Räv3n skrev:
Som nämts tidigare.. Det är inte alltid man går från 4-ledare till 5-ledare. Det är tvärt om på vissa ställen, när man testat ett tag..

I just det här inlägget så är det nog bara jag som fått den uppfattningen att ts inte tänker installera en hel farmverksamhet.

Skulle det vara farligt med 4-ledarsystemet så skulle riksdag eller regeringen gå in och styra upp detta. För vem vill leva i en farlig anläggning? Man kunde ju sätta hårt mot elbolagen om att gräva ned kabeln efter Gudrun.
Har du nåt exempel när man tvingats gå från femledare till fyrledare? Gatubelysning räknas inte...

Nu är det inte så att fyrledarsystemet i sig är farligt men femledarsystemet ger bättre förutsättningar till att skapa en bra elmiljö med de förutsättningar som finns idag. Jag får en känsla av att du argumenterar för en sak mer utifrån att få ha rätt än vad som är tekniskt mest fördelaktigt. ;)
 
Redigerat:
För att nu återvända till startpunkten..


..utdrag ur El paragrafen som utgörs av Elsäkerhetsverkets svar på frågor från
allmänheten och företag, AMA-nytt VVS. El 1/2000 och 2/99..

En ny central som matas från en annan central i en gammal byggnad

Fråga: Hur blir det med potentialutjämning i en ny byggnad, när den nya centralen matas från
en annan elcentral i en gammal byggnad ?
Svar : Om en fristående byggnad ska byggas, t ex ett garage eller uthus, som matas från en
äldre byggnad, kan det bli aktuellt med potentialutjämning av ledningar som dras in i den nya
byggnaden. Detta krävs dock endast om byggnaden har egen central och inkommande
vattenledning eller liknande.
Om den gamla byggnaden har 4-ledarsystem kan PEN-ledaren dras till centralen i den nya
byggnaden. Därifrån ordnas skilda skydds- och neutralledare d v s 5-ledarsystem

PEN-ledaren ska vara minst 10 mm2 i detta fall, annars ska två separata ledningar för PE
och N dras till den nya centralen.
Observera att eventuella vagabonderande strömmar kan förflyttas från det gamla byggnaden
med 4-ledaresystem till den nya med 5-ledarsystem genom PEN-ledaren och andra
servisledningar, om inte speciella åtgärder vidtas. Åtgärderna beror naturligtvis på vad den
nya byggnaden ska användas till och de ekonomiska medel som finns...


Sedan detta skrevs har det tillkommit krav på att nya byggnader skall potentialutjämnas.
 
"Åtgärderna beror naturligtvis på vad den nya byggnaden ska användas till och de ekonomiska medel som finns..."
Precis.. Denna byggnad hade enligt mig fungerat perfekt med fyrledarsystem.

"Har du nåt exempel när man tvingats gå från femledare till fyrledare? Gatubelysning räknas inte..."
Räknas vissa delar bort nu och andra inte..?

"Jag får en känsla av att du argumenterar för en sak mer utifrån att få ha rätt än vad som är tekniskt mest fördelaktigt. "
Nej, jag tycker verkligen inte att i ts fall att det ska behövas 5-ledarsystem. En 3x10+10 hade räckt utomordentligt bra. Det är utifrån det jag argumenterar. Tycker däremot att det överdrivs rätt så friskt i denna tråd om vagabonderande strömmar till höger och vänster. Har bott på en gård med en hel del djur. Det har aldrig varit några som hellst problem. Men det ser ju fint ut på pappret att ha ett femledarsystem.:D

Kan tillägga att det även fanns en verkstad i ena delen av ladugården *L*
 
Redigerat:
Slutsatsen som jag drar är att om byggnaden bara ska ha enklare installationer, typ belysning är OK med 4-ledare, men blir det mer omfattande med gruppcentral osv så är det 5-ledare som gäller.

Har också en gammal ladugård med 4-ledarsystem, och naturligtvis fungerar det, men vidarematningen till den nya verkstaden blir det 5-ledare.

