Jag har ofta uttryckt mig ganska starkt runt drev i trådar tex här på BH då det känns olustigt när någon utpekas utan att kunna försvara sig på ett bra sätt.
Drev är ju något som härstammar från mediadrev som ofta kvällstidningarna är experter på.
Normalt sett bryr jag mig inte men har under kvällen klickat på några länkar runt Aftonbladets drev kring Arbetsförmedlingens Angeles Bermudez-Svankvist. Att hon inte verkar vara den mest lysande ledaren är väl en sak men att starta ett mediadrev om att hon tex lämnar Sverige "redan" en fredag för att vara på ett möte i San Francisco på måndagsmorgonen är ju inget anmärkningsvärt med 9 timmars jet-lag i kroppen. Att hon bor på ett Hotel som kostar 1700kr/natt och käkar middag för 4 pers för en tusenlapp är tom riktigt prisvärt i San Francisco.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17347094.ab

Handlar det däremot om mord o våldtäkter då minsann så är det locket på och den stackars mördaren ska hällas bakom ryggen och få lite snyfthistorier till stöd.

Är detta OK?
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
AB klassiker eller? Stackars
Mördare som blir skjutna och stackarns kriminella som blir arresterade. Köper snyftartilklar med hull och hår.
 
Givetvis ska båda grupper hängas ut. Myglande, snyltande och stjälande politiker och chefer för statlig verksamhet bör rimligtvis fängslas också för att de stjäl skattepengar från det svenska folket.
 
Gillar inte heller drev och man gör ofta hönor av fjädrar. Men i detta fall...... Arbetsförmedlingen är i min värld en lokal verksamhet och kanske vore det bäst att fokusera sitt engagemang i sverige och verksamheter här? Känns lite som att man tappat fokus på egna verksamheten. Och mobilräkningar på ett par hundra lök..........ok en gång......två gånger och man är dum.
 
D09
Det är Aftonbladet i ett nötskal och absolut inte ok. Det vinklas till deras egna smaskiga förmån.

Gör såna reflektioner varje gång jag läser aftonbladet...

T ex svensk kvinna mördad på kanarieöarna,

en bild visas på ett sällskap där både offret och den internationellt efterlyste mördaren är med.

Offret visas medans den efterlyste har "blurrats".

Why? Borde det inte vara tvärtom?

Den misstänkta hittas sedan död i Thailand...

Bild visas sedan återigen på mördade kvinnan och den misstänkta.. Som blurrats...

Måste vara väldigt synd om gärningsmän
 
Håller med, drev är inget jag uppskattar heller. Däremot funderar jag lite över just saken i sig, visserligen så har hon gjort en hel del suspekta saker, jag skulle vilja kalla det att hon gjort en Mona. Hela historien runt AF, både GD och styrelsen tycker jag är suspekt och det är väl bra att det kommer fram vad samhällets pengar används till MEN när media som AB ligger på bara för att göra politiska poäng (om man läser ledare ang ämnet) egentligen och därmed kör ett drev så stänger jag själv igen och slutar bry mig. Om fler funkar på det viset så har ju drevet missat sitt syfte.

Dock tycker jag det kan vara vansinnigt kul att läsa kommentarer till artiklar, ledare och annat då det ser ut som att folk har sina åsikter baserade på att deras favoritpolitiker funkar som fotbollslag eller liknande.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Jag anser att vi måste få till en oberoende granskning av de medier vi har. Både om vad de skriver och vad de INTE skriver om. Jag har helt tappat förtroende för aftonbladet och expressen. Till viss del även SVT. När nyheter och media styrs att påverka folks åsikter och inte låta folk skapa sina egna, då är man illa ute.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 2 till
  • Laddar…
Bonnier och shibstedt äger i stort sett alla tidningar i Sverige idag. Bonnier äger ett flertal tvkanaler, filmbolag och bokbolag och är dominerande i hela Sveriges media. Det gör det rätt svårt att hitta "oberoende" media när det är samma ägare till alla tidningar.. Tv4 hade granskning av familjen Bonnier en gång också. Familjen bonnier granskar sig själv, väldigt smaskigt!

Så visst hade en oberoende mediagranskare varit bra.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har inte läst Aftonbladet eller expressen på nästan 15 år nu, vare sig nätupplaga eller pappersupplaga, så jag vågar inte uttala mig så speciellt.
Men det förvånar mig inte, det verkar som att dom bara fortsatt i samma stil helt enkelt.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Jag tycker det som är väsentligt alltid utelämnas. Man hakar upp sig vid frågor, uppvisar rädsla för att våga publicera och det är det som gör svensk granskning rent löjeväckande. Jag vågar nog påstå att vi har i det närmaste unikt medieklimat i Sverige.
Skräckexemplet var väl Omar Mustafa affären och Juholthistorien påminner väl också om det. Där man diskuterade vad han sagt och inte sagt, vem han bjudit in och dylikt. Man granskade inte ens och skrev inte ens om själva grundfrågan.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Svensk media granskar inte så värst mycket dom driver opinon tyvärr.
Skulle behöva en svensk variant av the daily show men chansen att det ska hända är väl minimal.
Det är ju bara att titta på vad som egentligen hände med den som blev misshandlad för att hon hade en slöja, det är så många hål i den historien som ingen har brytt sig om att titta närmare på
 
Jag tycker iofs att flera av de drev vi sett genom åren har vart ganska motiverade, även om de ibland kryddat med petitesser som drivits upp till orimliga proportioner. Drevet mot Mona Sahlin den s.k Toblerone skandalen handlade i grunden om ett relevant problem (omdömeslöshet). Drevet mot den moderate ministern som hade betalat en barnflicka svart (långt innan hon blivit minister) var på gränsen att vara omotiverat, men när hon sedan i en intervju ursuldrade sig med att hon inte hade haft råd att betala henne vitt (med en väldigt hög inkomst) då försvann förtroendet från mig, det var ett extremt omdömeslöst uttalande.

