9 834 läst · 100 svar
10k läst
100 svar
Måste man höka över hyresdragningar via autogiro?
Som jag skrev får man väl klicka i dem, i min nuvarande bank är det enkelt sökbart. Alla företag finns ju inte med i listan men har aldrig själv kontaktat något företag i ärendet så de som jag återkommande får e-faktura ifrån har i alla fall funnits.P pmd skrev:
Kan man betala räkningar man får via Kivra hos vilken bank som helst? Annars ser jag ingen fördel med Kivra jämfört med vanliga efakturor.S sjoelund skrev:
Kan den andra parten i ett förhållande med gemensam ekonomi enkelt ta över och betala en räkning?
Man måste alltså gå igenom efakturabolagen i sin gamla bank och lera rätt på dem i sin gamla, ett i taget.T TypRätt skrev:
Sen tar det väl ett tag tills bolagen man vill ska omdirigera sina efakturor gör det. Med pappersfakturor sker omdirigeringen omedelbart eftersom man kan ha eftersändning. Man kan sen adressändra hos de olika bolagen när man får en räkning.
Jag är helt för att minimera ekonomisk papperspost, men alla försök att ersätta sådan som jag har sett är mindre väl genomtänkta.
Tja, jag har väl kanske en 10-15 företag som jag sagt att jag vill ha e-faktura från och det är väl kanske 5-10 av dem som jag fortfarande får någon faktura för så att logga in på bankerna i två olika fönster och lägga till de gamla i nya banken skulle kanske ta 5min? Att kolla båda bankerna första månaderna tar väl ytterligare någon minut i anspråk runt löning för att vara på den säkra sidan, men mer än så är det ju inte. Ser inte det som speciellt krångligt om jag ska vara ärlig. Men det jag tror du försöker framföra med adressändring är ju precis samma som man gör när man registrerar e-fakturona i den nya banken. Man säger väl typ "hej, nu vill jag ha e-fakturor från er till det här bankkontot".P pmd skrev:Man måste alltså gå igenom efakturabolagen i sin gamla bank och lera rätt på dem i sin gamla, ett i taget.
Sen tar det väl ett tag tills bolagen man vill ska omdirigera sina efakturor gör det. Med pappersfakturor sker omdirigeringen omedelbart eftersom man kan ha eftersändning. Man kan sen adressändra hos de olika bolagen när man får en räkning.
Jag är helt för att minimera ekonomisk papperspost, men alla försök att ersätta sådan som jag har sett är mindre väl genomtänkta.
De flesta större (de mindre bankerna som jag använt är oftast inte ens anslutna så du kan betala via bankgiro)... Det går via Tink, så:P pmd skrev:
Tink erbjuder i dagsläget transaktioner från följande banker:
- Swedbank Sparbankerna (förutom Sparbanken Syd)
- Skandia
- Nordea
- Handelsbanken
- SEB
- Länsförsäkringar Bank
- Danske Bank
- ICA Banken
Och jag vill ha motsatsen "Transaktionen kunde tyvärr inte genomföras" eftersom det vid ett tillfälle fattades 10 kr på mitt konto pga att ett annat autogiro var mkt högre än förväntat. Jag hade fört över extra pengar, men de bokfördes inte förrän lite senare samma dag. Inget andra försök till dragning gjordes heller - vilket ju också hade varit en bra idé.a.o.f skrev:
Man är skyldig att betala avtalad hyra oberoende om man blir aviserad eller inte. Men rent praktiskt är det vanligen så att man får en avi av något slag och betalar enligt den.
I den aktuella frågeställningen menar jag att TS kan vägra att betala påminnelseavgifterna. Meddela betalningsmottagaren att du inte vill betala dessa. Meddela kronofogden att påminnelseavgifterna är tvistiga. Det är viktigt att eventuella betalningsanmärkningar tas bort. Hade frågan gällt mig skulle jag därefter betalat påminnelseavgifterna och gått vidare i livet. Räknar jag min egen timpenning till 500 kronor per timme är det föga lönsamt att bråka om några hundralappar.
Autogiro är ett j-a skit. Autogiro innebär att du ger Bankgirot fullmakt att dra pengarna. Varken de eller banken eller betalningsmottagaren behöver avisera dig.
Själv har jag helt gått över till e-faktura i de fall leverantören tillhandahåller den tjänsten. I de få fall de inte har e-faktura ber jag att få fakturorna per e-post som pdf-filer. Vilket de flesta kan klara av.
Fördelen med e-faktura är att jag jag på internetbanken kan se hela fakturan om jag vill. Den bank jag använder har dessutom servicen att jag kan namnge "betrodda" leverantörer. Det innebär att fakturor från dem godkänns automatiskt. Det är tryggt att veta att hyran och internetabonnemanget betalas som den ska utan att jag behöver godkänna varje transaktion. Skulle pengar saknas på kontot försöker banken automatiskt igen 24 timmar senare och därefter 2 gånger till. Vilket minskar risken för att betalningen helt går i stöpet bara för att lönen av någon anledning kommit in för sent.