Sedan verkar det å andra sidan som om nätägaren här (GEAB/Vattenfall) tänker gräva ner N1XV-AS 4G95 som ny matning till mitt mätarskåp, så där har det uppenbarligen inte slagit igenom med 5-ledare..
 
Räv3n skrev:
"Åtgärderna beror naturligtvis på vad den nya byggnaden ska användas till och de ekonomiska medel som finns..."
Precis.. Denna byggnad hade enligt mig fungerat perfekt med fyrledarsystem.

"Har du nåt exempel när man tvingats gå från femledare till fyrledare? Gatubelysning räknas inte..."
Räknas vissa delar bort nu och andra inte..?
Nä men för att undvika att du tog upp det som exempel igen. Men fortfarande saknar jag ett belägg för ditt påstående.


"Jag får en känsla av att du argumenterar för en sak mer utifrån att få ha rätt än vad som är tekniskt mest fördelaktigt. "
Nej, jag tycker verkligen inte att i ts fall att det ska behövas 5-ledarsystem. En 3x10+10 hade räckt utomordentligt bra. Det är utifrån det jag argumenterar. Tycker däremot att det överdrivs rätt så friskt i denna tråd om vagabonderande strömmar till höger och vänster. Har bott på en gård med en hel del djur. Det har aldrig varit några som hellst problem. Men det ser ju fint ut på pappret att ha ett femledarsystem.:D

Kan tillägga att det även fanns en verkstad i ena delen av ladugården *L*
Överdrivs och överdrivs... Vaganbonderande strömmar ÄR ett problem som bidrar till potentialskillnader och onödiga magnetfält. Sedan varierar problemet från installation till installation beroende på olika faktorer som tex markens beskaffenhet och jordningens utförande. Men det kan ju vara rätt trist att behöva investera i en sugtransformator för att delvis lösa problemet då att man upptäcker att man har problem efter att ha installerat en fyrledare.

Men men, jag är rädd om mina grejor och min miljö så jag skulle ha installerat en femledare.
 
mycke_nu skrev:
Slutsatsen som jag drar är att om byggnaden bara ska ha enklare installationer, typ belysning är OK med 4-ledare, men blir det mer omfattande med gruppcentral osv så är det 5-ledare som gäller.

Har också en gammal ladugård med 4-ledarsystem, och naturligtvis fungerar det, men vidarematningen till den nya verkstaden blir det 5-ledare.

Sedan verkar det å andra sidan som om nätägaren här (GEAB/Vattenfall) tänker gräva ner N1XV-AS 4G95 som ny matning till mitt mätarskåp, så där har det uppenbarligen inte slagit igenom med 5-ledare..
Det varierar. Vi fick nyss våran kabel fram till skåpet utbytt till femledare, AKKJ 50mm2, och har därför nu femledarsystem ända från sista stolpen och ändpunktsjordningen. Inget som jag kan påstå att jag är ledsen för...
 
mycke_nu skrev:
Slutsatsen som jag drar är att om byggnaden bara ska ha enklare installationer, typ belysning är OK med 4-ledare, men blir det mer omfattande med gruppcentral osv så är det 5-ledare som gäller.

Har också en gammal ladugård med 4-ledarsystem, och naturligtvis fungerar det, men vidarematningen till den nya verkstaden blir det 5-ledare.

Sedan verkar det å andra sidan som om nätägaren här (GEAB/Vattenfall) tänker gräva ner N1XV-AS 4G95 som ny matning till mitt mätarskåp, så där har det uppenbarligen inte slagit igenom med 5-ledare..
Det är inte bara Vattenfall det är så på.. Även det kraftbolaget jag jobbar på är det samma..

I Ts fall så var det just belysning och några uttag det var frågan om. EVENTUELLT kunde det någon gång i framtiden sträcka sig till att bli en liten verkstad med en svets.. Det är det jag utgått från hela tiden, men somliga överdriver med att det ska in maskiner utan dess like. Finns absolut ingen som hellst anledning för ts enligt mig att dra annat än 4-ledare. Eller ska vi börja sätta kapslade uttag i rummen för att det kanske skulle bli en pool där..

