Yrrol skrev:
4 mm + 6 mm ROT-gips = 10 mm...

Så tunna skikt... fyller då plyfan någon funktion alls? och man var väl tvungen att limma mellan skivorna då?
är det inte risk att 6mm gips lätt går i bitar?
Tror jag inte är något stort problem. Sättlim innan man skruvar skulle nog göra det riktigt stadigt.
Visst är det mindre att skruva i än 12+13 mm, men jag är övertygad att det håller. Det finns ju gott om väggar med bara enkelgips på, så garanterat skulle 4 mm plyfa och 6 mm gips fungera. Dessutom, om man bara har totalt 10 mm att spela på, vad har man då för andra alternativ? Inte är det då spånskiva eller mdf som underlag till tapeter iaf.
 
Redigerat:
Y
9mm plywood funderar jag på ändå, som målas och spacklas... till vilken glädje har jag att jag lägger dubbelskivor på dessa små gluggar och resten av huset är masonit, målaren måste ju ändå ta hänsyn till majoriteten som kvarstår.
 
varför frågar du på forumet när du redan bestämt dig? plywood är inget bra material till ändamålet. inte att hänga tapeterna på.
 
Spackla på plyfa. Det låter helt tossigt.

Av alla tokiga alternativ i denna tråd tycker jag 4mm plyfa + rotgips låter minst tokigt. Om du smäller upp plyfan + sprutar lim (som med ketchupflaskan) över skivan och sedan skruvar dit renoverings gipsen så kommer du få en mycket stabil kombination som dessutom inte gör att målaren svär.

När du renoverar resten av huset kommer masoniten tas bort även där. Det är 2000-talet vi lever på nu..... :)
 
Y
men man hänger ju inte tapeterna på trät, det är ju både färg och spackel däremellan.. tapeten vet ju inte vad som ligger bakom dessa lager?

och jag hade inte bestämt mig innan, jag hade läst gamla foruminlägg och då var det plyfa som gällde bland de råden..
 
Y
så, 3mm plyfa och 6mm gips... är det bara goda erfarenheter utav detta? låter ju så klent så det lär flagna gips så fort man råkar sparka på skivan, heh
 
Du ska bredspackla allting innan det ska upp tapeter eller målas du?
Men jag förstår ändå inte.. :)

Att alla föreslår gips kan inte bara vara en slump ;)
 
Y
Historik;
När jag fick huset, så var det väl inrökt. ett eller två lager tapet... vi har nu spärrmålat 3ggr med 2 olika sorters färger... sedan började bredspacklingen längst alla väggar...

men så gick jag loss och rev några skivor för flytta/lägga till fönster.
(dvs, en vägg behöver 1½skiva, en behöver 2skivor, en behöver 2½ skivor)

Så majoriteten är masonit, med gamla tapeter, och flera lager färg samt spackel... nu ska jag bara lappa hålen och grunda samt spackla för få en slät helhetlig yta.

----
Att alla föreslår gips kan ju även vara att den nya generationen inte vet något annat, som ett spridande rykte, ett standardsvar...

Jag visar ju nu mitt intresse för detta att mixa plyfa och gips, men jag har tagit åt mig de varningar jag läst om tunna lager, hoppades på att bli övertygad utav någon men njaaa..

De som föreslår gips tar sällan hänsyn till max 9,8mm dilemmat.

:)
 
Redigerat:
10mm spån? :)
Nya generationen som inte vet annat, men inte tänkt på sånna bra material som MDF och masonit menar du? ;)
Dessutom, är det bara en vägg, så vad gör det om den blir lite tjockare?
Du lär väl ända sätta nya foder och lister?
 
Y
jo fast jag har ju inte foder och lister vid varje skarv... tänk dig att det är i mitten på en vägg.. jag tvingas ju spackla ut de befintliga skivorna isf så det matchar (tror iofs det är så mycket skit på dem så de är tjockare än 10)
 
Riv lite till istället så du åtminstone kan byta en vägg i taget om man säger så. Att lappa och laga med tveksamma material varvat med original (som också är borderline skit), kommer bli kass.

Det finns inget bättre ytskit än gips. Punkt.

Jag har masonit, mdf och treetex i hela mitt hus (hade, det byts ut allt eftersom). Samtliga är skit att arbeta med och att arbeta på.
 
Renoveringsgips är tåligt...

Sätt det i hela huset och slipp sprickor och fulheter i tapet och färg...
 
Som Danne031 säger, byt ut skivmaterialet på en hel vägg, så slipper du ev. problem med tjockleksskillnader. :)
 
Y
Jag har stort hus och detta är ju typ en-två skivor i samtliga rum... Att då behöva riva och bygga om alla väggar i alla rum, då snackar vi utgifter, hehe
 
Du har väl dock inte satt nya fönster i alla rum? :)
Skivmaterial är inte så blodigt dyrt. Kanske värt nån krona extra för att spara in målar/spackeltid/kostnad?
Så att de väggar du rivit/gjort ändringar i får samma tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.