Y
Börjar bli dyrt att anlita hjälp för minsta lilla. Skulle haft vettig såg man kunde gör det mesta med.

Förstår att MeecTools billiga såg inte är någon super yrkes kvalite delux såg men för mig som bara behöver snekapa en golvlist, eller klyva en panelbräda kanske det kan gå ändå..

Eller ska jag satsa på en fin cirkelsåg med linjalskena?
-isf vilken?




Ihopfällbar kap-, ger- och byggsåg som tar liten plats vid förvaring. Gersåg vid 90° 58x120 mm, 22x170 mm. Gersåg vid 45° 58x85 mm, 22x120 mm. Klinga: 216x30 mm, 40 T. Sågdjup 90º/45º: 52/25 mm. Varvtal: 5000 v/min. Effekt: 1,4 kW. Vikt: 26 kg.

2299kr
242160-jpg.jpg
242160b-jpg.jpg
 
Jag vill nog påstå att den där skulle funka.

Jag har bra erfarenhet av lågbudget sågar, har en meec bordssåg som jag är jättenöjd med och har haft en biltema kap/ger förut.

Jag har själv sneglat på den där modellen innan jag köpte min bordssåg. :)


Men testa att rycka och slita lite i en innan du köper så att du får en uppfattning om hur glapp och sladdrig den eventuellt är.
 
Jag passar på att ta till mitt svar innan riktiga experterna kommer in.:) Maskinen duger säkert till hobby bruk, MEN! byt klinga till en märkes klinga och kolla på hur fin eller grov tandad klinga du ska/behöver. (original klingor kan vara lite för grova för att få fina snitt på tex lister)
 
Y
Ska klyva en sockel list för köket, vill ju att det ska bli seriöst så ställa mig med sticksågen känns ju inte lockande, hehe.

Sett snickaren använda cirkelsåg och styrskena till det mesta så är ju lite lockande. men blir tokig på att välja rätt grejer, har inte riktigt ekonomi att chansa på fel saker heller.. bah..
 
Yrrol skrev:
Ska klyva en sockel list för köket, vill ju att det ska bli seriöst så ställa mig med sticksågen känns ju inte lockande, hehe.

Sett snickaren använda cirkelsåg och styrskena till det mesta så är ju lite lockande. men blir tokig på att välja rätt grejer, har inte riktigt ekonomi att chansa på fel saker heller.. bah..
Mitt tips om du går på något billigt: Köp en som hänger och förs fram och tillbaka på två stänger. Det gör en enorm skillnad mot en enda stång, och det finns dubbla stänger även på billiga sågar. Har själv en Best Tools, som efter inställning är riktig bra.

--- Mats ---
 
Y
fast sån kan jag ju inte klyva en lång list med.
 
Yrrol skrev:
fast sån kan jag ju inte klyva en lång list med.
Nej förstås, Jag tänkte kap när jag såg bilden. Då var det ingen hjälp.

--- Mats ---
 
Vill du komma billigt undan så är en hyffsad begagnad cirkelsåg och bygg själv ett bord till den. Finns att hitta lösningar på nätet bla tidningen gör det själv har en artikel utlagd om just det. Är enkelt och billigt. Sågen kan kosta från 500 kr och uppåt för en hyffsad beg

Har du råd så kompletterar du med en kap/ger. Vill du komma billigt undan får offra antingen precision eller storlek. Jag hade nog valt billigaste lilla metabo 216 ks för under 1000kr som är klockren för lister mm. Större saker får du ta med cirkelsågen eller fogsvans och klyvningar kör du med cirkelsågen i ditt hemmabord.

En billig men tillfredställande lösning tills du har råd och lust att byta upp dig
 
Den funkar säkert för enklare jobb men som sagt byt klinga och provsåga med en gång för att kolla att snitten blir raka. Precision i byggnation och inställningsskalor kan vara sisådär på Kinasågar.

Dock är min erfarenhet att man alltid får vad man betalar för. Sedan kostar ju en cirkelsåg med skena (även i England) mer är hela den där byggsågen, så du jämför inte riktigt samma saker. Vad är viktigast för dig? Skall dy klyva mycket ser ju den där klockren ut, den kostar ju mindre än de flesta Kinabyggsågar. Skall du mest kapa eller hoppa runt på tak kanske det är bättre med en handcirkel med skena och en ren kap/ger.

/Anders
 
  • Gilla
Skurket
  • Laddar…
Jag borde lära mig att hålla käften, för 2 timmar efter att jag skrev mitt inlägg i denna tråden så pajade min meec bordssåg.
Verkar som att motorn brann upp typ. :(
 
Jag handlade en Bosch PCM8S (grön hemmamodell) och betalade 2107 kr på Bauhaus. Detta eftersom Järnia säljer dem för 2395 och Bauhaus har 12% prisgaranti. Har bara testat den lite grann och den känns okej för mig.
 
jornor02 skrev:
Jag handlade en Bosch PCM8S (grön hemmamodell) och betalade 2107 kr på Bauhaus. Detta eftersom Järnia säljer dem för 2395 och Bauhaus har 12% prisgaranti. Har bara testat den lite grann och den känns okej för mig.
Har en likadan och är nöjd med den!

Mvh//Janne
 
jornor02 skrev:
Jag handlade en Bosch PCM8S (grön hemmamodell) och betalade 2107 kr på Bauhaus. Detta eftersom Järnia säljer dem för 2395 och Bauhaus har 12% prisgaranti. Har bara testat den lite grann och den känns okej för mig.
Inte så lätt att klyva med den dock (som TS efterfrågar) ;)
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Börjar bli dyrt att anlita hjälp för minsta lilla. Skulle haft vettig såg man kunde gör det mesta med.

Förstår att MeecTools billiga såg inte är någon super yrkes kvalite delux såg men för mig som bara behöver snekapa en golvlist, eller klyva en panelbräda kanske det kan gå ändå..
Du blir snart galen över att hela tiden ställa om mellan klyv och kap.
(Proffsen köper dessa maskiner för att vid en del mindre jobb, typ max en dag, så är det enklare att endast behöva kånka med sig en maskin till kunden och sen ställa om lite istället.)

Du blir snart galen över att du inte kan kapa och gera bredare brädor än typ 120mm.

Köp en Metabo KGS216 för 1700 på bauhaus och en sen en klyvsåg av halvhyfsad kvalla. Det kostar max en tusenlapp mer, men du har ett lyckligare liv efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.