Det är oxå upp till kraftbolagen att tillhandahålla rätt jordtag. De mäter upp sådant.. Är det för dåligt värde gör de ett nytt. (På sin sida.)
 
Redigerat:
sverre skrev:
Det skulle aldrig falla mig in att bryta en PEN-ledare under drift, så att jag har testat det kan jag inte påstå. .
av ren nyfikenhet testade jag detta själv och skruvade väck både inkommande PEN och Jordtaget från PE-skenan i garaget, och mätte då upp en spänning på 137 volt mellan PEN och PE-skenan, och 100v mellan jordtagets tråd och PE-skenan. det som var inkopplat var endast belysningen (3-fasmatad lysrörsarrangemang med 6st 3x58w armaturer) en 230-120v transformator på 5kVA (obelastad för tillfället), en 230v VV-beredare på 500w, och en kvicksilverarmatur (den hade nog inte hunnit återtändas vid mättillfället)
så jag antar att det var på den fasen där VV-beredaren var kopplad som det var mest belastning, och därav fick PE en spänning från denna fas. jag kan tillägga att jag stod dryp stilla vid centralen och rörde inga metallföremål under tiden jag gjorde testet.
jag provade då att koppla in mitt Jordtag till PE-skenan, med PEN ledaren fortfarande urkopplad, då fick jag inte mer än 30 volt mellan PE-skena och PEN-ledare, det betyder att mitt jordtag inte är helt fullt så bra att det skulle kunna garantera att PE-spänningen hålls under 50v vid avbrott i inkommande PEN.
det har varit väldigt torrt i nån vecka nu, jag ska göra om testet när det har regnat några dagar i sträck så får jag se om jordtaget fungerar bättre, naturligtvis ska det fungera bra även när det är torrt i marken, så jag överväger att slå ner ett jordspett som komplement till jordplattan.
eftersom garaget går direkt på huvudsäkringarna, 20A, så ska jag givetvis hitta en enfaslast på runt 20A som jag kopplar in och då ska ju jordtaget ensamt klara av att leda ner dessa 20A, eller åtminstone såpass att PE-spänningen inte överstiger 50v.
givetvis satte jag tillbaka PEN och drog till efter genomfört test, så ni inte tror att det står ett garage med lös PEN och en kille som sitter fast med handen i spaken till pelarborren och skakar i takt med chuckvarvet....;)
 
pefo skrev:
Det varierar. Vi fick nyss våran kabel fram till skåpet utbytt till femledare, AKKJ 50mm2, och har därför nu femledarsystem ända från sista stolpen och ändpunktsjordningen. Inget som jag kan påstå att jag är ledsen för...
Rackarns, får försöka förhandla med dem, dom ville visst ha en bit mark..

..å andra sidan så har dom lovat lägga rör för optisk fiber när det ändå grävs. Får man 100 Mbit/s :cool: här på bonnlandet så kan man kanske glömma femledare. Man har ju sina prioriteringar :D.
 
electrocuted skrev:
av ren nyfikenhet testade jag detta själv och skruvade väck både inkommande PEN och Jordtaget från PE-skenan i garaget, och mätte då upp en spänning på 137 volt mellan PEN och PE-skenan, och 100v mellan jordtagets tråd och PE-skenan. det som var inkopplat var endast belysningen (3-fasmatad lysrörsarrangemang med 6st 3x58w armaturer) en 230-120v transformator på 5kVA (obelastad för tillfället), en 230v VV-beredare på 500w, och en kvicksilverarmatur (den hade nog inte hunnit återtändas vid mättillfället)
så jag antar att det var på den fasen där VV-beredaren var kopplad som det var mest belastning, och därav fick PE en spänning från denna fas. jag kan tillägga att jag stod dryp stilla vid centralen och rörde inga metallföremål under tiden jag gjorde testet.
jag provade då att koppla in mitt Jordtag till PE-skenan, med PEN ledaren fortfarande urkopplad, då fick jag inte mer än 30 volt mellan PE-skena och PEN-ledare, det betyder att mitt jordtag inte är helt fullt så bra att det skulle kunna garantera att PE-spänningen hålls under 50v vid avbrott i inkommande PEN.
det har varit väldigt torrt i nån vecka nu, jag ska göra om testet när det har regnat några dagar i sträck så får jag se om jordtaget fungerar bättre, naturligtvis ska det fungera bra även när det är torrt i marken, så jag överväger att slå ner ett jordspett som komplement till jordplattan.
eftersom garaget går direkt på huvudsäkringarna, 20A, så ska jag givetvis hitta en enfaslast på runt 20A som jag kopplar in och då ska ju jordtaget ensamt klara av att leda ner dessa 20A, eller åtminstone såpass att PE-spänningen inte överstiger 50v.
givetvis satte jag tillbaka PEN och drog till efter genomfört test, så ni inte tror att det står ett garage med lös PEN och en kille som sitter fast med handen i spaken till pelarborren och skakar i takt med chuckvarvet....;)
Testa med bara belysningen få se vad du får för resultat då..
 
