Nimajneb skrev:
Är det inte så att 10% av svenskarna skyller allt på invandringen och detta är totalt politiskt IK. Sedan har i 10% som lever en total förnekelse och vägrar inse att vi har ett problem, tyvärr är det endast dessa löjligt låga 10% som är PK.

dom övriga 80% av Sveriges befolkning hoppas jag har en mer nyanserad bild på verkligheten, PK eller inte.
Nej, var får du dina konstiga siffror från?

Är det någon slags ny tillämpning av den gamla 80-20 regeln?

Jag tror snarare att orsaken till att vi har en så dämpad politisk debatt är att de flesta tyvärr nöjer sig med
Let's dance, Melodifestivalen, Stjärnorna på slottet och liknande.
Sådant som statstelevisionen älskar att kalla Public Service.
Sorgligt men sant :(
 
Just gällande våldet mot pappan med den 1,5 åriga sonen så tycker jag det är totalt bedrövligt att nästan all fokus i hela historien lades på vilket ursprung förövarna hade, inte att en misshandel/mordförsök begicks framför ögonen på ett barn.
Totalt sämst i hela sammanhanget är att en viss tidnings ledarsida påvisade lite grumligt med jämförelse vad vita nationalister i södra USA pysslar med (under vit spetsig huva) och detta dåd för att sedan totalt tystna i samma andetag som den andra stora tidningen intervjuar brottsoffret och får fram vad som hänt med/av vilka osv.

Hur som.....vem har diskuterat om vilken traumatisk upplevelse sonen hade och vad det kan gör med honom med tiden. Tävlas det bara om att få mest klick på sin skrivna artikel/debattinlägg och/eller flest kommentarer till artikeln/debattinlägget.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
D09
il_duce skrev:
Senaste (och världshistoriens kortaste) mediedrev mot "rasismen". Malmöpolisen går ut om att en person med afrikanskt usprung och hans son utsatts för ett "hatbrott". SAMTLIGA stora tidningar slår på stort med förstasiderubriker. Man ser framför sig SD-anhängare med järnrör. Dagen efter kommer det fram att gärningsmännen (och kvinnorna) själva är invandrare. Och plötsligt sprider sig en förlägen tystnad.

Samma sak med "hijab-upproret" där en gravid kvinna blev misshandlad av kostymklädda sd-anhängare med järnrör. Krönikörerna tävlar i vem som kan vara mest emot rasismen. Några dar senare blir hon misshandlad igen av samma män och till och med journalisterna börjar ana att något är fel. Och mycket riktigt kommer det fram att det var hennes man som var den skyldige. Tystnaden är total.
Hej

Någon källa på att det var hennes man?

:)
 
Glufsglufs skrev:
Just gällande våldet mot pappan med den 1,5 åriga sonen så tycker jag det är totalt bedrövligt att nästan all fokus i hela historien lades på vilket ursprung förövarna hade, inte att en misshandel/mordförsök begicks framför ögonen på ett barn.
Det var ett rasistiskt dåd, oavsett om det var invandrare som låg bakom det eller inte, så jag ser inget problem i att fortsätta driva fallet som ett sådant.

Heck, SD brukar ju påstå att det finns invandrare som röstar på dem. Well, det här bevisade ju det.
 
Troberg skrev:
Det var ett rasistiskt dåd, oavsett om det var invandrare som låg bakom det eller inte, så jag ser inget problem i att fortsätta driva fallet som ett sådant.

Heck, SD brukar ju påstå att det finns invandrare som röstar på dem. Well, det här bevisade ju det.
med den logiken så kommer jag hädanefter helt enkelt ta för givet att alla massmördare är kommunister eller har jag missförstått hur du tänkte nu.
Dessutom dom invandrare som brukar rösta på SD är väl för det mesta kristna syrianer som vill utvisa personer som uppför sig som svin på det sätt som dom i malmö gjorde
 
Troberg skrev:
Det var ett rasistiskt dåd, oavsett om det var invandrare som låg bakom det eller inte, så jag ser inget problem i att fortsätta driva fallet som ett sådant.

Heck, SD brukar ju påstå att det finns invandrare som röstar på dem. Well, det här bevisade ju det.
Nu är jag inte alls med på vad du ville säga med detta......jag skiter väl fullständigt i om det var svenskar, kurder eller forna jugoslaver som utförde det. Det man kan konstatera är att fokus i hela debatten lades mer på förövarnas ursprung än själva dådet i sig och det tragiska i att ett barn ska behöva se sin far misshandlas. Om du tycker att fokus ska läggas på förövarnas ursprung och ev brottsrubricering istället för själva dådet i sig och de drabbade så är det väl upp till dig. Jag påvisade bara att media i just detta samanhang genom en viss tidnings snabba "vinkling" fick igång en debatt om rasisters ursprung istället för varför människor och i synnerhet barn ska behöva drabbas.

Så går det när ett drev ska startas, ligger det inte politisk ideologi i det från början så petas det in snabbt.
 
Jag anser att fokus bör ligga på att det var ett bestialiskt dåd med rasistisk motivering.

Som jag skrev om det här i ett annat sammanhang: Jag hoppas polisen hittar svinen som gjorde det här. Helst dinglande i närmaste lyktstolpe.

