Hannuse Hannuse skrev:
Jag stod inför ett liknande val som du.
Jag lade ett laminatgolv av hög kvalitet direkt ovanpå parketten (BerryAlloc), och det blev perfekt, och gick fort.
Dessutom är det fortfarande som nytt, trots hundar i samma omfattning som tidigare.
Dessutom fick jag välja vilken färgton det nya golvet skulle ha, så det blev snyggare (en definitionsfråga såklart).
Kostnaden för det golvet idag är ca 400kr/kvm.
Kan vara värt att fundera på, men glöm inte att det bygger lite på höjden när man gör så, så du kan behöva kapa någon dörr i nederkant mm.
Vi har vattenburen golvvärme i nedervåningen, fjärrvärme, men inga element därnere. Skulle denna lösning fungera med golvvärme?
 
BirgitS
Visst kan man lägga ett tunt golv ovanpå det befintliga när man har golvvärme. Värmen i rummet förändras lite långsammare bara. Kolla bara att det finns plats under dörrarna och tänk igen hur du ska göra med socklar och trösklar.
 
S strandkrabba skrev:
Vi har vattenburen golvvärme i nedervåningen, fjärrvärme, men inga element därnere. Skulle denna lösning fungera med golvvärme?
Det blir ju lite extra "isolering" uppåt. Man förlorar säkert lite effekt men förmodligen inga stora mängder. Men i övrigt... såga av dörrar, montera om alla golvlister eller sätta mindre charmiga kvartsstavar på befintliga lister. hantera trösklar, mm.. Inget jag skulle göra. Tycker det drar ner helhetsintrycket. Jag skulle satsa på omslipning. Testa själv om du vill. Att slipa ner själv och lacka lär ta mindre tid än att bända bort det gamla, åka till åvc samt köpa hem och bära in det nya golvet :D
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Slipa och lägg på nytt ytskikt, lack eller hårdvaxolja
 
Skumpe
Tänk på att det är ganska svårt att få ett bra resultat när man slipar och lackar själv. Man behöver göra en del misstag när man lär sig och dessa missar kommer att synas. Det är mycket lättare att lägga ett nytt golv.
 
hsd
Med dagens priser på lack (och jobb) så tror jag att det är billigare att klicka in ett nytt golv
 
Skumpe Skumpe skrev:
Tänk på att det är ganska svårt att få ett bra resultat när man slipar och lackar själv. Man behöver göra en del misstag när man lär sig och dessa missar kommer att synas. Det är mycket lättare att lägga ett nytt golv.
Det kanske inte framgått, men att slipa och lacka själva är inget vi har planer på. Jag fattar ju att något måste göras, min initiala fråga var väl hur akut det är, och som jag tolkar era svar så tycker ni alla att ju fortare desto bättre! Så nu har jag ställt frågan till några firmor så får vi se var det hela landar.
 
Det parkettgolv vi har nu är tydligen körsbär. Har frågat dem vi köpte av och de skriver körsbärsparkett. Kommer den se likadan ut när vi slipar eller blir den ljus då och mörknar senare, någon som vet? :)
 
"Måste göras" det går ju att slänga på ytskikt olja eller lack t.ex. utan att slipa om man bara vill skydda golvet men det kommer fortfarande att se fult ut då, det är egentligen bara en estetisk fråga om du ändå överväger att lägga in ett nytt golv
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
"Måste göras" det går ju att slänga på ytskikt olja eller lack t.ex. utan att slipa om man bara vill skydda golvet men det kommer fortfarande att se fult ut då, det är egentligen bara en estetisk fråga om du ändå överväger att lägga in ett nytt golv
Om ett nytt ytskikt räddar det hela skulle jag kunna tänka mig det absolut. Det är väl bara det att om det redan är skadat på nåt "farligt" sätt vill man väl inte stänga in skadan med lack?
 
S strandkrabba skrev:
Det är väl bara det att om det redan är skadat på nåt "farligt" sätt vill man väl inte stänga in skadan med lack?
:thinking:?
 
S strandkrabba skrev:
Om ett nytt ytskikt räddar det hela skulle jag kunna tänka mig det absolut. Det är väl bara det att om det redan är skadat på nåt "farligt" sätt vill man väl inte stänga in skadan med lack?
Det skulle väl vara fukt i så fall, men så länge det inte är någon pågående vattenläcka har ju eventuella tidigare spill hunnit torka vid det här laget.

Det som gör mig mest fundersam är den mörka randen i änden av en bräda i din första bild. Om den kommer av att träet har blivit fuktigt vid något tillfälle är det inte säkert att det går bort av slipning. Som sagt lär det ju ha torkat för länge sedan, men träet kan vara missfärgat djupare ner än vad slipningen tar bort.

Har du skickat bilder till golvslipningsfirmorna som du har kontaktat? De kan kanske säga direkt från bilden om de tror att det blir bra av slipning. Så gjorde jag när vi ville slipa om en delvis solblekt parkett (mörkare rutor där möbler hade stått). En av firmorna sa då ärligt att de inte kan garantera att det inte syns efteråt, men att det blir åtminstone bättre.

Det var oerhört bekvämt att låta en firma slipa och hårdvaxolja parketten, och den ser nästan ut som ny. Och det blev betydligt billigare än att lägga ny 15 mm parkett, speciellt som vi inte skulle haft tid att göra jobbet själva.
 
M mrsnhp skrev:
Det skulle väl vara fukt i så fall, men så länge det inte är någon pågående vattenläcka har ju eventuella tidigare spill hunnit torka vid det här laget.

Det som gör mig mest fundersam är den mörka randen i änden av en bräda i din första bild. Om den kommer av att träet har blivit fuktigt vid något tillfälle är det inte säkert att det går bort av slipning. Som sagt lär det ju ha torkat för länge sedan, men träet kan vara missfärgat djupare ner än vad slipningen tar bort.

Har du skickat bilder till golvslipningsfirmorna som du har kontaktat? De kan kanske säga direkt från bilden om de tror att det blir bra av slipning. Så gjorde jag när vi ville slipa om en delvis solblekt parkett (mörkare rutor där möbler hade stått). En av firmorna sa då ärligt att de inte kan garantera att det inte syns efteråt, men att det blir åtminstone bättre.

Det var oerhört bekvämt att låta en firma slipa och hårdvaxolja parketten, och den ser nästan ut som ny. Och det blev betydligt billigare än att lägga ny 15 mm parkett, speciellt som vi inte skulle haft tid att göra jobbet själva.
Ja, vi är absolut inne på att göra som du - och ja, vi har skickat bilder och en firma vill komma och titta först vilket känns mer seriöst än de som bara skickar offert för godkännande...
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
S strandkrabba skrev:
Ja, vi är absolut inne på att göra som du - och ja, vi har skickat bilder och en firma vill komma och titta först vilket känns mer seriöst än de som bara skickar offert för godkännande...
En del fattar inte hur mycket dom kan tjäna på att komma och titta. Vi tog in offerter på byte av hängrännor för ett antal år sedan. De flesta skickade bara ett pris per meter. En firma kom förbi och mätte och kollade, och kikade in under takpannorna och frågade hur gammal pappen var. Det slutade med att dom fick i uppdrag lägga om hela taket :D
 
  • Gilla
hanand94 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.