Räv3n skrev:
Testa med bara belysningen få se vad du får för resultat då..
Precis!
Blir intressant att se om det slocknar!
Personligen tror jag att du bör ha ett knippe nya ljuskällor att byta till efter testet!

Bara en reflektion:
I det aktuella fallet kan det bli billigare att lägga en femledare, då du kan gå ner i area, du är inte tvingad att ha minst 10kvmm!
Och ska det inte vara några storförbrukare finns det ingen anledning till så grov kabel som 10kvmm.
Det duger att man gör en vanlig kabeldimensionering för att få rätt dimension (snälla, starta inte diskussionen om minst 6kvmm till central, den standarden har diskuterats i tidigare trådar!)

Nu börjar fördelarna med 4-ledare tryta i det aktuella fallet tror jag!
 
ja belysningen är ju väldigt jämn i belastningen, men jag skulle så klart ha stängt av den då det blev överspänning på en av faserna och det kom jag ju på sen när jag hade slagit igång huvudbrytaren och vissa lysrör tändes skitsnabbt medan andra lyste svagt. hade jag kopplat ur vv-ber så hade ju lysrören lyst som vanligt och den virtuella nollan hade blivit ganska nära noll, då det är en ganska välbalanserad 3-faslast.
men när jag gör testet med 20A över en fas så håller jag belysningen släckt, 400V på vissa lysrör är ingen succe direkt..

hade jag dragit nytt till garaget så hade det blivit 5-ledare, men just nu hänger det 4-tråds blankledning mellan elstolpen där mätarskåpet sitter och ut till hus och garage.
dessutom tycker jag det är vackert och vill helst inte ha nån plastkabel hängandes, gräva är uteslutet, det är för långt och för mycket rötter och stenar i marken. eventuellt kan jag hänga dit en 5:e tråd i stolparna men har inga såna isolatorer och det finns ju knappast att köpa nytt.
ja nog med offtopic bullshit, även jag som är konservatist tycker nog att 5-ledare har sina fördelar, så rådet till trådstartaren är att dra 5-ledare!
 
Det blev alltså inte svart!?
 
sverre skrev:
Nu börjar fördelarna med 4-ledare tryta i det aktuella fallet tror jag!
Vem har påstått att det endast är en prisfråga?
Nämde redan tidigt i tråden att jag skulle välja en 10mm2 hellre än en 6mm2 just för areans skull. Men sedan gör ju inte saken sämre att jag köper in 10mm2 billigare än 6mm2...
 
Sverre: nej det blev inte svart. eftersom det fortfarande fanns en "nolla" men den var förskjuten 137 volt från den riktiga nollan.
som sagt, vissa av armaturerna fick överspänning och vissa underspänning.
men nästa gång jag provar ut detta när jag ska testa jordtagets föråga att leda ner 20A så tar jag och stänger av allt som ligger på de två faserna som 20A belastningen inte ska kopplas till.

Räv3n: jag tror inte gemene man får tag i 10mm2 billigare än 6mm2, den innehåller ju trots allt mer koppar..
och 10kvadrat räcker ju gott och väl till 35A och så stora huvudsäkringar har inte de flesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.