Kan du inte sätta upp någon typ av konsoll på sidoväggarna och sedan lägga stenskivan ovanpå rören och konsollerna?
 
Man skall ju vara positiv, så jag vill bara säga att detta var en mycket kreativ lösning :wow:

Var fick du idén till konstruktionen ifrån, Tronen?
 
bece skrev:
Kan du inte sätta upp någon typ av konsoll på sidoväggarna och sedan lägga stenskivan ovanpå rören och konsollerna?
Tanken var att inte ha några synliga delar som håller fast skivan, så rören skulle gå innuti. Just nu lutar det åt att fixa nya rundjärn som sticker ut 40cm men som är "planhyvlade" på ena sidan så det är en rak kant man kan lägga skivan mot. Den har då 4 stycken punkter som håller uppe skivan. Om det inte räcker svetsar vi några järn mellan rundjärnen så det skapas en ram.
 
KnockOnWood skrev:
Man skall ju vara positiv, så jag vill bara säga att detta var en mycket kreativ lösning :wow:

Var fick du idén till konstruktionen ifrån, Tronen?
Kommer från frun som pressade mig att fixa osynlig infästning. Diskuterade fram detta med byggarna.
 
tronen skrev:
Tanken var att inte ha några synliga delar som håller fast skivan, så rören skulle gå innuti. Just nu lutar det åt att fixa nya rundjärn som sticker ut 40cm men som är "planhyvlade" på ena sidan så det är en rak kant man kan lägga skivan mot. Den har då 4 stycken punkter som håller uppe skivan. Om det inte räcker svetsar vi några järn mellan rundjärnen så det skapas en ram.
Hur är egentligen rören infästade i väggen?
och vad är väggen byggd i för material, och vilken hållfasthet har den? Granit?

Det är ju inte bara skivan och de utstickande konsollerna som skall hålla, det måste ju finnas något där bakom också.

Men det har du väl redan tänkt på :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Hur är egentligen rören infästade i väggen?
och vad är väggen byggd i för material, och vilken hållfasthet har den? Granit?

Det är ju inte bara skivan och de utstickande konsollerna som skall hålla, det måste ju finnas något där bakom också.

Men det har du väl redan tänkt på :cool:
Väggen har 120 reglar och det är järnhylsor inborrade 100mm in i väggen där det är förstärkt för järnhylsorna.
 
En ekskiva ser det absolut för att hålla.

Jag har gjort en liknande lösning i mitt badrum fast med hyllplanen. Det är 30mm mdf hyllor som är 13cm
Djupa. Dom sitter exakt som dina fast i mindre mått räknat i h jag tog 8mm skruvar och drog in. Kapade av skallen och sköt in hyllplanen. Sitter som berget. Kan ge dig bilder imorgon.
 
atomlab skrev:
En ekskiva ser det absolut för att hålla.

Jag har gjort en liknande lösning i mitt badrum fast med hyllplanen. Det är 30mm mdf hyllor som är 13cm
Djupa
. Dom sitter exakt som dina fast i mindre mått räknat i h jag tog 8mm skruvar och drog in. Kapade av skallen och sköt in hyllplanen. Sitter som berget. Kan ge dig bilder imorgon.
130 mm bred 30 mm mdf är lite annorlunda än 450 mm 50 mm ek eller sten.

Kan inte vara kul att få den skivan på tårna när det rasar :(
 
Exakt. Och mina sitter hur bra som helst med vanliga skruv inborrade i väggen.

Här ovan har vi kraftiga rundjärn som sitter fast i 120 reglar....
 
Jag är inte orolig att reglarna/järnen håller, men om skivan skulle hålla :)
 
Nu ska jag hoppa från ett plan på 4000 meters höjd, så tråden kanske inte har någon skapare efter detta tokeri... Hej då!
 
Glöm inte fallskärmen!!!


Vi har förstått att du gillar att ta risker, men någon måtta får det väl vara :screwy:
 
KnockOnWood skrev:
Glöm inte fallskärmen!!!


Vi har förstått att du gillar att ta risker, men någon måtta får det väl vara :screwy:
Det var grymt!!! Jag överlevde, men utan fallskärm. Han som jag satt fastkrokad med hade dock en fallskärm... booring :)
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Slutgiltiga resultatet :) Hur jag fick till det är min hemlighet ;)

2013-09-09 13.52.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tronen skrev:
Slutgiltiga resultatet :) Hur jag fick till det är min hemlighet ;)

[bild]
Nää, nu vill vi ju veta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.