Köpte ett par st 32mm mdf. Raka och fina direkt från brädgården. Tog hem och tog in dem i huset direkt. Nu när jag ställer dem upp ser jag att de slagit sig ca 1-2cm på mitten. 1200x2400. Kommer jag att få ordning på detta? Ska nämligen ha de som skjutdörrar inomhus.
 
Tror nog att det blir svårt att ordning på de. Kan vara så att de blir ganska bra om de får hänga ett tag, men helt plana blir de nog inte.
Allt skivmaterial ska alltid ligga plant eller hänga.
 
MB77 skrev:
Tror nog att det blir svårt att ordning på de. Kan vara så att de blir ganska bra om de får hänga ett tag, men helt plana blir de nog inte.
Allt skivmaterial ska alltid ligga plant eller hänga.
De låg plant i en bunt om 8st. Torrt och bra hos bygghandlaren sen direkt hem till mig.
Kapade och hängde upp och direkt då syntes det att de slagit sig.
 
när du målar dem blir det nog bättre, testa att måla en sida (den konvexa) så ser du om den rätas ut. upptäckte detta när jag satte tapet på en ca 2m*60cm skåpdörr i mdf - det var helt sanslöst hur mycket dörren böjde sig åt det hållet där tapeten satt. var tvungen att sätta tapet på andra sidan också och det blev helt plant.
 
  • Gilla
Wigge88
  • Laddar…
vagabondo skrev:
när du målar dem blir det nog bättre, testa att måla en sida (den konvexa) så ser du om den rätas ut. upptäckte detta när jag satte tapet på en ca 2m*60cm skåpdörr i mdf - det var helt sanslöst hur mycket dörren böjde sig åt det hållet där tapeten satt. var tvungen att sätta tapet på andra sidan också och det blev helt plant.
Det låter roligt men jag får prova. Vet ju hur saker och ting kan dra iväg när det torkar eller blir blött.
 
Problemet med att måla lite större MDF skivor är ju att de ska målas på bägge sidor samtidigt, vilket inte är helt lätt.
Hur stora ska dina skjutdörrar bli? För att slippa att de slår sig i framtiden är en ram runt om att föredra.
 
MB77 skrev:
Problemet med att måla lite större MDF skivor är ju att de ska målas på bägge sidor samtidigt, vilket inte är helt lätt.
Hur stora ska dina skjutdörrar bli? För att slippa att de slår sig i framtiden är en ram runt om att föredra.
De är ca 950x2300cm
Frågan är hur en ram runt skulle se ut?
Plattjärn runt kanterna?
 
Suhagg skrev:
De är ca 950x2300cm
Frågan är hur en ram runt skulle se ut?
Plattjärn runt kanterna?
Ja det skulle kanske funka, frågan är bara om det blir snyggt. Annars så är väl trä att föredra, vet att jag har sett någon här på forumet som har gjort skjutdörrar til en garderob tror ja.
 
Suhagg skrev:
Plattjärn runt kanterna?
Någon form av aluminiumprofil kanske?
 
Några fler tips eller är det att måla den sida som buktar ut först?
En profil runt dörren skulle bli svår att få till tyvärr.

Alltså den sidan där siffran nr 3 är
konveks.jpg
 
Testet med plattjärn som gör det lite bättre men inte helt bra.
Har provat att lägga MDFen plant på golvet. De blir då nästan helt raka.
Skruvar då dit 8mm tjocka plattjärn på långsidorna. Rester MDFen upp och då är den ca 5mm krokig på mitten igen :( :( :(

Den kröker alltså 8mm tjocka plattjärn.
Nu är nästa test 10mm tjockt plattjärn och sedan "överböja" dörren lite. Dvs ha den på ett plant golv men låta den bli lite extra böjd åt motsatt håll som den vill böja sig när jag reser upp dörren.
 
Tror nog inte att det hjälper att gå på 10mm, tyvärr. Ska det funka så måste det till en T-profil som stadgar upp det, fast tar bort profilen finns stor risk att det går tillbaks.

En L-profil kan funka med.
 
Torka skivan på de konvexa sidan, lägg den uppåt eller mot ett element.
har den legat i en trave så blir yttersida fuktigare eller torrare och den slår sig obönhörligen.

när den är rak så låt den stå upprätt och måla medan den är rak.

Protte
 
MB77
Kan tyvärr inte sätta L-profil då den då blir tjockare än 30mm.

prototypen
Det konstiga är att vid det här laget borde de vara torra.
Hängt inne i ett hus i värmen i 2månader.

Tror inte på målning heller för hur ska färgen veta var exakt jag vill att dörren ska böja sig så att säga?
Är alltid dess strävan att skivan ska vara helt rak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.