Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det mesta vi har målat har ju varit nymålning dock eftersom vi fått återskapa och inte haft några gamla ytor att måla över... :) Jag vet ju inte om det förändrar egenskaperna på färgen på längre sikt men jag är å andra sidan beredd att experimentera eftersom det gäller mina egna saker, blir det fel får jag göra om. Det drabbar ju bara mig själv. :D

Håller med om den historiska aspekten men tror att det kan finnas mer än just vidhäftning och hållbarhet som kan göra att man använt lösningsmedel. Det är ju betydligt svårare och tyngre att måla helt outspätt och kanske är det en stor anledning till varför man har spätt. Man tyckte väl inte om att göra mer jobb än man var tvungen till förr heller och man visste väl inte vilka risker det innebar att vistas för mycket i lösningsmedelsångor. Många målare idag vill ju inte använda linoljefärg eftersom det är svårare att arbeta med och har lång torktid och så var det säkert förr också. Kunde man snabba på arbetet och göra det lättare för sig själv gjorde man säkert det.

Om man tittar på oljefärg som konstnärsfärg istället använder man den där antingen outspädd, och då är den ännu tjockare än vanlig linoljefärg, eller spär man med balsamterpentin eller linolja eller en blandning av båda. Det blir inte sämre med något av sätten men man uppnår olika resultat vilket är målet. Man vill ha olika tjock färg för att få olika effekter i målningen.Och oljefärgen har ju inte trillat av duakrna ännu på de flera hundra år gamla målningarna vare sig de använt balsamterpentin eller ej... inser att det inte är en helt korrekt jämförelse men tycker ändå det är tänkvärt!

Jag vill inte undvika spädning med olja, har spätt med det några gånger men anser att det är onödigt. Tycker om att färgen är tjock på pigment och täcker bra. Linoljefärg ska ju målas så tunnt som möjligt och i så få lager som möjligt egentligen. Om man tillsätter olja eller terpentin krävs ofta en extra strykning vilket jag gärna slipper. En annan anledning till att skippa oljan är den långa torktiden. Vi har två barn, hund och katter och eftersom det gäller målning inomhus för det mesta så är det för jobbigt att hålla undan samtliga som vill blanda sig i ett par veckor istället för under några dagar.

Det där med att experimentera själv tycker jag är givet, det är ju så saker upptäcks. Så länge jag målar på nya ytor där jag inte påverkar någon annan eller förstör något gammalt bevaransvärt så experimenterar jag gärna. Det är så jag har lärt mig att måla och en massa andra saker. Hade jag inte varit villig att experimentera och prova hade jag ju gått till den vanliga färgaffären och blivit påprackad vanlig snickerifärg... ;)

Det är egentligen helt bakvänt att det tar längre tid att torka utan lösningsmedel men å andra sidan när man målar med bara ren färg är det inte så mycket olja utan färgen är "torrare" från början. Det är ju oljan som tränger in i trät och har man mindre olja torkar det fortare... så tänker jag iallafall. Meningen med att använda terpentin tor jag fortfarande är för att underlätta målningen. Det blir bara blankare med terpentin i början. Efter ett par månader har det blivit mattare med terpentinet också men från början får man ett bättre mattare resultat utan terpentin. Det går fortare att få den matta ytan om man målar utan terpentin alltså. Gysinges matta innehåller ju också en massa lösningsmedel och traditionellt är det så man fått matt färg till tak etc men jag kommer testa att vispa i lite kallt vatten när jag ska måla tak för jag vill som sagt inte ha lösningsmedel inne och även det är ett tidigare använt sätt att få matt färg.
 
  • Gilla
Charlottepaulamaria
  • Laddar…
Det är roligt att läsa dina svar, Sophie. Många åsikter och alltid svar på tal! Och bra skriver du också. Fattar inte hur du får ner så många ord på så kort tid men det är härligt med engagerade människor! Även om jag inte håller med om allt du skriver...;)

Klart man skall experimentera, med allt möjligt, det var inte så jag menade. Men just med linoljefärg finns det ju redan några som har experimenterat, och det är färgmakarna. Har stor respekt för deras åsikter, de är ju inte tillkomna på en höft. Målar man inomhus så är det klart att lång torktid är besvärligt. På en begränsad yta inomhus är det kanske läge att försöka gå sin egen väg och där har väl inte oljan lika stor betydelse men att köra utan olja utomhus tror jag är ett riktigt vågspel. Hoppas inte ni gör det när ni skall måla ert nya hus (om det nu blir med linoljefärg). En ohyvlad panelbräda kan ju suga i sig hur mycket som helst! Och har man stora ytor att måla kan det bli riktigt kostsamt att göra fel. En kortare torktid innebär att oljan får mindre tid att tränga in i trät. Så vitt jag vet är alla linoljefärgstillverkare är överens om detta. Man skall ju tex undvika att måla i solsken av den anledningen att färgen torkar alldeles för fort.

Angående terpentin inomhus är det väl trots allt slutresultatet som räknas? Om man bortser från hälsoeffekten alltså. Ett par månader är väl ganska kort tid i det stora hela? Eller menar du att slutresultatet blir bättre vid tex takmålning utan terpentin? Vore värt att beakta för vår del i så fall då vi har mycket tak att måla.
 