För mig spelar det ingen roll var de kom ifrån, bara att de verkligen har skitit i det blå skåpet. Det här dådet ska inte glömmas bort.
 
Ett program som är förbaskat bra är "medierna" http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2795&grupp=9346

Och för byggahusmedlemmar (och andra givetvis) så finns där ett program som behandlar "fuskbyggarna" bara att leta upp i arkivet.

FANNS även ett bra motsvarande program i TV som hette "mediemagasinet" som tyvärr lades ner i mitten på 2000-talet.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Troberg skrev:
Jag anser att fokus bör ligga på att det var ett bestialiskt dåd med rasistisk motivering.

Som jag skrev om det här i ett annat sammanhang: Jag hoppas polisen hittar svinen som gjorde det här. Helst dinglande i närmaste lyktstolpe.

För mig spelar det ingen roll var de kom ifrån, bara att de verkligen har skitit i det blå skåpet. Det här dådet ska inte glömmas bort.
Ja, visst ska det fokuseras på att det är ett dåd gjort beroende på olika personers bakgrund (jag menar på att rasism inte finns då det inte finns olika raser av mäniskor......) men som denna tråden handlar om (mediadrev) så lyckades ju en kvällstidning antyda att dådet var gjort av nationalistiska vita män och fokus hamnade då på det istället för dådet i sig. Lika gärna som att man inte ska glömma dådet och offren så ska man inte heller glömma medias ständiga försök att göra politiska poäng av allt jämt. Nu är visserligen ledarsidorna där för att väcka politisk opinion men när det skrivs rena lögner och/eller vrids på ett enkeltspårigt vis så ballar det ju sedan ur totalt, speciellt när det tjatas vidare fast man bevisat motsatsen....som i detta fallet och den där hidjab händelsen.

Finns det egentligen någon helt politisk oberoende tidning som skriver nyheter utan en endaste inriktning åt partipolitk över huvud taget? Inte ens politiska ledare, debatter eller insändare?
Folk börjar ju snart tro på avpixlat mer än övrig media pga av att den politiska färgen lyser igenom hela tiden.
 
Glufsglufs skrev:
Ja, visst ska det fokuseras på att det är ett dåd gjort beroende på olika personers bakgrund (jag menar på att rasism inte finns då det inte finns olika raser av mäniskor......) men som denna tråden handlar om (mediadrev) så lyckades ju en kvällstidning antyda att dådet var gjort av nationalistiska vita män och fokus hamnade då på det istället för dådet i sig..
Det finns bara en sorts hundras också och det är hundrasen hund, eller?

Jag trodde först att det var en vit som blivit misshandlad av utlänningar och blivit kallad svennejävel eller något liknande. Sen läste man att det var en svart man som blivit misshandlad så blev man ju fundersam. Unga vita män som springer omkring i ghetton och misshandlar utlänningar är nog rätt ovanligt idag. Individerna som är kapabla att göra det finns givetvis, men de får inte in i dessa områdena, då får de springa gatlopp därifrån.
Vad motivet var kan man bara spekulera i, men det är tråkigt om grupper tar med sig klankrig hit här. Det borde vara något som ligger bakom det, hur kan annars tio olika män få för sig att i samförstånd misshandla en farsa och hans barn.
 
Hmm.. kommer inte ihåg faktiskt. Troligtvis någon "icke auktoriserad källa" t.ex. flashback eller avpixlat. Inget man kommer att få läsa i etablerade media av naturliga orsaker. Samt i det här fallet är tystnaden mycket talande.

Har för mig den gravida kvinnan skulle hälsa på någon i farsta utan sin makes vetande och tillåtelse. Maken får reda på det, åker dit och puckar på henne. Hennes vänner pressar henne att avslöja vem det var som misshandlade henne och hon ljuger ihop en historia om rasister som sedan polisanmäls, troligtvis på vännernas inrådan. Sen tar det hus i helvete i media. Maken blir åter sur och misshandlar henne igen hemma i jordbro för att hon polisanmälde. Detta polisanmäler hon som att det är samma män som gav sig på henne igen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pappskallen skrev:
mitten på 2000-talet.
Jag vet vad du menar men i språklig bemärkelse betyder det 2500, 2050 eller 2005....?:confused:
 
pappskallen skrev:
Ett program som är förbaskat bra är "medierna" [länk]

Och för byggahusmedlemmar (och andra givetvis) så finns där ett program som behandlar "fuskbyggarna" bara att leta upp i arkivet.

FANNS även ett bra motsvarande program i TV som hette "mediemagasinet" som tyvärr lades ner i mitten på 2000-talet.
Bra tips. Jag gillar också medierna.
 
KnockOnWood skrev:
Intressant att se att vi, på en så här nästan totalt opolitisk sajt, är så överens om hur gammalmedia missköter sin roll i samhället.

Att de inte granskar makthavarna, utan arbetar för att skapa opinion och försöker leda folket i den riktning de själva bestämt är den rätta.

Nu har det ju blivit så att det är mediafolket som leder politiken, inte de folkvalda politikerna.
Var skall det sluta :confused:
Som tur är diskuteras politik relativt sällan här, så det är för det mesta en opolitisk sajt...
Men jag skulle vilja hävda att vi på sajten inte representerar ett särskilt brett politiskt spektrum.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.