A
är inte så förtjust i B7 diesel..
Men va ska man göra..?
Jag brukar köra på ED95.. Men det fick jag inte tag på nu...

B7 är ju Rme diesel.. dvs 63% förnybart..
Men innebär att algtillväxt har en stor chans att ske... därför kör jag hellre på ED95..
etanol diesel.. dödar alger och bakterier i tanken.. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Avluftningen till tanken kan den ha frusit igen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Avluftningen till tanken kan den ha frusit igen?
Jo det kan den ha gjort..
klart när vädret skiftar.. :thinking:
dock har någon lustigkurre borrat ett 12mm hål rakt igenom locket och svetsat dit en nippel.. Med en bit böjd slang.. För att inte vädret skall komma in.. Så det tar nog mycket innan detta kan ske..
Men bra tips(y)
 
F
Maskintok skrev:
är inte så förtjust i B7 diesel..
Men va ska man göra..?
Jag brukar köra på ED95.. Men det fick jag inte tag på nu...

B7 är ju Rme diesel.. dvs 63% förnybart..
Men innebär att algtillväxt har en stor chans att ske... därför kör jag hellre på ED95..
etanol diesel.. dödar alger och bakterier i tanken.. (y)
Jag kan inte så mycket om olika sorters diesel. Det enda jag lärt mig är att få bort paraffin-proppar med fotogen. Har gjort det själv några gånger. Men det finns väl hundra andra saker som kan djävlas också..;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Jag kan inte så mycket om olika sorters diesel. Det enda jag lärt mig är att få bort paraffin-proppar med fotogen. Har gjort det själv några gånger. Men det finns väl hundra andra saker som kan djävlas också..;)
Jajemän bra tips dock(y)
ja det är en massa elände med dagens bränsle...
Hade jag haft tiden så hade den där traktorn åkt isär och blivit upprustad totalt...
Men då blir det nog kris på fler fronter än det redan är.. :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
A
jag må erkänna att jag är lite lat på denna traktor..
Jag skulle behöva riva ner pton..
Då denna roterar konstant.. enda gången jag kan få den att stanna är med redskap i.. Och lägga i drivhjulsberoende drift..
Så jag misstänker att lamellerna sitter ihop..

klumpen väger 80 kg.. Och ca 60L hydraulolja skall ur... Ja ja.. när det nu blir.. :crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Åsa Lund
Varför har dygnet bara 24 timmar? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför har dygnet bara 24 timmar? :rofl:
Ja varför... :crysmile:
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Ja varför... :crysmile:
Bara för att det ska plats med ett nytt..:crysmile:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag må erkänna att jag är lite lat på denna traktor..
Jag skulle behöva riva ner pton..
Då denna roterar konstant.. enda gången jag kan få den att stanna är med redskap i.. Och lägga i drivhjulsberoende drift..
Så jag misstänker att lamellerna sitter ihop..

klumpen väger 80 kg.. Och ca 60L hydraulolja skall ur... Ja ja.. när det nu blir.. :crysmile:
Nackdelen med att skruva traktor. Allt är stort och tungt och mycket ligger i oljebad med dyr olja i stora mängder. Varenda liten del kostar massor plus att någon olja nästan alltid ska bytas.
 
  • Gilla
Fjojtmehmet och 1 till
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Nackdelen med att skruva traktor. Allt är stort och tungt och mycket ligger i oljebad med dyr olja i stora mängder. Varenda liten del kostar massor plus att någon olja nästan alltid ska bytas.
Jo det är ju lite så..
Tur att det är en bm 650 - 74...så mineralolja duger gott..
Men det är tunga grejer... Den väger ca 5 ton.. Då det är en industrimodell....
 
galento
Undrar om det kan vara nån ventil som strular på Fordens pto, rör man inte spaken så står pto,n still men har man en gång lagt i pto,n så snurrar det oavsett spakens läge.
På Deutzen kan man känna i spaken att kuggarna greppar så det är nog en bättre konstruktion. Men men vi får väl se hur det går :cool::crysmile:
 
A
galento galento skrev:
Undrar om det kan vara nån ventil som strular på Fordens pto, rör man inte spaken så står pto,n still men har man en gång lagt i pto,n så snurrar det oavsett spakens läge.
På Deutzen kan man känna i spaken att kuggarna greppar så det är nog en bättre konstruktion. Men men vi får väl se hur det går :cool::crysmile:
:thinking:.. Ja skulle kunna vara en styrventil.. :thinking:
 
galento
Google är kanon , fann detta och det liknar problemet.

Most likley your snap ring has come out of your clutch pack and it allowed the main spring to not have enough force on the piston in the clutch pack to press the fluid back out when u disengage it so that means the fluid is staying in for longer keeping the clutch discs togeather and causing it to continue to spin after you disengage it.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Google är kanon , fann detta och det liknar problemet.

Most likley your snap ring has come out of your clutch pack and it allowed the main spring to not have enough force on the piston in the clutch pack to press the fluid back out when u disengage it so that means the fluid is staying in for longer keeping the clutch discs togeather and causing it to continue to spin after you disengage it.
se där ja(y)
kul att även en annans tanke var i närheten och inte i Sahara öknen:thinking::crysmile:
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.