Funderar på att skaffa grovdammsugare med start/stoppautomatik för elverktyg. Hur funkar det att köra t ex handcirkelsåg eller kapgersåg och dammsugare ihop, med tanke på hur mycket effekt man kan ta från ett vägguttag 230 V 10A? Summan av kardemumman blir ju att bägge maskinerna samtidigt belastar ett och samma VU.

Exempel:
Cirkelsåg Milwaukee CS55, effekt 1050 W
Kapgersåg Bosch GCM 8 S, effekt 1400 W
Dammsugare Festool CTL 22 E SG, variabel effekt 350-1200 W
 
Jag kör kombinerat...

Festool Kapex och CTL Midi utan problem precis som med Sänksågen TS55 och CTL Midi...
Kapexen ligger på 1600W och TS55 på 1200W

Aldrig varit några problem.
 
har heller inga problem med alto 25-21 och tex gcm8
 
Får du med dig spånet på din gcm8? Jag har provat samma variant, men oavsett om jag har dammsugare eller bara uppsamlingspåse så ligger allt spån någon annanstans.

För övrigt brukar det inte vara några problem att köra allt på samma fas, så länge man inte kör för långa pass med maskinerna. Säkringen klarar ju 2,3kW över lång tid och mer under kortare perioder.
 
Pablo skrev:
Får du med dig spånet på din gcm8? Jag har provat samma variant, men oavsett om jag har dammsugare eller bara uppsamlingspåse så ligger allt spån någon annanstans.

Jag kör samma setup som Benjamin, och nej allt (eller ens det mesta) spånet sugs inte upp. Tycker iofs mig märka skillnad beroende på om jag kör spånskiva eller "trä".
Har provat med att hänga ner "gardinremsor" av gaffatejp vid gummikappan vid insuget och det hjälper aningens om än temporärt då tejpen släpper ganska fort.

//Peter
 
Pablo skrev:
Får du med dig spånet på din gcm8? Jag har provat samma variant, men oavsett om jag har dammsugare eller bara uppsamlingspåse så ligger allt spån någon annanstans.
Skulle gissa att kanske 95% hamnar i dammsugaren men kör man inne så är dom sista 5%en riktigt retfulla, kör man ute så känns det som om den tar 100%.. (ja jag har den även ute då jag inte gillar att ha spån flygandes överallt, speciellt så dras det till poolen.)
 
Mikael_L
Pablo skrev:
För övrigt brukar det inte vara några problem att köra allt på samma fas, så länge man inte kör för långa pass med maskinerna. Säkringen klarar ju 2,3kW över lång tid och mer under kortare perioder.
2,3kW ska den väl egentligen klara oändlig tid. ;)

Moderna automatsäkringar löser tidigare vid överlast än gamla porslinsditon.
Porslinssäkringar är däremot snabbare vid kortslutning.
Men en 10-15% överström klarar som regel bägge säkringstyperna väldigt lång tid, nästan oändlig. :)
Så upp till 2,5 kW borde vara hyggligt lugnt.

Startströmmar är inte heller att leka med, så att starta både dammsugare och såg samtidigt kräver C-karakteristik på automatsäkringar.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kör kombinerat...

Festool Kapex och CTL Midi utan problem precis som med Sänksågen TS55 och CTL Midi...
Kapexen ligger på 1600W och TS55 på 1200W

Aldrig varit några problem.
Det låter bra, men det låter mycket med Kapexens 1600 W ihop med dammsugarens 1200 W (totalt 2800 W) på VU säkrat för 10 A. Eller tänker jag fel?
 
Pablo skrev:
Får du med dig spånet på din gcm8? Jag har provat samma variant, men oavsett om jag har dammsugare eller bara uppsamlingspåse så ligger allt spån någon annanstans.

För övrigt brukar det inte vara några problem att köra allt på samma fas, så länge man inte kör för långa pass med maskinerna. Säkringen klarar ju 2,3kW över lång tid och mer under kortare perioder.
Jag har aldrig använt utsug till min GCM 8 S. Tack för bra svar ang. det elektriska! :)
 
Mikael_L skrev:
2,3kW ska den väl egentligen klara oändlig tid. ;)

Moderna automatsäkringar löser tidigare vid överlast än gamla porslinsditon.
Porslinssäkringar är däremot snabbare vid kortslutning.
Men en 10-15% överström klarar som regel bägge säkringstyperna väldigt lång tid, nästan oändlig. :)
Så upp till 2,5 kW borde vara hyggligt lugnt.

Startströmmar är inte heller att leka med, så att starta både dammsugare och såg samtidigt kräver C-karakteristik på automatsäkringar.
Jag har gamla porslinssäkringar. Tror du att GCM 8 S med sina 1400 W funkar ihop med dammsugare på 1200 W?
 
Mikael_L
Marcus J skrev:
Jag har gamla porslinssäkringar. Tror du att GCM 8 S med sina 1400 W funkar ihop med dammsugare på 1200 W?
Det tror jag lirar ihop.
Köp tröga säkringar eller gL/gG.

Saxat från ifö's hemsida:
"Karakteristiken på gL/gG kan sammanfattas som trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet"
 
Mikael_L skrev:
Det tror jag lirar ihop.
Köp tröga säkringar eller gL/gG.

Saxat från ifö's hemsida:
"Karakteristiken på gL/gG kan sammanfattas som trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet"
Vad är "gL/gG"? Finns det proppar som heter så?
 
mattiasp skrev:
GCM8s och dammsugare fungerar inget vidare. De flesta spånorna hamnar inte i dammsugaren. Man kan göra en förbättring som jag har beskrivit här:
[länk]
Notera att dammsugaren var kopplad samtidigt som det provisoriska stänkskyddet.
Jag menar fortfarande att typ 95% hamnar rätt, kör jag utan dammsugarn så måste jag tom ha mask på mig utomhus.
Men som Gwyrlim skrev i ovanstående tråd http://www.byggahus.se/forum/803123-post2.html så kanske det har att göra med HUR man sågar, själv utan att ha tänkt på det slidar jag ALLTID sågen.

Men jag erkänner villigt att den inte är lika effektiv som TS55an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.