C
tintin_se skrev:
bankerna vill givetvis att man ska ligga runt 70% då detta genererar vinst för dem.
Håller med dig i sak, men det bör påpekas att möjligheterna till en bättre ränta beror på att lånesumman är större med en högre belåningsgrad på ett givet objekt. Bankerna har inget emot en låg belåningsgrad i sig förstås. Lånar du t.ex. 5 Mkr lär du ha samma möjligheter till rabatt oavsett om belåningsgraden är 70% eller 5%.
 
tintin_se



Intressant att veta vilken bank....
2014 skrevs det att Alla svenska storbanker utom Swedbank ändrat så att man automatiskt gick om till 3 månadersavtal om inget annat aktivt kommit överens med kund.
Typiskt Swedbank! Vi ville ändra på våra lån 2009 och kontaktade Swedbank 20 dagar innan. Det visade sig till sist att det inte gick att göra ändringen pga pantbrevens fördelning. Vi svarade då att vi ville ha allt rörligt, fick till svar att det var för sent. Ändringar ska göras minst 10 dagar innan, nu var det 8dagar kvar. Lånet blev förlängt med 4 år till en fast hög ränta. Vi var kunder till Swedbank i 4 år och 8dagar till.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
ICA Banken (SBAB) tillät iallafall för några år sen (då jag gjorde det) att ändra amorteringsbeloppet en gång under bindningstiden.. Det gjorde att jag kunde öka amorteringen på mitt 4,77% 10-årslån från 600/månad till 2500/mån.. snabbt sparar man in några räntekronor, och det blir ju t.o.m synligt att det kvarvarande lånebeloppet minskar..
Ingen "administrationskostnad" och inte heller nån ränteskillnadsersättning. Det här kan ha varit 2013 eller 2014.

Det tillåts inte att man gör extra amortering på ett bundet lån, isånafall får man betala för bankens förlorade ränteintäkt.
Beroende på din ekonomiska situation och hur snabbt du vill bli kvitt hela lånet är det bara räkna fram ett vettigt amorteringsbelopp :)
 
Handelsbanken har senaste året blivit hyffsat omedgörliga och svarar kort och är INTE problemlösningsorienterade längre.............

När jag 2010 fick en automatisk 8åring så gick jag igenom min ekonomi stenhårt och plötsligt insåg jag på vilken sida av skrivbordet de riktiga rånarna sitter.
Kör sedan länge full amortering, dvs 10% per år, förutom dett skitlån då........
Skulle vara intressant om de regler om bundna lån som går over till rörligt gäller retroaktivt.

Inser att jag inte kommer få någon pension när det är dags, så jag skrapar ihop min redan nu för att leva drägligt och billigt.
 
Tycker du ska ta kontakt med din bank igen, och ifrågasätta varför de är sämre än ALLA andra banker. De flesta andra bankerna ger inte sina kunder såna skitavtal längre!

http://www.privataaffarer.se/bostad...ditt-bundna-bolan-forlangs-automatiskt-736414


Även om det står i det finstilta kan man ju ifrågasätta om det är skäliga krav.
Tittar man i lagboken 1994:1512 (Lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden) så hittar man följande:

3 § Är ett avtalsvillkor som avses i 1 § med hänsyn till pris och övriga omständigheter oskäligt mot konsumenten, får Marknadsdomstolen förbjuda näringsidkaren att i framtiden i liknande fall använda samma eller väsentligen samma villkor, om förbudet är påkallat från allmän synpunkt eller annars ligger i konsumenternas eller konkurrenternas intresse.

Här finns också exempel på företag som använt sig av oskäliga villkor, ett av dem är viasat, de krävde att kunden sa upp avtalet minst 30 dagar innan utgång, annars förlängde de avtalet med 1 år.
Det ansågs oskäligt av domstol, och de blev dömda till vite.
(https://lagen.nu/dom/md/2005:34)

Nu är jag ingen jurist.. Men jag hade definitivt läst igenom de rättsfall som finns, och tagit med mig lämpliga fall ner till banken och frågat hur de motiverar sina oskäliga avtal..
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte passa på att påminna om hur man ska förhålla sig till sin bank.



