Kommer ihåg en "skandal" för ett antal årsen där ett statligt verk anordnade en fest för alla anställda i landet, man tog dom till Stockholm tror jag det var, övernattning och stor fest.

Rubriken var väl ungefär som så här... Statliga verket festade upp X kr Tror det rörde sig om miljonen eller så...

Sen när man läste texten så såg man att man firat ett jubileum av något slag, och att det var X antal deltagare på festen... Nyfiken som man är räknar man då snabbt ut vad det kostade per skalle, och det blev en ganska rimlig peng med tanke på resor övernattning och fest... Jag var faktiskt imponerad över att dom fått allt så billigt....
 
Mjo....vissa tidningar (ledarsidorna) hatar ju det där när vissa tar upp saker om andras historia för att jämföra med nutid och att inget egentligen förändrats hos våra politiker.
Jag ska inte nämna några namn och speciell historia men ponera att vi har en politiker, låt oss kalla denne för Monica. Monica gör en massa konstiga saker med statens betalkort och befolkningens pengar. Det hela kommer fram i media i samband med ett köp av...låt oss säga en Plopp och hela grejen kallas då för "ploppaffären".
Ett antal år senare så gör politiska motståndare fel på alla sätt och vis, media går ut med ord som kaos, chock osv och anhängare till den/de drabbade påvisar då att anhängarna på andra sidan inte borde kasta kaniner i morotslandet och påminner dem om ploppaffären.....av någon anledning så har halva landet glömt hur mycket pengar det handlade om egentligen, vilka skattebrott som begåtts, vilka räkningar till staten som inte har betalts osv osv och säger bara "men vadå...en plopp för 2,50 kr, vad är det att jämföra med"
Detta helt pga att vissa tidningar (självklart på bästa solidariska sett) berättat för befolkningen vad de bör komma ihåg och hur man ska leva samt varför.

Man frågar sig, var tog den verkliga sanningen vägen, den oberoende synen på alla makthavare?
Jag vet att ledarsidorna är politiska och ska väl så vara men är det etiskt att ljuga, förvränga och undanhålla info eller för den delen fabricera info utefter egna teorier för den sakens skull. Främst tänkte jag på vissa tidningar där ledarskribenterna ska vara lite mer solidariska, rättvisa och så.

Jag bara undrar jag.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Korvgubbe
Kvällspressen var det länge sedan jag läste, och än längre sedan jag senast hade något slags förtroende för dem alls. Dock tycker jag de gör helt rätt som inte hänger ut "brottslingar" med namn och bild. Det är allt som oftast intressantast att skriva om brottet långt innan "brottslingen" har blivit något annat än en misstänkt och jag gillar idén med "oskyldig tills motsatsen bevisats". Att bli uthängd i media som pensionärsrånare/dödsknarkarnazist/våldtäktsman kommer garanterat att förstöra den personens liv alldeles oavsett om personen var skyldig eller ej.
 
Korvgubbe skrev:
Kvällspressen var det länge sedan jag läste, och än längre sedan jag senast hade något slags förtroende för dem alls. Dock tycker jag de gör helt rätt som inte hänger ut "brottslingar" med namn och bild. Det är allt som oftast intressantast att skriva om brottet långt innan "brottslingen" har blivit något annat än en misstänkt och jag gillar idén med "oskyldig tills motsatsen bevisats". Att bli uthängd i media som pensionärsrånare/dödsknarkarnazist/våldtäktsman kommer garanterat att förstöra den personens liv alldeles oavsett om personen var skyldig eller ej.
Svensk media är ju världsunik när det kommer till att inte namnge identiteten på olika misstänkta alt dömda brottslingar. Vill man veta vem den utpekade är så får man tex läsa våra grannländers tidningar eller kika in på Flashback eller Avpixlat. ... Om man vill veta mer än "Schlagerstjärnan", "Sportstjärnan", "HagaMannen", "T-banemannen" osv...
Undantag gäller för politiker med fel "färg", sk "Direktörer" eller andra tjänstemän av högre "rang". Här kan svensk media kräka ur sig vad som helst.

Vore det inte läge att media vart lite mer konsekvent?
 
Jag har lite svårt att förstå varför man skall bildsätta personer överhuvudtaget. Jag gillar också tanken på att man är oskyldig till man är dömd.
 
Även om jag ogillar dreven, så när det handlar om personer som klantat sig så massivt i offentlig förvaltning, då ska det hårdgranskas.

Speciellt då när det är AF, hela hennes agerande är fanken inget mindre än ett hån mot de människor hon ska hjälpa.

Dessutom, hur kan en som är med i statens E-kommission INTE veta att dataroaming är dyrt???
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Troberg skrev:
Även om jag ogillar dreven, så när det handlar om personer som klantat sig så massivt i offentlig förvaltning, då ska det hårdgranskas.