Själva har vi X-banken (vet inte om man får göra reklam här så jag kallar den tills vidare X-banken).
Maken och jag har ett gemensamt konto för hyror och andra gemensamma utgifter. Betalningsmottagaren skickar e-fakturan till rätt bank (X-banken) med mitt (eller makens, beroende på vem som är kunden) personnummer som referens. På Internetbanken har vi ställt in att e-fakturor från vår hyresvärd och internetleverantör ska föras till vårt gemensamma konto. Räkningar av annat slag förs till respektive persons konto.
Vi har ömsesidiga fullmakter så jag kan lätt se alla våra fakturor i internetbanken.
När ny faktura kommer kan jag ha ställt in att jag får sms-avisering om jag vill. Men jag använder inte det.
Någon här ovan förespråkade Kivra: Till det kan jag säga att även det är skit. Jag vill inte lämna ut hela mitt privatliv till dem. För skattemyndigheter med mera använder jag "min myndighetspost" vilket känns tryggt och bra. Jag har dessutom inte mobilt bank-id av säkerhetsskäl.
I den aktuella frågeställningen menar jag att TS kan vägra att betala påminnelseavgifterna. Meddela betalningsmottagaren att du inte vill betala dessa. Meddela kronofogden att påminnelseavgifterna är tvistiga. Det är viktigt att eventuella betalningsanmärkningar tas bort. Hade frågan gällt mig skulle jag därefter betalat påminnelseavgifterna och gått vidare i livet. Räknar jag min egen timpenning till 500 kronor per timme är det föga lönsamt att bråka om några hundralappar.
Autogiro är ett j-a skit. Autogiro innebär att du ger Bankgirot fullmakt att dra pengarna. Varken de eller banken eller betalningsmottagaren behöver avisera dig.
Själv har jag helt gått över till e-faktura i de fall leverantören tillhandahåller den tjänsten. I de få fall de inte har e-faktura ber jag att få fakturorna per e-post som pdf-filer. Vilket de flesta kan klara av.
Fördelen med e-faktura är att jag jag på internetbanken kan se hela fakturan om jag vill. Den bank jag använder har dessutom servicen att jag kan namnge "betrodda" leverantörer. Det innebär att fakturor från dem godkänns automatiskt. Det är tryggt att veta att hyran och internetabonnemanget betalas som den ska utan att jag behöver godkänna varje transaktion. Skulle pengar saknas på kontot försöker banken automatiskt igen 24 timmar senare och därefter 2 gånger till. Vilket minskar risken för att betalningen helt går i stöpet bara för att lönen av någon anledning kommit in för sent.
Själva har vi X-banken (vet inte om man får göra reklam här så jag kallar den tills vidare X-banken).
Maken och jag har ett gemensamt konto för hyror och andra gemensamma utgifter. Betalningsmottagaren skickar e-fakturan till rätt bank (X-banken) med mitt (eller makens, beroende på vem som är kunden) personnummer som referens. På Internetbanken har vi ställt in att e-fakturor från vår hyresvärd och internetleverantör ska föras till vårt gemensamma konto. Räkningar av annat slag förs till respektive persons konto.
Vi har ömsesidiga fullmakter så jag kan lätt se alla våra fakturor i internetbanken.
När ny faktura kommer kan jag ha ställt in att jag får sms-avisering om jag vill. Men jag använder inte det.
Någon här ovan förespråkade Kivra: Till det kan jag säga att även det är skit. Jag vill inte lämna ut hela mitt privatliv till dem. För skattemyndigheter med mera använder jag "min myndighetspost" vilket känns tryggt och bra. Jag har dessutom inte mobilt bank-id av säkerhetsskäl.
Jag har aldrig stött på ett bolag som inte tagit bort förseningsavgifter när autogiro strular och jag ringer upp dem. Från saker som att byta bank, första fakturan som de inte skickar ut eller drar från kontot, etc... Aldrig varit något problem att få bort avgiften.B Blueeye skrev:
Ok de visste jag inte. Har Swedbank tror jag kan ställa in i appen att ja ska få notis när efaktura inkommer. Ska inte gräva mer i detta men låter ju konstigt med sekretess. De skickar alltså en räkning till kund men sekretess förbjuder dem från att meddela kund att de skickat räkning 🤪S sjoelund skrev:
Min bank säger att de vägrar kommunicera känsliga uppgifter över kanaler som inte är säkra (= utan BankID)... Och jo, jag tycker inte om det.E Ett2tre skrev: