Ja, det borde ju vara godkänt. Men det var ju väldigt många fler som godkändes än du påstod från början. Jag ser inte begränsningarna dom konstiga, utom möjligen att godman saknas i listan.
 
Jag som alltid låter min advokat företräda mig kan alltså inte låta denne göra det på stämman, men det går bra i mordrättegången...🤔
 
Vem har du mördat?
 
  • Haha
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Phiplex
Nåväl - beklagar ifall vissa tycker jag förenklade stadgarna för mycket. Det lär dock inte göra någon skillnad inför den kommande stämman, tror jag. Men upplysningen nedan
C cpalm skrev:
Lagen ger föreningen möjligheten att tillåta poströstning och helt eller delvis "digital" stämma
skulle möjligen kunna underlätta. Det står dock i nuvarande stadgar inget heller om att dessa sätt skulle vara tillåtna. Får undersöka, om ingen här redan vet, om lagen som tillåter poströstning, skulle kunna vara tillämplig i aktuellt fall - och hur man då bör agera för att möjliggöra poströstning.

Undrar även om poströstning måste ske via posten (PostNord) eller om det innebär att man på annat sätt skriftligen kan informera stämman om hur man avser rösta.
 
Det var väl något man öppnade för som en möjlighet under pandemin. Det är nog mycket ovanligt att det används nu. Det är inget du kan tvinga fram.
 
  • Gilla
Mhange och 2 till
  • Laddar…
C
Phiplex Phiplex skrev:
Jag avsåg att de aktuella stadgarna var märkliga och för begränsande - och inte Bostadsrätterna mönsterstadgar, som åtminstone tillåter fler än de aktuella - t.ex god man
Kanske i och för sig ingen jättegrej att god man inte är välkommen som ombud. Misstänker att ingen av er som vill bifalla motionen har någon god man att skicka?

Nu när det blivit utrett vad som står i stadgarna är ju svaret på frågan enkel. Kan man inte vara med själv och rösta i en fråga man tycker är viktig kan man skicka annan medlem, make, sambo, förälder, syskon eller barn som ombud. Särbo kan tyvärr knappast räknas till den gruppen.
 
  • Gilla
Mhange och 4 till
  • Laddar…
Om inte stämman läggs på en konstig tid ser jag som aktiv styrelseledamot (vilket för min del inneburit många timmar av helt oavlönat arbete) inte att det är särskilt mycket begärt att man masar sig till en stämma en gång om året.

Anledningarna till att vara borta låter som undanflykter om det gäller fler än hälften av de äskande. Bor man inte permanent bör man inte äga en bostadsrätt. Att fler än hälften skulle vara bortresta eller ha liknande problem är lite svårt att tro på, men det kanske stämmer.

Nu vet vi ju inte vad motionen innebär i praktiken, men det är ju mycket möjligt att ett bifall orsakar merarbete för styrelsen (exempelvis bygge av balkonger). Som styrelseledamot skulle jag vara mycket oimponerad av den typen av beslut och det skulle såklart strö salt i såren ytterligare om man inte ens behagade närvara för att rösta om saken...
 
  • Gilla
hempularen och 12 till
  • Laddar…
Ingen kan väl kolla om man är sambo, särbo, kulbo eller bara "kompis med extra förmåner", särbo i går, sambo idag, ex i morgon ...
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Det är väl inte svårt att se om personen infråga är skriven på adressen?
 
  • Gilla
Phiplex
  • Laddar…
Phiplex
D Dilato skrev:
Ingen kan väl kolla om man är sambo, särbo, kulbo eller bara "kompis med extra förmåner", särbo i går, sambo idag, ex i morgon ...
Det jag kan föreställa mig är att sambo, vilket nämns i stadgarna och även i mönsterstadgarna, och där de senare även talar om ”annan” som stadigvarande sammanbor med medlemmen - bör innebära att sambon eller ”annan” ska vara skriven på fastigheten.

Men nu tycker jag tyvärr vi börjat komma lite för långt ifrån den ursprungliga frågeställningen. Men det är bara vad jag tycker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Det var väl något man öppnade för som en möjlighet under pandemin. Det är nog mycket ovanligt att det används nu. Det är inget du kan tvinga fram.
Helt riktigt, digital stämma var ett undantag som tillfälligt infördes under pandemin.
Från årsskiftet nu blev det permanentat, som ett alternativ när omständigheterna kräver det eller i normalfall om stadgarna tillåter det. Gissar att många som haft positiva erfarenheter av det under undantagsregeln kommer att fundera på att införa det framöver.

Ang. poströstning behöver det inte (nödvändigtvis) skickas med Postnord, nej. Stadgarna skall ange detaljerna kring hur det skall gå till.
 
Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Phiplex
C cpalm skrev:
Från årsskiftet nu blev det det permanentat, som ett alternativ när omständigheterna kräver det
Många tack för infon. Vet du möjligen var i lagtexten jag kan hitta detta? Vet du även om det i lagtexten framgår vilka omständigheter som skulle kunna göra det möjligt, ifall stadgarna inget säger?
 
Phiplex
C cpalm skrev:
Gissar att många som haft positiva erfarenheter av det under undantagsregeln kommer att fundera på att införa det framöver.
I aktuell brf tillämpades digital stämma flera gånger med mycket gott resultat. Systemet Percap användes, vilket var mycket enkelt och bra. Samt även Microsoft Teams. Allt var mycket bra - och jag tror fler då kunde delta. Inga ändringar av stadgarna har dock förekommit.
 
C
Phiplex Phiplex skrev:
Många tack för infon. Vet du möjligen var i lagtexten jag kan hitta detta?
https://lagen.nu/prop/2022/23:139

Lagen preciserar inte omständigheterna utan formuleringen som används är "om extraordinära omständigheter kräver det". Men du kan ju läsa mer i propositionen om vad lagstiftaren avser med det.
 
Phiplex Phiplex skrev:
Det jag kan föreställa mig är att sambo, vilket nämns i stadgarna och även i mönsterstadgarna, och där de senare även talar om ”annan” som stadigvarande sammanbor med medlemmen - bör innebära att sambon eller ”annan” ska vara skriven på fastigheten.

Men nu tycker jag tyvärr vi börjat komma lite för långt ifrån den ursprungliga frågeställningen. Men det är bara vad jag tycker.
Hur kollar någon det?
Låt oss tänka tanken att vi är ett inte gift par, vi äger varsin lägenhet och bor i båda lite omväxlande, är vi sambo?
Vi har ännu inte bestämt var vi som "par" ska bo framöver.

Man ska ju vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila, och det kan ju vara där man arbetar, studerar, vårdar någon släkting eller vad det nu kan vara.

Jag och min (för frågans skull kallar vi det sambo) fru var under mer än ett års tid skrivna på var sin fastighet, hon i Göteborg och jag i nya huset i Skåne.

Hon jobbade där och jag var pensionär med nyinköpt hus som renoverades.
Trots avståndet var vi ett hushåll med gemensam ekonomi.
Sambo eller särbo...🤔
🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.