Det har varit en skitvecka med en skitchef och en glömd räkning osv............
Och så banken på det!

Nej jag är inte bitter, bara trött på att inte ha kontroll.....

Tvättade pengar, de blev rosa, .... det kunde inte växlas in på banken, nähä.....
Jobbade för mycket och glömde öppna posten och fick en ny 5åring bundet, tack för den.......
Idag ville jag börja amortera på ett bundet lån, nehejj då gick inte det heller.

Så mitt i surandet ska jag nu försöka formulera huvudfrågan:

Har ett 5årigt lån som löper ut 2017-12-01
Har ingen amortering på det i nuläget.
Hur gör jag för att banken skall tillåta att jag får amortera på det lånet?

Är så jävla trött på min skitbank som låter mig göra jobbet och tar betalt för det!!!

Okej, nu känns det bättre igen ;-)
 
Låter som du har en dålig vecka. Jag har också råkat tvätta några hundralappar som blivit röda som banken vägrar ta emot. Vi borde egentligen reklamera dessa sedlar. 😀

Lös in lånet i förtid (och betala för det) och byt till ett tremånaderslån, då kan du amortera så ofta du vill.

Räkna ut ränteskillnadsersättningen som du måste betala för på den här sidan:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Att banken inte låter dig amortera mer än avtalat på ett bundet lån är rätt naturligt.

Banken har ju lånat upp pengarna som du har lånat, banken betalar en fast ränta som är bunden på ungefär samma sätt som din ränta är bunden.

Om du då betalar tillbaka lånet snabbare än avtalat, så har banken visserligten dina pengar som de kan låna ut till någon annan, men då kanske till lägre ränta. Samtidigt måste banken fortsätta betala samma ränta till den de lånat in pengarna ifrån.
 
C
Per Eskilsson skrev:
byt till ett tremånaderslån, då kan du amortera så ofta du vill.
Är det verkligen så?
Jag får för mig att t.ex. SBAB:s lånevillkor inte tillåter punktamortering eller ändring av amorteringsbeloppet under löpande tremånadersperiod.
 
Swedbank och SEB tar i alla fall inte ut någon ränteskillnadsersättning om du extraamorterar inom tremånadersperioden. De behandlar i detta avseende bolånet som ett rörligt lån. Är inte säker på hur övriga banker gör men det borde vara samma hos övriga storbanker. Någon som vet?
 
Redigerat:
Jag bytte bank och ränteskillnadsersättningen blev väldigt kostsam så jag har successivt flyttat lånen vid omsättningsdagarna. Har alltid haft bundna lån utan amortering. Det TS råkat ut är inte alls konstigt (som hempularen skriver). Det vettigaste är att du sparar separat och amorterar i december 2017 när lånet sätts om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag amorterar varje månad på ett bundet lån hos SEB utan att de tar ränteskillnadsersättning. I och för sig ett ganska litet belopp men även en liten seger är en seger! :)
 
Fast då är väl det en amortering som ingår i låneavtalet? Alltså en amorteringsplan som besämdes när du tog det bundna lånet.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Swedbank och SEB tar i alla fall inte ut någon ränteskillnadsersättning om du extraamorterar inom tremånadersperioden. De behandlar i detta avseende bolånet som ett rörligt lån. Är inte säker på hur övriga banker gör men det borde vara samma hos övriga storbanker. Någon som vet?
Eventuellt har formeln för uträkning av ränteskillnadsersättning ändrats något, men jag vet att den tidigare var utformad så att det krävdes extrema förutsättningar för att beloppet skulle bli större än noll för ett lån med 3 månaders bindningstid.
En del banker vill inte att man extraamorterar under perioden, men i princip har man rätt att lösa lånet vilken dag som helst och lösa ett nytt lån. Man slipper troligen ränteskillnadsersättning för ett 3-månaderslån, men det kan ju bli en ny uppläggningskostnad i stället...

Jag förstår inte riktigt problemet. Det krävs extrema extraamorteringar för att det ska bli någon nämnvärd skillnad på om det räknas från "idag" eller när nästa tremånadersperiod börjar. Sätt in pengarna tillfälligt på något annat ställe. Jag upptäckte häromdagen att Statoil Mastercard ger 1.32% årsränta om man sätter in mer pengar än de fakturerat.
 
Många banker tog bort lån med rörlig ränta och behöll/införde 3-månaders som motsvarade lånen med rörlig ränta och möjlighet att fritt amortera eller lösa lånet. Det är endast räntan som är bunden i 3-månader. Du gör ju ingen omskrivning av lånen utan endast räntejustering var tredje månad.
Det var t.ex. på Swedbank bara att ringa telefonbanken och göra extra amortering.
 
Redigerat:
Swedbank tillåter även extraamortering på bundna krediter på upp till 20% av det bundna beloppet per år. Utan att betala ränteskillnadsersättning. Hjälper inte TS men kanske någon annan som läser
 
  • Gilla
antto77 och 1 till
  • Laddar…
D09
Workingclasshero skrev:
Det har varit en skitvecka med en skitchef och en glömd räkning osv............
Och så banken på det!

Nej jag är inte bitter, bara trött på att inte ha kontroll.....

Tvättade pengar, de blev rosa, .... det kunde inte växlas in på banken, nähä.....
Jobbade för mycket och glömde öppna posten och fick en ny 5åring bundet, tack för den.......
Idag ville jag börja amortera på ett bundet lån, nehejj då gick inte det heller.

Så mitt i surandet ska jag nu försöka formulera huvudfrågan:

Har ett 5årigt lån som löper ut 2017-12-01
Har ingen amortering på det i nuläget.
Hur gör jag för att banken skall tillåta att jag får amortera på det lånet?

Är så jävla trött på min skitbank som låter mig göra jobbet och tar betalt för det!!!

Okej, nu känns det bättre igen ;-)
Men har det inte blivit en regeländring kring förnyandet av lån?

Dvs gör du inget aktivt val så skall det bundna lånet som löper ut övergå till rörligt?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Låter märkligt att du inte skulle kunna börja amortera via en stående amorteringsplan. Med hypotekslån hos Sparbankerna/Swedbank går det att både påbörja och ändra en befintlig amorteringsplan på ett bundet lån.
 
D09 skrev:
Men har det inte blivit en regeländring kring förnyandet av lån?

Dvs gör du inget aktivt val så skall det bundna lånet som löper ut övergå till rörligt?
Negativ avtalsbindning verkar gälla vid förlängning av bundna lån. Banken skickar ut en påminnelse/varning i förväg, och om man inte hör av sig så binds lånet igen på en lika lång tid. Förmodligen nämns detta i det finstilta i det ursprungliga avtalet.
 
Max R70 skrev:
Låter märkligt att du inte skulle kunna börja amortera via en stående amorteringsplan. Med hypotekslån hos Sparbankerna/Swedbank går det att både påbörja och ändra en befintlig amorteringsplan på ett bundet lån.
Det var ju snällt av Swedbank, för de är inte skyldiga att gå med på det.
Jag är säker på att det finns begränsningar i hur mycket du kan amortera, annars vore det för lätt att ta sig ur ett dåligt bundet lån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.