b_hasse skrev:
Det var ju snällt av Swedbank, för de är inte skyldiga att gå med på det.
Jag är säker på att det finns begränsningar i hur mycket du kan amortera, annars vore det för lätt att ta sig ur ett dåligt bundet lån.
Troligtvis samma max 20% per år som vid extraamortering. fick höra att det är för att de vill uppmuntra kunder till att amortera
 
b_hasse skrev:
Det var ju snällt av Swedbank, för de är inte skyldiga att gå med på det.
Jag är säker på att det finns begränsningar i hur mycket du kan amortera, annars vore det för lätt att ta sig ur ett dåligt bundet lån.
Vad jag menar är att du kan påbörja en amorteringsplan med minst 10-års amorteringstakt. Du kan ju inte "ta dig ur" snabbare än så.
 
D09
b_hasse skrev:
Negativ avtalsbindning verkar gälla vid förlängning av bundna lån. Banken skickar ut en påminnelse/varning i förväg, och om man inte hör av sig så binds lånet igen på en lika lång tid. Förmodligen nämns detta i det finstilta i det ursprungliga avtalet.
Märkligt

Hade kontakt med min bank för någon månad sedan ang mina bundna lån och han sa att du behöver inte tänka på det till skillnad från förr.

Det övergår automatiskt till rörligt och sedan gör du ett aktivt val när du önskar

Edit

Swedbank
 
Redigerat:
D09 skrev:
Märkligt

Hade kontakt med min bank för någon månad sedan ang mina bundna lån och han sa att du behöver inte tänka på det till skillnad från förr.

Det övergår automatiskt till rörligt och sedan gör du ett aktivt val när du önskar
De exempel jag känner till är inte färska. Reglerna kanske har ändrat sig, och det låter som en förbättring. Det kan också vara så att din bank frivilligt har infört detta, det är ju det bästa för kunden.
 
Jag har Swedbank, och våran rådgivare sa att vi bara mailar henne om vi vill amortera mer eller mindre, det var inga problem!, men annars så är det ju bara att spara undan pengar varje månad på tex santander som har 0,8% ränta nu, sen lösa in det när lånet går ut.
 
Ta kontakt med kontorschefen och förklara hur missnöjd du är med hela situationen.
 
b_hasse skrev:
Jag upptäckte häromdagen att Statoil Mastercard ger 1.32% årsränta om man sätter in mer pengar än de fakturerat.
Klippt från deras villkorssida:
Tillgodoränta per år (max 15 000 kr)* 1,32%

Bra ränta, men tyvärr med låg maxgräns. Men har man och använder man kortet för sina vardagliga inköp är det ju utmärkt att alltid ligga iaf lite plus!
 
b_hasse skrev:
Negativ avtalsbindning verkar gälla vid förlängning av bundna lån. Banken skickar ut en påminnelse/varning i förväg, och om man inte hör av sig så binds lånet igen på en lika lång tid. Förmodligen nämns detta i det finstilta i det ursprungliga avtalet.
Hade själv ett bundet lån hos SEB som löpte ut i månadsskiftet feb-mars - det övergick per automatik till 3 mån rörligt.

2013 innan jag gick till SEB, så hade jag ett bundet lån med ICA banken (SBAB) - där blev det ombundet på samma period om jag inte agerade. Mycket kan ju ha hänt sen dess dock, men det är säkert olika mellan bankerna hur de väljer att göra.
 
SBAB binder om till 3-månaders nu för tiden om man inte svarar på deras påminnelse att ändra bindningstid.

Det går även bra att extraamortera på lån med 3 månaders bindningstid.
 
Ett alternativ om du inte orkar bråka med banken, är ju att du sätter in pengarna du tänkt amortera per månad på ett låst sparkonto tills bindningstiden tar slut 2017, och när du då lägger om eller ändrar lånen så amorterar du den summan du har på sparkontot. Ger ju samma resultat, och du kan sen välja att fortsätta på amorteringen direkt på lånet direkt.
 
M
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Som många skriver ovan kan man idag nästan uteslutande tänka att rörliga lån (3-mån) går att ändra enligt kundens önskemål när som helst under perioden. Ett bundet lån med privatbostad blir vanligen också "rörligt" när lånet skall skrivas om, för bara något/några år sedan blev det förlängt med samma period som man tidigare valt om man inte meddelade banken. Hos Swedbank/Sparbankerna gäller dock att lån med en jordbruksfastighet som säkerhet kvarstår att man måste meddela om man önskar att ett bundet lån skall ändrad till rörlig ränta. Hos Swedbank/Sparbanken gäller att man varje kalenderår kan amortera 20% av bundna lån utan extra kostnad. Att lägga upp en ny amorteringsplan på ett redan bundet lån borde inte vara ett bekymmer. Banken borde vara tacksam att man ser om sin ekonomi, en lägre skuldsättning är ju bra för alla parter. Hoppas detta gav något matnyttigt!
 
När jag pratade med SBAB senast så fick man ändra amorteringsgraden en gång under bindningstiden på bundna lån. På tremånaders får man göra som man vill.
 
2014 skrevs det att Alla svenska storbanker utom Swedbank ändrat så att man automatiskt gick om till 3 månadersavtal om inget annat aktivt kommit överens med kund.

Angående extra amortering: SEB hade att man fick lov att betala av i klumpsumma men ej öka amorteringen.
 
Redigerat:
danielbjering......angående lägre skuldsättning är bra för alla parter...
Detta är inte vad bankerna vill.....bankerna vill givetvis att man ska ligga runt 70% då detta genererar vinst för dem. Oftast får man också bättre ränta med högre belåningsgrad än om man ligger på 20% belånat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.