Drevet mot Juholt tycker jag var klart på gränsen, men han visade också upprepat på omdömeslöshet.

Det jag har läst om det här senaste drevet mot AF chefen tycker jag är helt ogrundat. OK hon har varit extremt klantig med sin telefonhantering, men artiklarna i AB tyder på att hon noggrant har tagit alla privata extrakostnader för medföljande familj ur egen ficka. Ex. stod det att hon låtit skattebetalarna stå för "hela 80%" av hotellnotan när familjemedlemmarna hade bott med henne på hotellet.

Jag tror det är extremt ovanligt att någon på tjänsteresa med familjen med överhuvudtaget tar någon del av hotellkostnaden som privat kostnad. De flesta menar att hotell för "min" vistelse skall ju betalas ändå, och ingen kan avgöra att det blir X kronor dyrare med 4 pers i rummet.

Sedan har jag ingen uppfattning om hur duglig/oduglig hon varit när det gäller den faktiska skötseln av myndigheten. Där finns helt klart stor potential till förbättring (och nästan ingen möjlighet att göra sämre). Men så har det varit sedan långt innan hon tillträdde. Jag har ingen koll på om hon utfört någon förbättring under sin tid.
 
Och nu nystas det upp lite mer härligt smaskens om AMS direktören.

Skönt att skvallertidningarna på något sätt kan få igång lite vettiga nyheter och faktiskt fortfarande ha makten att påverka lite.
 
Intressant att se att vi, på en så här nästan totalt opolitisk sajt, är så överens om hur gammalmedia missköter sin roll i samhället.

Att de inte granskar makthavarna, utan arbetar för att skapa opinion och försöker leda folket i den riktning de själva bestämt är den rätta.

Nu har det ju blivit så att det är mediafolket som leder politiken, inte de folkvalda politikerna.
Var skall det sluta :confused:
 
hempularen skrev:
Jag tycker iofs att flera av de drev vi sett genom åren har vart ganska motiverade, även om de ibland kryddat med petitesser som drivits upp till orimliga proportioner. Drevet mot Mona Sahlin den s.k Toblerone skandalen handlade i grunden om ett relevant problem (omdömeslöshet). Drevet mot den moderate ministern som hade betalat en barnflicka svart (långt innan hon blivit minister) var på gränsen att vara omotiverat, men när hon sedan i en intervju ursuldrade sig med att hon inte hade haft råd att betala henne vitt (med en väldigt hög inkomst) då försvann förtroendet från mig, det var ett extremt omdömeslöst uttalande.

Drevet mot Juholt tycker jag var klart på gränsen, men han visade också upprepat på omdömeslöshet.

Det jag har läst om det här senaste drevet mot AF chefen tycker jag är helt ogrundat. OK hon har varit extremt klantig med sin telefonhantering, men artiklarna i AB tyder på att hon noggrant har tagit alla privata extrakostnader för medföljande familj ur egen ficka. Ex. stod det att hon låtit skattebetalarna stå för "hela 80%" av hotellnotan när familjemedlemmarna hade bott med henne på hotellet.

Jag tror det är extremt ovanligt att någon på tjänsteresa med familjen med överhuvudtaget tar någon del av hotellkostnaden som privat kostnad. De flesta menar att hotell för "min" vistelse skall ju betalas ändå, och ingen kan avgöra att det blir X kronor dyrare med 4 pers i rummet.

Sedan har jag ingen uppfattning om hur duglig/oduglig hon varit när det gäller den faktiska skötseln av myndigheten. Där finns helt klart stor potential till förbättring (och nästan ingen möjlighet att göra sämre). Men så har det varit sedan långt innan hon tillträdde. Jag har ingen koll på om hon utfört någon förbättring under sin tid.
Håller med om din analys, att hon fick gå var nog planerat sedan länge men AB ville väl ta äran åt sig genom att spela på "pöbelns" hysteri.
Att hon klantat till det med roamingavgifterna må vara hänt och hon har ju inte dragit någon personlig fördel av detta och när liknande saker dyker upp för en vanlig Svenne så gråter media och tycker så synd om den drabbade och att Telecom företagen är ena giriga rackare.

När man läser redovisningarna av utgifterna så verkar dom ju korrekta och inget speciellt har redovisats vad jag har sett.
Tar vi exemplet med hotelkostnaden så brukar jag själv hantera det så att jag brukar privat betala mellanskillnaden mellan singel o dubbelrum där en sådan skillnad föreligger vilket inte alltid är fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.