Jag skulle inte heller använda gips,gillar inte lukten som blir i "gipsade" rum. Mdf går faktiskt alldeles utmärkt,dock lite väl dyrt kanske....
 
Smedson skrev:
Jag skulle inte heller använda gips,gillar inte lukten som blir i "gipsade" rum. Mdf går faktiskt alldeles utmärkt,dock lite väl dyrt kanske....
Man bjuder inte en alko på sprit, ger inte en pistol till en mördare, man kissar inte i motvind, bjuder inte björnar på mat vid skogsstugan OCH MAN GER INTE YRROL FLER ALTERNATIV! :wow:
 
Y
Snickaren säger att nyligen levererade en villavagn som de byggde insidan med spånskivor, spackel och allt höll hela resa trots lyft med kranar osv under leveransen.. så han var allmänt irriterad att jag ens övervägde att betala 3-4ggr mer för andra skivor och han fasade för att jag skulle välja 2 lager med plyfa+gips, hehe

sen att använda gips på enstaka skiva hjälper ju inte helheten när resterande skivor är trä ändå
 
Redigerat:
Yrrol, sluta sitt vid datorn, gå å sätt upp dom där skivorna nu. Det kommer bli bra. Rätt bra iaf....;)d^_^b
 
Yrrol skrev:
sen har jag sett byggbilder där de använder plyfa, fast vad jag inte såg var om de la något utanpå sen som steg 2...
Dom satte gips utanpå, det kan jag garantera med 84956% säkerhet.
 
Y
Har nu fått monterat upp 1½ skiva till ena väggen kring det nya fönstret och det känns inte bra alls. dels var 10mm tjockleken lite förmycket. Dels kan jag inte släppa tanken om att folk menar på att spån är dåligt då det brinner lätt och man kan inte montera något på det. hehe

Funderar på köpa in plyfa till de andra väggarna iaf, att fåtag på den 9,5mm utomhusgipsen är nog bökigt under semestertid och vore en chansning som antagligen skulle misslyckas iaf..
 
Yrrol skrev:
Har nu fått monterat upp 1½ skiva till ena väggen kring det nya fönstret och det känns inte bra alls. dels var 10mm tjockleken lite förmycket. Dels kan jag inte släppa tanken om att folk menar på att spån är dåligt då det brinner lätt och man kan inte montera något på det. hehe

Funderar på köpa in plyfa till de andra väggarna iaf, att fåtag på den 9,5mm utomhusgipsen är nog bökigt under semestertid och vore en chansning som antagligen skulle misslyckas iaf..
Vad är det för fel på OSB + vanlig GNE13?
 
Bara att ordna en gipslösning mao, som inte brinner så lätt..
:)
 
Y
*Alltså nu blir jag frustrerad* Det går ju inte att föra en träskive-diskussion med er. Hur tydligt jag än säger att det är enbart trä som är ett alternativ pga tjockleken, så kommer det ändå mängder svar som bortser detta och menar på att jag ska ha en eller två skivor med 13mm gips trots att resterande skivor är 9mm..

Jag kan inte byta ut 110 kvadrat väggyta när jag egentligen behöver ersätta ut 5 skivor... Jag har ingen glädje utav gipsens yta på enstaka skivor när resterande är trä - som funkat bra hittills.

Så, jag behöver 9-9,5mm träskivor som inte är sämre än den trogna masoniten har varit. Kunnat banka å riva i dessa tillskillnad från spånet som flagnade i bitar när jag pillade lite på spillbitarna..

MDF verkade så himla finmalt och gav mig intrycket vara lätt att ha sönder.

OSB har jag inte sett och klämt på, men enligt butiken så
... Användningsområde Vägg-, tak- och golvkonstruktioner inomhus.
vilket lät lovande, tyvärr har de bara 11mm hemma men kanske går att panikbeställa något smalare... Ytan ser ju inte ut att vara lätthanterad dock, och vill minnas att målaren blev förskräckt när OSB nämndes.

Plywood finns ju i rätt många olika sorter känns det som så något bör ju funka...

utomhusgipsen kan jag inte få tag i nu när återförsäljaren har semesterstängt

att ha två supertunna skivor, bara för få en symbolisk träyta som inte klarar bära mycket, och en gipsat ytskikt som ändå inte är till större glädje då resten är trä... mer material att köpa in, mer pyssel att montera... nja...e....

Men, nu ska jag sova, så får jag se hur mycket hatinlägg som väntar mig imorgon, hehe
 
Lägg av, sälj, dra ur nätverkskabeln, elda upp skiten, flytta till en halmhydda på Bahamas.
Sluta tracka oss övriga.

Gips som gips, endera massor av gipsspackel eller gips utanpå vad som helst under.

Protte, bygger numera med plywood + gips (tidigare var det board bakom gipset)
 
Y
Satte mig precis och testade vilket steg på skruvdragaren jag kunde använda när man drog skruv i de olika skivorna.
Först drog jag skruven så skallen låg mot skiva och började testdra steg för steg. (gjorde om några gånger för bekräfta.)(gipsskruv)

10mm Spånskivan, tålde inte ens steg 1 innan den snurrade fritt.
8mm MDF-skivan, tålde steg 5 innan den snurrade fritt.
9,2-9,8mm(minns ej) masoniten, tålde steg 8-10 innan den snurrade fritt.

Sen vad dessa steg innebär på denna Makita BHP440 innebär, det vet jag inte...


Spånskiva: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonite: 900kg/m³.
 
Redigerat:
 
Vad tänker du montera för saker på väggarna, efterdom du verkar orolig att tex in spån ska hålla?
Kompisen har spån bakom allt gips i sitt nybygda hus och garage, har inte hört att han haft problem med att tex gardinstänger och tv-apparater trillar ner. :)
 
....kanske ska förtydliga att den skiva som kallas stabil i bilden ovan avser en vanlig spånskiva.
 
Y
Nja, det var en annan som hävda att man kunde glömma att montera de lite tyngre grejerna.

Men har löst det nu, spånet får vara kvar i köket då kyl osv kommer dölja det värsta samt så blir det masonit i vardagsrummet så blir det enhetligt igen...

Så nu ska jag inte "tracka" er som jag tydligen gör när jag ber om åsikter på träskivor..
-Tack för svaren dock. och bilden har jag sparat för framtida projekt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.