123 387 läst · 2 048 svar
123k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
är inte så förtjust i B7 diesel..
Men va ska man göra..?
Jag brukar köra på ED95.. Men det fick jag inte tag på nu...
B7 är ju Rme diesel.. dvs 63% förnybart..
Men innebär att algtillväxt har en stor chans att ske... därför kör jag hellre på ED95..
etanol diesel.. dödar alger och bakterier i tanken..
Men va ska man göra..?
Jag brukar köra på ED95.. Men det fick jag inte tag på nu...
B7 är ju Rme diesel.. dvs 63% förnybart..
Men innebär att algtillväxt har en stor chans att ske... därför kör jag hellre på ED95..
etanol diesel.. dödar alger och bakterier i tanken..
Redigerat:
Jo det kan den ha gjort..N Niq skrev:
klart när vädret skiftar..
dock har någon lustigkurre borrat ett 12mm hål rakt igenom locket och svetsat dit en nippel.. Med en bit böjd slang.. För att inte vädret skall komma in.. Så det tar nog mycket innan detta kan ske..
Men bra tips
Jag kan inte så mycket om olika sorters diesel. Det enda jag lärt mig är att få bort paraffin-proppar med fotogen. Har gjort det själv några gånger. Men det finns väl hundra andra saker som kan djävlas också..Maskintok skrev:är inte så förtjust i B7 diesel..
Men va ska man göra..?
Jag brukar köra på ED95.. Men det fick jag inte tag på nu...
B7 är ju Rme diesel.. dvs 63% förnybart..
Men innebär att algtillväxt har en stor chans att ske... därför kör jag hellre på ED95..
etanol diesel.. dödar alger och bakterier i tanken..
Jajemän bra tips dockF frasen_36 skrev:
ja det är en massa elände med dagens bränsle...
Hade jag haft tiden så hade den där traktorn åkt isär och blivit upprustad totalt...
Men då blir det nog kris på fler fronter än det redan är..
jag må erkänna att jag är lite lat på denna traktor..
Jag skulle behöva riva ner pton..
Då denna roterar konstant.. enda gången jag kan få den att stanna är med redskap i.. Och lägga i drivhjulsberoende drift..
Så jag misstänker att lamellerna sitter ihop..
klumpen väger 80 kg.. Och ca 60L hydraulolja skall ur... Ja ja.. när det nu blir..
Jag skulle behöva riva ner pton..
Då denna roterar konstant.. enda gången jag kan få den att stanna är med redskap i.. Och lägga i drivhjulsberoende drift..
Så jag misstänker att lamellerna sitter ihop..
klumpen väger 80 kg.. Och ca 60L hydraulolja skall ur... Ja ja.. när det nu blir..
Nackdelen med att skruva traktor. Allt är stort och tungt och mycket ligger i oljebad med dyr olja i stora mängder. Varenda liten del kostar massor plus att någon olja nästan alltid ska bytas.Maskintok skrev:jag må erkänna att jag är lite lat på denna traktor..
Jag skulle behöva riva ner pton..
Då denna roterar konstant.. enda gången jag kan få den att stanna är med redskap i.. Och lägga i drivhjulsberoende drift..
Så jag misstänker att lamellerna sitter ihop..
klumpen väger 80 kg.. Och ca 60L hydraulolja skall ur... Ja ja.. när det nu blir..
Jo det är ju lite så..N Niq skrev:
Tur att det är en bm 650 - 74...så mineralolja duger gott..
Men det är tunga grejer... Den väger ca 5 ton.. Då det är en industrimodell....
Undrar om det kan vara nån ventil som strular på Fordens pto, rör man inte spaken så står pto,n still men har man en gång lagt i pto,n så snurrar det oavsett spakens läge.
På Deutzen kan man känna i spaken att kuggarna greppar så det är nog en bättre konstruktion. Men men vi får väl se hur det går
På Deutzen kan man känna i spaken att kuggarna greppar så det är nog en bättre konstruktion. Men men vi får väl se hur det går
.. Ja skulle kunna vara en styrventil..galento skrev:
Google är kanon , fann detta och det liknar problemet.
Most likley your snap ring has come out of your clutch pack and it allowed the main spring to not have enough force on the piston in the clutch pack to press the fluid back out when u disengage it so that means the fluid is staying in for longer keeping the clutch discs togeather and causing it to continue to spin after you disengage it.
Most likley your snap ring has come out of your clutch pack and it allowed the main spring to not have enough force on the piston in the clutch pack to press the fluid back out when u disengage it so that means the fluid is staying in for longer keeping the clutch discs togeather and causing it to continue to spin after you disengage it.
se där jagalento skrev:Google är kanon , fann detta och det liknar problemet.
Most likley your snap ring has come out of your clutch pack and it allowed the main spring to not have enough force on the piston in the clutch pack to press the fluid back out when u disengage it so that means the fluid is staying in for longer keeping the clutch discs togeather and causing it to continue to spin after you disengage it.
kul att även en annans tanke var i närheten och inte i Sahara öknen