Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, hela frågan står egentligen i rubriken:)
Vi ska ge oss på att måla fasaden med gysinges linoljefärg. Har använt deras grundfärg (som ju är spädd med alifatnafta, tror jag det var).
På burkarna står det ju att mellanstrykning ska göras med 5% terpentin men behövs det verkligen? Jag har ju efter tips från Sophie här inne frångått lösningsmedel inomhus och det fungerar ju jättebra. I år har jag även vågat mig på att måla fönster där jag istället spätt färgen med linolja och därefter ospädd färg. Än så länge ser det ju ut att fungera lika bra.

Behövs terpentinet till något? (Jag tänker att en tunnare färg kanske lättare tränger in i träet). Eller är det BARA för att få färgen tunnare och därmed lättare att stryka ut? För i så fall hoppar jag gärna över det.

http://solhaga.blogspot.com
 
Vad jag förstått så använder man terpentin för att få färgen i sista strykningen att fästa ordentligt. Linoljefärg fäster ju i princip på allt utom feta ytor.
 
Terpentinet kommer nog att förbättra vidhäftningen, också mellan olika strykningar så att du totalt får en tåligare ytbehandling. Om det behövs eller ej kan inte jag svara på men det handlar ju om hur bra det kommer att hålla över lång tid så att det till synes inte gör någon skillnad initialt ska man inte tolka som att det är onödigt.
 
Fast enligt råden på färgen görs ju sista strykningen UTAN terpentin...

Jag får nog lyda råden på burken iallafall så att jag inte hoppar över något viktigt steg.
 
Videung skrev:
Fast enligt råden på färgen görs ju sista strykningen UTAN terpentin...

Jag får nog lyda råden på burken iallafall så att jag inte hoppar över något viktigt steg.
Ja, eftersom det är just sista strykningen behövs inget terpentin eftersom ingen mer färg behöver fäste. Dessutom vill man ha så hög glans som möjligt i slutstrykningsfärgen vilket terpentinet motverkar.
 
Aha, då förstår jag vad du menade! Tack för svaret!
 
Vågar påstå att terpentinet varken gör från eller till för vidhäftningen. Däremot så är det väldigt jobbigt att stryka de stora ytor som det oftast handlar om vid utomhusmålning utan spädning. Speciellt vid den första strykningen blir det en plåga att stryka utan spädning (jag har testat :cool:)
 
Stämmer att terpentinet har med inträgningsförmågan att göra,man kan ex värma upp linoljan för att uppnå samma resultat vid halvoljning osv.Ett tips är att använda alinafta till mellanstrykningen då den är mer skonsam för pigmenten.Sista strykning skall alltid strykas oförtunnad.
 
strumpa skrev:
Vågar påstå att terpentinet varken gör från eller till för vidhäftningen. Däremot så är det väldigt jobbigt att stryka de stora ytor som det oftast handlar om vid utomhusmålning utan spädning. Speciellt vid den första strykningen blir det en plåga att stryka utan spädning (jag har testat :cool:)
Tror nog att seriösa linoljefärgstillverkare som tex Gunnar Ottosson har ganska bra koll på hur deras färg skall appliceras. Om terpentin rekommenderas finns det förmodligen en anledning. Om det vore enbart för att få en smidigare färg kunde man lika gärna späda med linolja.
 
Redigerat av moderator:
Ja den seriöse linoljefärgstillverkaren Gunnar Ottosson har nog ganska bra koll på hur hans färg ska appliceras och eftersom det på deras hemsida finns en målningsbeskrivning där man kan läsa om hur man ska göra så tycker jag att man ska följa den... fast nu är det ju så att där finns två!! :D

En beskriver hur man målar med färgen spädd med terpentin och en beskriver hur man målar med linoljefärg utan att förtunna med annat ärn linolja! Med andra ord borde det inte vara något problem med vidhäftningen... och de har nog testlab. ;)
http://www.ottossonfarg.com/pdf/arbetsbeskrivningar.pdf
 
Bra Sophie, det där var fakta! Om man läser vidare i arbetsbeskrivningen står det att terpentinets effekt är att det påskyndar torkningen vilket kan vara bra då grundfärgen torkar långsamt då den skall spädas med minst 50% rå linolja. Kanske hade jag fel men det står å andra sidan heller inget om någon av de två metoderna är att föredra. Fast man kan ju tycka att det borde stått om den ena var bättre...
 