  • Bankens "rådgivare" är inte rådgivare, utan säljare. Deras uppdrag är att dra in så mycket pengar som möjligt åt banken. Och helst på tjänster som ger ett värde till kunden också.
  • Hälften av alla bankkunder byter aldrig bank, utan tar det som bjuds. Därför brukar bankerna gradvis försämra villkoren över tiden.
  • Det är inte särskilt jobbigt att byta bank. Autogiron flyttas automatiskt, och alla storbanker har
    standardutbudet av tjänster. Grundregeln är att den bank som ger bäst ränta är bästa valet
  • Dela inte upp lånet i flera delar med olika bindningstider. Då blir det mycket svårare att byta bank, vilket gör att banken kan ta mer betalt av dig.
  • Löpande ränta är billigast i längden. Lägg hela lånet på löpande ränta och avsätt sedan en fast summa varje månad för lån och amortering. Om räntan ändras så justerar du amorteringen så att summan blir densamma. På det sättet så behöver man inte dra åt svångremmen om räntan höjs.
  • När man skaffar fonder är avgiften det viktigaste att titta på. Om en förvaltare är "bra" eller "dålig" handlar mest av allt om tur. Det är väldigt svårt att betala mer för att få en bra förvaltare. Överlag så ger aktivt förvaltade fonder sämre avkastning än indexfonder, eftersom de har högre avgifter. Den bästa Sverigefonden är Avanza Zero, som är avgiftsfri.
  • Kör aldrig ett finansiellt instrument (CFD, optioner, etc) som du inte själv begriper, och köp inte aktier i ett företag där du inte själv tror på affärsmodellen. Och köp inte aktier för pengar du inte har råd att förlora.
 
  • Gilla
Chaly och 10 till
  • Laddar…
Tyvärr verkar det inte ovanligt att man tar ett stort lån utan att sätta sig in i hur reglerna verkligen ser ut :( .

Ett bundet lån ska i regel gå att amortera punktvis men man kommer få betala en ganska fet avgift efter som banken annars går minus på sina beräkningar. Avgiften är så pass hög att det inte lönar sig tyvärr, kan tänka mig att vissa banker inte går med på det alls efter som avgiften blir hutlös.

Om man inte lyckas komma fram till en udda överenskommelse så får man istället välja rörligt lån om man vill kunna putta in pengar lite när man känner för det. Risken är större men historiskt så tjänar man på det, det gäller såklart att man har utrymme för ev toppar.

Tänk på att även om man väljer rörligt så brukar man kunna förhandla sig till en rabatt på deras rörliga ränta som kan gälla i en längre period, ex 2 år. Efter de 2 åren har gått ut så förhandlas detta om och är man inte nöjd då så tar man sina pengar till annan bank. Har du dock delat upp ditt lån och bundet dem på olika perioder så får du räkna med att banken kommer utnyttja detta och ge dig mindre rabatt när det ska omförhandlas om ett dellån.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det vanliga brukar vara att man på ett bundet lån ska ha en stadig amorteringstakt som pågår under bindningstiden. Det som kan variera från bank till bank är om amorteringen ska vara upplagd på säg 10-50 år månadsvis för att resultera i att lånet är helt löst vid slutet av amorteringstiden, eller om det är okej att sätta upp en fast amorteringstakt för att nå en viss belåningsgrad.

Anledningen är som många varit inne på tidigare för att banken ska kunna beräkna sina ränteintäkter under låneperioden.
 
Jag trodde man gjort om ledtider på bundna lån så att de automatiskt blir 3 månader om man inte gör ett aktivt val. Så fungerar de iaf på handelsbanken
 
miksil skrev:
När sånt inträffar är det bara att skicka pengarna till Riksbanken med en liten förklaring om varför de är missfärgade så sätter de in beloppet på ditt konto.
[länk]
Det var så jag gjorde.
Skulle aldrig kört på 60 grader..... ;-)
 
Det kan löna sig att lösa ut sina lån om man har bundna lån med hög ränta. Vi har precis gjort detta och på två år så har vi genom detta sparat 25000:- efter de två åren så kommer vi att spara runt 55000:-/år fram till slutet av 2019. Så trots en väldigt hög avgift för att lösa lånen så kan det löna sig.
 
D09
Fick hem ett brev från banken idag ( Swedbank )

Förnyelse om bindighetstid på bolån i maj

Görs inget val så blir det 3 månaders rörligt

Tycker din bank borde ändra din bindighetstid. Sura pengar/ bundenhet
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Heiken skrev:
Jag trodde man gjort om ledtider på bundna lån så att de automatiskt blir 3 månader om man inte gör ett aktivt val. Så fungerar de iaf på handelsbanken
Så är det absolut

Men när jag ringde till HB och frågade lite kring att betala bort lån i förtid så kom räntan upp.

(Jag har hackat upp vårt lån i sju löpande 3mån med olika förfallodatum så jag kan fritt ändra villkor efter behov.)

Vid tillfället låg 3mån räntan på 1,99% och jag frågade lite lätt om jag som trogen kund inte kunde få bättre villkor,,och medans damen satt i luren fick jag mina lån ändrade till 1,7% :x
Helt utan krusiduller,,,:screwy:

Man blir lite trött,,om jag inte ringt och påmint om att jag är en trogen kund så hade dom fortsatt och blåst mig...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.