Alfredo Alfredo skrev:
Återkommer om det blir aktuellt. Nu har det aldrig missats vad jag kan minnas så det kan ta ett tag…
Min spontana gissning är att just gällande autogiro är det nog extremt sällan en bank är felande länken. Som i TS fall att den som skall ha pengarna inte gjort sina dragningar, eller att kunden saknar täckning lär nog vara så nära 100% av fallen man kan komma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Formellt är man ju skyldig att betala, mao hålla koll på sina räkningar även om dom inte kommit fram, eller som här inte dragits. Så risken är ja. Dock kan jag tycka det är mycket fult av BRF om dom inte makulerar den skulden. Om det var dom som har ett system fel. Om systemfelet är bankens huvudvärk, så är det dock inte konstigt att BRF skickar det vidare. De kan inte ansvaras för om banken har systemfel.

Så rent moraliskt tycker jag det avgörs om vems systemfelet är. Har BRF gjort fel i sitt skick till banken så bör de makulera inkasso. Har de skickat in men banken felat, så skall du stå för inkasso.

Sen väljer man ju autogiro för att slippa höka. Och det lär väl vara riktigt ovanligt attd et felar.
Om banken felar bör väl den stå för kostnaden, antingen direkt eller genom att du söker regress gentemot banken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Finns det några vettiga inkassobolag? Intrum hör hur som helst inte till de vettiga i så fall.
De svarade på mitt bestridande med en massa tjafs om att jag enligt avtal var skyldig att betala i tid bla bla bla. Inte för att jag direkt förväntat mig något annat. Bestred för att ha det gjort och löste det med betalningsmottagaren...

Håller med om att det är helt sjukt att en BRF går till inkasso i en sådan här situation. I mitt fall förvisso HSB:s ekonomiska förvaltning, men va f-n, de skickade fakturan den 28:e med förfallodatum 30:e och drog den till inkasso den 7:e. :mad:

Inte direkt så att man känner sig välkommen och respekterad som medlem och delägare...
Om TS inte får BRF att backa tycker jag han ska gå hårt åt styrelsen på årsstämman, men det är klart det kan vara svårt om det är ont om styrelsekandidater. Dock borde stämman kunna förelägga styrelsen att driva frågor med vett och sans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Dock borde stämman kunna förelägga styrelsen att driva frågor med vett och sans.
Jag ser protokollet framför mig:

§32 Stämman beslutar att styrelsen framgent ska driva frågor med vett och sans.

Känns kanske inte helt realistiskt... 😂
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Blueeye skrev:
Eftersom jag är skyldig att betala i tid även om jag inte får någon avi eller om autogirot inte fungerar, är felet mitt. Detta även om det var omöjligt att veta att autogirobetalningen inte skulle fungera. Jag har heller ingen möjlighet att via internetbanken i förväg kolla om autogirotransaktionen finns bland de förväntade transaktionerna. Detta är ett av skälen att helt skippa autogiro.

E-faktura har har fördelen att jag i förväg kan se att transaktionen är på gång. Jag har aldrig varit med om att den därefter inte har verkställts på förfallodagen. Men skulle det mot förmodan fallera är det ändå jag som har alla skyldigheter mot min hyresvärd.

Av ren självbevarelsedrift brukar jag ändå ha både hängslen och livrem. Så jag brukar gå in på internetbanken och tidigarelägga hyresbetalningar och andra kritiska betalningar någon dag, så att eventuellt datorhaveri hos banken på förfallodagen inte ska omkullkasta betalningen. Men det har hittills aldrig hänt att det strulat.

I det aktuella fallet är det alltså autogiro som fallerat och hyresvärden har sagt att det var strul hos dem. Men hyresgästen ska ändå, självmant, betala hyran i tid. Enligt vad som står i hyresavtalet. Skulle det, mot förmodan, i hyresavtalet stå att hyran skall betalas "enligt avisering" (vilket jag faktiskt sett), är det en helt annan sak.

Men livet är för kort. Betala och gå vidare. Se bara till att eventuella betalningsanmärkningar tas bort.

Som svar på TS fråga "Måste man höka över hyresdragningar via autogiro" är mitt svar: Ja det måste man.
Betalning enligt avisering låter som ett betydligt skäligare avtalsvillkor men hyressektorn verkar styrd av rigida och otidsenliga regler där en fallerad betalning kan vara skäl till uppsägning medan misskötsel måste vara grav och( möjligen eller i vissa fall) långvarig för att motivera detta. Även regeln att hyreskontrakt i princip måste vara bundna till månadsskiften är märklig liksom regeln att hyresgäst är bunden av tre månaders uppsägningstid även vid uppsägning från värdens sida (ibland, t.ex. vid försäljning saknar hyresgästen besittningsrätt även om den varit skötsam o då kan det det problemet uppstå).
 
P
S sjoelund skrev:
Man påbörjar betalningen och väljer bank+ konto med BankID (första gången), vilket datum det ska dras, och sist signerar man betalningen med BankID. Kivra ger du inga befogenheter då Tink sköter kopplingen till banken.

Man får notis via app och epost.
Vad är Tink? Tink måste man väl ge vissa befogenheter?

Kan ett par med gemensam ekonomi betala varandras räkningar med Kivra, utan att störa den andre med det?
 
P
B Blueeye skrev:
Jag värderar mitt liv. Om jag skall bråka med någon om några hundralappar som med rätta kan anses vara mina, täker jag så här: Om jag måste lägga ner 1 timme på att få denna peng, måste pengen vara mer än 500 kr. Annars lägger jag ner. Det finns roligare saker i livet än att bråka med en idiotisk hyresvärd.

Jag har för övrigt inget autogirostrul eftersom jag inte använder autogiro.
Du kan väl sköta bråkandet på fritid, dvs icke inkomstbringande tid? Eller är all din tid fakturerbar?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
Ja alltså det var ju en kommentar på det du själv skrev: "Med pappersfakturor sker omdirigeringen omedelbart eftersom man kan ha eftersändning. Man kan sen adressändra hos de olika bolagen när man får en räkning."
Och precis som du skriver så krävs det för många företag att man faktiskt hör av sig till dem direkt därför att de inte uppdaterar din adress från skatteverket (eller vilka det nu är).
Ja, man måste ofta addressändra hos bolag man har regelbundna affärer med (men inte alla; en del får meddelande av Svensk Adressändring AB när man adressändrar). Man behöver dock inte skynda sig och göra det direkt efter att man har "bytt bank" eftersom adressändringen omdirigerar räkningar under en ganska lång period.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Swedbank skickar SMS när e-faktura kommer in. Inga detaljer utan bara att det kommit en.
SEB talar t.o.m. om vem e-fakturan kom ifrån, i SMS:et.
 
P pmd skrev:
Du kan väl sköta bråkandet på fritid, dvs icke inkomstbringande tid? Eller är all din tid fakturerbar?
Jag pratar över huvud taget inte om fakturerbar tid. Jag pratar om hur jag värderar mitt liv. Att stångas mot idioter i en timme för att få tillbaks 400 kronor gör jag inte. Jag går ut i solen och njuter av livet i stället.
 
P
Aha, OK. Du skrev om timpenning och om lönsamheten i att bråka om hundralappar, så jag trodde att det var en ekonomisk kalkyl.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.