Att skapa vakuum är ju inte så svårt. Problemet med billiga pumpar typ julas som används vid luftpumps montage är att dom har så lite luftvolym per timme m3 om man har en lite större påse och skall fanera någon böjd form så hinner nästan limmet torka innan luften är utsugen ur påsen. Eller rättare sagt är det problem när det börjar bli undertryck då tar det en himla tid att suga ut luften ner till det undertryck man vill ha.

Vettiga påsar finns inte det är alltid bökigt och tidskrävande att få in bitarna i påsen speciellt om man vill limma tex två bitar samtidigt . Till påse kan man nästan ta vad som helst

Fanerpress fungerar bäst om man skall fanera många och stora bitar typ fullstora skivor etc.
Om man fanerer många små bitar typ 50*50 20*20 cm så blir det väldigt bökigt med fanerpress för man måste ha bitar under varje kolv på pressen för annars så blir pressen sned och skall man då fanera två st bitar så måste man fixa spillbitar för att jämna ut trycket i pressen.

Själv så sålde jag min fanerpress till förmån för en membranpress som funkar mycket bättre för mig då jag uteslutande fanerar mindre bitar skulle jag behöva fanera större ja då får jag skaffa en påse.

Skall man köpa en pump så ta inte den minsta utan mellan pump som pumpar ca 8m3 i tim tycker jag

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.