Har precis målat om vårt sekelskifteshus med Gysinge linoljefärg
Min rekommendation är att alltid spä med balsamterpentin och köra magert i början och fetare på slutet. Främsta anledning till det är att mager färg blir tunnare målat och framhäver snickeridetaljer. Om du låter en okunnig måla med ospädd färg så blir det för tjockt. Det blanka tycker jag inte om och försvinner ändå efter ca ett halvår
 
Ville bara lägga till att självklart torkar den magra färgen snabbare än om du inte lagt till terpenin.
Ochså vill jag nog säga att terpentinen gör färgaen mattare ej tvärtom
 
Hör bara talas om Gysinges fullmatade lösningmedledelsfärg och Ottossons! Varför provar íngen Allbäcks från Ystad? Riktigt bra lösningnsmedelsfri linoljefärg som inte behöver vare sig lacknafta eller terpentin? Torkar bra, lättstruken, behöver ej förtunning och är lättstruken.

Vad är problemet?
 
Redigerat av moderator:
Snurre skrev:
Hör bara talas om Gysinges fullmatade lösningmedledelsfärg och Ottossons! Varför provar íngen Allbäcks från Ystad? Riktigt bra lösningnsmedelsfri linoljefärg som inte behöver vare sig lacknafta eller terpentin? Torkar bra, lättstruken, behöver ej förtunning och är lättstruken.

Vad är problemet?
Pjja, för att de också är bra, lättillgängliga och hyfast bra i pris? (Dessutom är båda lösningsmedelsfria.);) Jag ska absolut testa Allbäcks, men jag gillar verkligen de andra båda också, lite beroende på pigment. Vad är DITT problem med det? :)
 
Redigerat av moderator:
JAg använder terpentin. Men bara om man kan utrymma rummet och vädra utan barn i närheten. Oftast om det är lite kallare, det är svårt att stryka tunnt. Torktiden blir kortare, men jag tror det beror på att det är lättare att stryka riktigt tunnt. Har läst någonstans att torktiden bara påverkas marginellt av en skvätt terpentin, om man lägger på det lika tjockt som annars. Vidhäfttningen vet jag inte om det påverkar, men jag tror att skillnaden är betydelselös då linoljefärg fäster så bra ändå på ett torkat, tvättat underlag. Så jag kan väl säga att jag använder terpentin för att det går lättare/fortare att stryka tunt.

Snurre: Du är problemet. ;) Vi gillar att diskutera terpentin och linolja. Varken gysinge eller ottoson har lösningsmedel i sina "vanliga" linoljefärger. F.ö. gilalr jag allbäcks.
 
Jo det är klart att terpentin fungerar det också!;)

Men i mitt tycke så kan man klara sig utan lösningsmedel så är det att föredra, speciellt inomhus där ens barn kryper runt.

Allbäcks linoljefärger är helt fria från lösningsmedel vilket varken gysinges eller Ottossons är.
 
Redigerat:
Allbäcks färg SKA målas oförtunnad, gysinge och ottossons KAN målas oförtunnad.

Dr_Jerkyll skrev:
Jaha, då måste det vara så att du smyger ner en slurk utan att de vet om det.

"Färgen innehåller inga lösningsmedel " Se nedan.

[länk]

Gysinge. "Egenskaper: Miljövänlig. Helt lösningsmedelsfri" Se:
[länk]
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jaha, då måste det vara så att du smyger ner en slurk utan att de vet om det.

"Färgen innehåller inga lösningsmedel " Se nedan.

[länk]

Gysinge. "Egenskaper: Miljövänlig. Helt lösningsmedelsfri" Se:
[länk]
Jag behöver inte smyga ner någonting för det klarar de tydligen fint själva!
Se nedan Gysinge som har lösningsmedel:

http://www.gysinge.nu/products.php?product=Matt-linoljef%E4rg%2C-inomhus
 
Snurre skrev:
Jag behöver inte smyga ner någonting för det klarar de tydligen fint själva!
Se nedan Gysinge som har lösningsmedel:

[länk]
Det där är deras matta linoljefärg, som ska efterlikna limfärg. Det är alltså inte vanlig linoljefärg. Har du någon bra länk till ottosons linoljefärg, med lösningsmedel? ;)
 
Redigerat:
strumpa skrev:
Allbäcks färg SKA målas oförtunnad, gysinge och ottossons KAN målas oförtunnad.
Öh. Ska? Vad betyder det? Vad vill du säga?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Det där är deras matta linoljefärg, som ska efterlikna limfärg. Det är alltså inte vanlig linoljefärg. Har du någon bra länk till ottosons linoljefärg, med lösningsmedel? ;)
Dr_Jerkyll, som tidigare nämnts innehåller Ottossons matta inomhusfärg 20% terpentin.

Snurre, du har hittat att en av Gysinges och en av Ottossons färger innehåller terpentin och vill få det till att alla deras färger innehåller lösningsmedel? Vad är du ute efter egentligen?
 
Jag är egentligen inte ute efter någonting annat än att visa att ovanstående påstående om att Gysinges och Ottssons färger är lösningsmedelsfria är felaktiga påstående. Vad som är sant är dock att Allbäcks färger verkligen är helt fria från lösningsmedel.
Är man ute efter en lösningsmedelsfri färg så är Allbäcks färger helt säkra. Man kan naturligtvis handla lösningsmedelsfria färger av både Gysinge och Ottosson men då måste man kolla upp innehållsförteckningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.