Dicotex fungerar utmärkt och kommer ta död på det mesta av det som syns på dina bilder cerez.

Som du kanske läst nyligen i tråden försvann all rölleka ganska snabbt hos mig, och nu har även grobladen börjat duka under. Maskrosor har jag rensat mekaniskt under tre år, så det fanns inte så mycket av det, men de få plantor som fanns är även de borta. Smultron hade inte heller en chans. Nu är väl smultron lite av ett favoritogräs, men vi hade stora fält av dem på ett par ställen i gräsmattans utkanter som jag inte ville ha kvar, så de fick sig en dusch och är nu borta. Klöver hade vi ganska små mängder av och nu inte alls.

Precis som du skriver, stödsådd är ett måste för dig efter behandling. Det ser inte ut att vara så mycket önskvärt gräs och när ogräset är borta kommer det vara mycket kalt.
 
Tack mina ogräsvänner!
Tror ni att MCPA biter även på kirskål?
 
cerez skrev:
Tack mina ogräsvänner!
Tror ni att MCPA biter även på kirskål?
Dicotex som innehåller fyra ämnen (MCPA/Mecoprop-P/Dicamba/2,4D) skriver att den är "Weniger gut bekämpfbar" (mindre effektiv) mot kirskål.

BanvelM som innehåller endast MCPA och Dicamba skriver att den är "Nicht ausreichend bekämpfbar" (otillräckligt effektiv), vilket är snäppet sämre än "mindre effektiv".

Det verkar vara pelargonsyra-baserade medel som rekommenderas mot kirskål, men det dödar även gräset.
 
Redigerat:
Har vi passerat sista datum för behandling denna säsongen? Rekommendationen på Stroller kombi är Maj-Aug om jag inte minns fel. Märker att mitt gräs har börjat växa långsammare. Tänker att ogräset kanske inte heller växer lika mycket och inte påverkas lika mycket av behandlingen?

Olle Berg tjatar ju även om hur viktigt det är att det är tillräckligt varmt när ska köra första strollern på våren, för att ogräset ska växa.
 
  • Gilla
cerez
  • Laddar…
L
Flukeskywalker skrev:
Har vi passerat sista datum för behandling denna säsongen? Rekommendationen på Stroller kombi är Maj-Aug om jag inte minns fel. Märker att mitt gräs har börjat växa långsammare. Tänker att ogräset kanske inte heller växer lika mycket och inte påverkas lika mycket av behandlingen?

Olle Berg tjatar ju även om hur viktigt det är att det är tillräckligt varmt när ska köra första strollern på våren, för att ogräset ska växa.
Vill minnas att det skall vara över 10 grader som minst under dygnet så därmed är vi förbi perioden om man bortser från rekordvärmen just nu.
 
Lewdis skrev:
Vill minnas att det skall vara över 10 grader som minst under dygnet så därmed är vi förbi perioden om man bortser från rekordvärmen just nu.
Här i Göteborg så går det fortfarand bra att döda ogräs, jag får leta hårt för att hitta ogräs i vår matta, men tänkte ta det sista nu i veckan.


Väderprognos med temperatur, vind och nederbörd för Göteborg över veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 skrev:
Här i Göteborg så går det fortfarand bra att döda ogräs, jag får leta hårt för att hitta ogräs i vår matta, men tänkte ta det sista nu i veckan.
Å andra sidan är det ju så torrt att det inte växer något vidare. Det skulle vara om du ändå vattnar gräsmattan?
 
Kanske temperaturen är viktig veckorna efter? kan väl ta 4 veckor eller så innan allt dött?
 
Skärmdump av 7-dagars väderprognos för Stockholm från SMHI med temperaturer och nederbörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni? Försent med en släng loredo Quattro i Stockholm? Fick hem flarran idag :D
 
Jag hade väntat! Tror ni de mikroorganismer som bryter ner gifterna påverkas av vädret? Är de aktivare om det är varmare?
 
Du svarar nej sen frågar du om vädret påverkar? :D
 
Tänkte bara kolla av en grej hälde ut järnsulfat i söndags mot den lilla mossan som finns. Men märkte idag när jag spana in mattan att klövern såg väldigt mörk ut är den bara missfärgad eller är den på väg att dö vilket den gärna får?
 
  • Gilla
Jonnem
  • Laddar…
Ganska många växter svartnar av järnsulfatet, men de flesta dör inte av det. Klöver tillhör dem som inte dör, åtminstone inte enligt mina erfarenheter. MCPA är dock mycket effektivt mot klöver, för mig var det det som var bland de första ogräsen som dog efter behandling med Dicotex.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Dygnstemperaturen ligger ju precis på gränsen till där bekämpningsmedlet är effektivt. För att medlet ska ha verkan måste ogräset växa aktivt för att processen ska fungera. Sprider man ut det nu så är det värsta som kan hända att inget händer och man slösar sina dyrbara droppar så det går ju absolut att chansa.

Vill man trots det bekämpa i år så skulle jag i så fall punktbekämpa några mindre områden i gräsmatta bara för att sedan avvakta till maj-juni.
 
Förlåt kanske inte lätt för dig att hänga med om du är ny på detta. Den efterföljande frågan om vädret påverkar nedbrytningen i marken har ingen koppling till om giftet tar död ogräset. De flesta fenoxisyror jag läst om har en halveringstid på 7 dagar i mark. Min fråga var om denna tid kan påverkas av klimatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.