen att bo där i konkurrens med andra som också vill bo där.
 
  • Gilla
Annapanna13 och 4 till
  • Laddar…
Måla invändigt så att "allt ser lika ut" vissa renoverar några rum och lämnar några andra, då ser köparen bara de dåliga rummen. Byt slitet trädäck utomhus och slitna gamla plattor till nya. Byt allt som är slitet. Tak och grund är för dyrt att åtgärda och lönar sig troligen inte.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
D DarrenB skrev:
Bor i hus på ca 170m2 från 1944 med putsfasad precis utanför Stockholm (20 min från city) och vi kommer inom ett par år att vilja sälja och flytta till lägenhet. Kvadratmeterpriserna här ligger på 45-55K SEK/m2.

För att inte panikrenovera vill vi nu lägga upp en plan för att i lugn och ro rusta upp det mest nödvändiga för att huset ska bli 1. Lättare att sälja och 2. Få ut så högt pris som möjligt.

Har gjort en snabb överslagsräkning och fått fram att vi behöver lägga ca 350-400.000 SEK för att få det tipptopp. Men här skulle jag behöva lite hjälp då jag misstänker att alla investeringar inte ger tillbaka samma eller mer från investeringen dvs vilka av sakerna nedan skulle jag kunna strunta i eller snåla in på då de inte ger något tillbaka?
Och vice versa vilka saker ska jag satsa på för att höja värdet på huset och göra det mer attraktivt?

Detta finns eller har fixats nyligen:
Nya fönster, ny bergvärmepump, garage för ca 15 år sedan, allt är tipptopp internt, nytt Puustellikök 2012, nya badrum ca 2009.

Detta funderar jag på att fixa till:
  • Ny platt-/stenläggning vid entrén då gamla stenen har sjunkit och det växer ogräs runt gamla.
  • Måla om fasaden och fixa sprickor i putsen.
  • Renovera balkongen (gammal korrugerad plåt + söndervittrad betongplatta)
  • Klippa ner 60m häck rejält, eventuellt plantera ny häck.
  • Byta ut/renovera samtliga stuprör, rännor.
  • Dränera runt huset (har ingen källare)
  • Renovera taket
Något jag glömt? Märker att fler och fler grannar bygger pool, är det något som kommer mer och mer i förorten, som kan höja värdet?

Tack!
Kan ju bara tala för mig och hur vi tänkte när vi letade hus för ca 10 år sedan :D

Första intrycket ÄR viktigt, om putsen faller av ser huset ovårdat ut. Samma sak med tråkiga plattor som satt sig, eller en balkong med plåtsidor.
Det man vill är att människor som kommer på visning ska få ett bra och ffa positivt intryck.
Behöver absolut inte göras i överkant, men fixa så det är snyggt och prydligt. En balkong msn inte vågar gå ut på pga dåligt räcke är liksom inget försäljningsargument....

Vi tittade en del på nyrenoverade hus och mitt intryck är att allt som handlar om ”tycke & smak” är riskabelt att fixa i hopp om bättre pris. Det kan lika gärna få en köpare att tänka att det var jättefult och då är det bättre att köpa orenoverat och få det som man vill....

Vi valde aktivt bort ett hus m pool eftersom vi hade småbarn och det inte gick att hägna in den på något bra sätt - värt att ta i beaktande vid pool-funderingar. Dessutom är det lite som tycke och smak (om man inte har stor trädgård så man får plats m båda) beroende på målgrupp: många vill ha plats till fotbollsmål, studsmatta och odling hellre än pool.

Låga uppvärmningskostnader är bra men om man har direktverkande el finns alternativ i olika prisklasser så hur avgörande det är varierar nog m köparen.

Jag skulle värdera uppdaterad och nydragen el med modernt antal uttag högt om jag köpte hus idag. Ännu mer om det fanns uttag även på utsidan av huset, i trädgården och ordentligt m lampor på utsidan. Sådant är inte helt enkelt att fixa snyggt och lätt på äldre hus - fanns ju inte alls de byggdes....

Likaså ett nyligen omlagt tak (bara för att vi måste lägga om vårt inom ngra år), eller en trevlig ombonad uteplats.

Däremot tror jag inte alls att det lönar sig att bygga ut om man har ett hus dom är då stort redan!!!
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.