Jag var tvungen att ställa upp sågen i matsalen och riskerade att sprida sågspån över hela rummet. Jag monterade en vass 24-taggare för att spånen skulle bli så grova som möjligt och därmed snabbare falla till golvet. Därefter monterade jag ett improviserat stänkskydd. Det blev inte ett enda sågspån på bordet och husfriden bevarades. Däremot tappade sonen en köttbulle i såspånet, vilket väckte mycken munterhet från sagde son!

Av en ren tillfällighet fick stänkskyddet rätt färgkombination och en lämplig text.
 
  • IMGP4301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tips, det ska monteras snaras. Jag gjorde en lite upptäckt här om dagen på min GCM8S när jag kapade 45x70 till en innervägg. Använde jag slidefunktionen på sågen så skjöts spånen mer i riktning mot utsuget och mer hamnade i dammsugaren än om jag bara kapade rakt ner med klingan. Kanske allmänkännedom redan eller bara giltigt på denna såg men det hjälpte mig att minimera spånspridandet.
 
Vill i sammanhanget bidra med en spån-stänkskydd som någon på FOG snickrat ihop till sin makita. Ser ut att funka riktigt bra, ska bygga ett så småningom och kommer att rapportera hur det går när jag försöker:)

http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=4959.0

Vet ej om man kan se bilder på FOG om man inte är medlem, så jag kastar in dem i denna post.
 
  • normal_FOG_pictures_006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • normal_FOG_pictures_016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • normal_FOG_pictures_019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag försår inte Mattiassp ´s problem ?? Vadå tvungen till att sätta upp kap/ger sågen i matsalen ? Man har ju en i bilen o sen har man en i verkstán som alltid står uppe ! och där står ju oxå bandsågen,bandputsen,kuttern,rikt o planhyveln, pelarborren,långhålsborren och tom en svarv.... :)
 
verktygsgurun skrev:
Jag försår inte Mattiassp ´s problem ?? Vadå tvungen till att sätta upp kap/ger sågen i matsalen ? Man har ju en i bilen o sen har man en i verkstán som alltid står uppe ! och där står ju oxå bandsågen,bandputsen,kuttern,rikt o planhyveln, pelarborren,långhålsborren och tom en svarv.... :)
Det är väl uppenbart - han ville ju att grabben skulle kunna leka med köttbullar i sågspånet:)
 
verktygsgurun skrev:
Jag försår inte Mattiassp ´s problem ?? Vadå tvungen till att sätta upp kap/ger sågen i matsalen ? Man har ju en i bilen o sen har man en i verkstán som alltid står uppe ! och där står ju oxå bandsågen,bandputsen,kuttern,rikt o planhyveln, pelarborren,långhålsborren och tom en svarv.... :)
Jo jo, men han har ju redan såg dom ställen! Nu vill han ju ha en i matsalen med, vad är felet? Är du avundsjuk?
 
screamin-daemon skrev:
Jo jo, men han har ju redan såg dom ställen! Nu vill han ju ha en i matsalen med, vad är felet? Är du avundsjuk?
Läst för fort helt enkelt !! Klart grabben skall ha en i matsalen !! he he
 
Jasså, er det ingen som forstår at det er brødskjærer han skal bruke den som?

Lange pariserloffer er jo fine på en kap/gjær med stativ :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.