dengroth skrev:
Tror nog att seriösa linoljefärgstillverkare som tex Gunnar Ottosson har ganska bra koll på hur deras färg skall appliceras. Om terpentin rekommenderas finns det förmodligen en anledning. Om det vore enbart för att få en smidigare färg kunde man lika gärna späda med linolja.
Linoljefärg har många fördelar, och en av de största är vidhäftningen (under förutsättning att den appliceras på ytor som linoljefärg av tradition har använts på). Terpentin eller inte så kommer du inte att märka någon skillnad. Färgen sitter där ändå! :)
 
Redigerat av moderator:
strumpa skrev:
Linoljefärg har många fördelar, och en av de största är vidhäftningen (under förutsättning att den appliceras på ytor som linoljefärg av tradition har använts på). Terpentin eller inte så kommer du inte att märka någon skillnad. Färgen sitter där ändå! :)
Du säger det med sån självklarhet trots att det bara är något man upplever, vilket inte är ett bevis. Jag vet att linoljefärg fäster på i princip allting. Jag vet också att det känns som att den sitter kanonbra även på outspädd linoljefärg och att man inte "märker" någon skillnad. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att färgen inte fäster ännu bättre om det är terpentin i färgen under.

Terpentin gör färgen mattare. Ok? Och det är allmänt känt att färg fäster bättre på matta underlag än på blanka. Därför tycker jag att min teori är väl så trolig som din.
 
Redigerat av moderator:
Min erfarenhet (som inte har några andra belägg än vad jag själv upplevt) är att det faktiskt inte är någon skillnad. Sen några år tillbaka målar jag helt utan lösningsmedel (från början pga att jag var gravid och sen att vi har små barn och nu faktiskt för att jag tycker resultatet blir bättre och det luktar gott istället för bara terpentin) Vi målade hela vårt första hus utvändigt med linoljefärg och då använde vi balsamterpentin, jag vet inte om vi kommer måla huset vi bor i nu utan lösningsmedel för det är stora ytor. Å andra sidan kan man späda med linolja och då få en smidigare färg. Vi kommer nog prova oss fram när det är dags.

Inomhus (och även på fönster, knutar, foder och dörrar ute) har jag de senaste åren målat helt outspätt. Jag tillsätter alltså ingen olja heller och det har fungerat strålande hittills. Färgen är tyngre att stryka tunnt men man får ett matt resultat snabbare än om man målar med bAlsamterpentin där mattheten kommer först efter någon/några månader. Jag upplever att man får en snyggare yta som känns och ser äldre ut om man målar helt outspätt. Mellan varje strykning gör man ju ändå en snabb slipning så man får en bra yta att måla nästa lager på ändå. Jag har inte haft några problem med att färgen glider av vilket den kan göra om man målar på ett underlag som är för fett. Detta upplevde jag däremot en hel del i början när jag målade och använde balsamterpentin enligt Gysinges rekommendationer till deras färg.

Följer man Ottossons rekommendation och spär med linolja blir torktiden mycker länge. Målar man helt outspätt torkar färgen istället snabbare än om man använder balsamterpentin. Ofta är det helt torrt redan på mindre än ett dygn. Som sagt är detta mina egna erfarenheter och ingen vedertagen sanning... men det funkar för mig ! :)
 
Nu är det väl i ärlighetens namn inte så himla ofta man (i alla fall vi) har behov av terpentin. Det är ju bara vid nymålning det blir aktuellt. Underhållsmålningen gör vi outspätt. Det funkar kanske alldeles utmärkt att helt låta bli terpentinet och det vore naturligtvis önskvärt om man kunde det. Om resultatet blir lika bra, eller så nära att skillnaden är marginell, borde man förstås fundera på om det verkligen är värt besväret och obehaget. Tycker att den historiska aspekten är värd att beaktas i sammanhanget. Traditionellt har ju balsamterpentin alltid (?) använts och det som använts under lång tid brukar ju ha ett berättigande.

Som sagt att du vill undvika att använda terpentin förstår jag. Men jag förstår inte varför du vill undvika spädning med olja. En av grunderna i linoljefärgsmålning är ju att trät skall mättas med olja för att få ett bra skydd och jämnt resultat. Om det tar en vecka att torka får det väl göra det. Jag är lite skeptisk till att experimentera själv med olika målningsmetoder utan överlåter det gärna åt experterna. Lite tråkigt om man får måla om efter 4-5 år istf 8-10 år för att man inte följt instruktionerna...

Konstigt att du upplever att färgen tar längre tid att torka med balsamterpentin än utan - om det varken ger bättre inträngning eller fäste skulle det då inte finnas någon mening med terpentin alls! Också lite märkligt tycker jag att du upplever att färgen blir blankare med terpentin än utan. Ottossons matta inomhusfärg innehåller 20% terpentin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.