Speciellt då när det är AF, hela hennes agerande är fanken inget mindre än ett hån mot de människor hon ska hjälpa.

Dessutom, hur kan en som är med i statens E-kommission INTE veta att dataroaming är dyrt???
Visst ska vi ha koll på våra förvaltare och media är en bra grävande källa om det sköts på rätt sätt.

Lite nyfiken på vad exakt du menar att hennes agerande var ett hån?
 
Med journalister som Martin Aagård och Åsa Linderborg så är det inte konstigt att Aftonbladet håller en oerhört låg kvalitet.
 
  • Gilla
1337 och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Nimajneb skrev:
Vore det inte läge att media vart lite mer konsekvent?
Jovisst, men varför ska inte schlagerstjärnan få samma "anonymitet" som du och jag när det kommer till deras privatliv?

Om man som offentlig person missköter sitt arbete genom att låta skattebetalarna stå för en familjesemester, att som idrottare dopa sig eller liknande är naturligtvis en helt annan sak och bör granskas av media i all öppenhet.
 
Korvgubbe skrev:
Jovisst, men varför ska inte schlagerstjärnan få samma "anonymitet" som du och jag när det kommer till deras privatliv?

Om man som offentlig person missköter sitt arbete genom att låta skattebetalarna stå för en familjesemester, att som idrottare dopa sig eller liknande är naturligtvis en helt annan sak och bör granskas av media i all öppenhet.
Men i detta fallet så har det väl inte framkommit att familjesemestern betalats av arbetsgivaren. Artiklarna har så långt varit skrivna på ett sådant sätt att läser man ytligt så ser det ut som det, men om man verkligen kollar vad som skrivet så verkar det inte finnas befog för att så är fallet.
Mao AB har lyckats skapa en opinion samtidigt som dom juridiskt sett verkar kunna gå rena ur det hela.
 
Korvgubbe
Vilket är helt förkastligt, jag håller med dig. Saklighet och bevis är viktigt för seriös journalistik, att det sedan inte är det för kvällspressen är ett problem.

Vad jag försökte säga var att i de fall offentliga personer har misskött sig i sitt arbete så ser jag inget problem med att de hängs ut med namn och bild, men om de missköter sitt privatliv så är det en annan sak.
 
Nimajneb skrev:
Lite nyfiken på vad exakt du menar att hennes agerande var ett hån?
Arbetsförmedlingen ska hjälpa de som är arbetslösa, och som oftast inte har någon ekonomi att tala om. När man är i ett läge där man inte har råd att betala räkningarna, trots att man lever på nudlar, och 100 kr är massor, hur känns det då när den som ska hjälpa en slänger iväg över en kvarts miljon (däribland den arbetslöses skattepengar...) på det sättet?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
M
KnockOnWood skrev:
Intressant att se att vi, på en så här nästan totalt opolitisk sajt, är så överens om hur gammalmedia missköter sin roll i samhället.

Att de inte granskar makthavarna, utan arbetar för att skapa opinion och försöker leda folket i den riktning de själva bestämt är den rätta.

Nu har det ju blivit så att det är mediafolket som leder politiken, inte de folkvalda politikerna.
Var skall det sluta :confused:
Det är väl så att ägarna driver sin politik genom media. De har stora käppar i hjulen i den politiska eliten. Det är därför mediadrevet bara går åt vissa håll. Men visst drevet är helt onödigt. Jag sttäcker mig till att säga att AB och de flesta andra sysslar med sensationalism och inte journalistik. Det går att få ut lika mycket nyheter från en Ding-Ding Värld.
 
  • Gilla
Glufsglufs och 1 till
  • Laddar…
Senaste (och världshistoriens kortaste) mediedrev mot "rasismen". Malmöpolisen går ut om att en person med afrikanskt usprung och hans son utsatts för ett "hatbrott". SAMTLIGA stora tidningar slår på stort med förstasiderubriker. Man ser framför sig SD-anhängare med järnrör. Dagen efter kommer det fram att gärningsmännen (och kvinnorna) själva är invandrare. Och plötsligt sprider sig en förlägen tystnad.

Samma sak med "hijab-upproret" där en gravid kvinna blev misshandlad av kostymklädda sd-anhängare med järnrör. Krönikörerna tävlar i vem som kan vara mest emot rasismen. Några dar senare blir hon misshandlad igen av samma män och till och med journalisterna börjar ana att något är fel. Och mycket riktigt kommer det fram att det var hennes man som var den skyldige. Tystnaden är total.
 
  • Gilla
1337 och 2 till
  • Laddar…
Är det inte så att 10% av svenskarna skyller allt på invandringen och detta är totalt politiskt IK. Sedan har i 10% som lever en total förnekelse och vägrar inse att vi har ett problem, tyvärr är det endast dessa löjligt låga 10% som är PK.

dom övriga 80% av Sveriges befolkning hoppas jag har en mer nyanserad bild på verkligheten, PK eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.