Marcus J skrev:
Det låter bra, men det låter mycket med Kapexens 1600 W ihop med dammsugarens 1200 W (totalt 2800 W) på VU säkrat för 10 A. Eller tänker jag fel?
Nu var det ju TS55 som drar 1200W och inte CTL Midi jag åsyftade i mitt inlägg.;)

Men visst... dammsugaren ligger på mellan 400W - 1200W och oftast går den fullt.
Detta är inga problem då man inte står och sågar några längre sekvenser i taget med Kapexen...
 
Mikael_L skrev:
2,3kW ska den väl egentligen klara oändlig tid. ;)

Moderna automatsäkringar löser tidigare vid överlast än gamla porslinsditon.
Porslinssäkringar är däremot snabbare vid kortslutning.
Men en 10-15% överström klarar som regel bägge säkringstyperna väldigt lång tid, nästan oändlig. :)
Så upp till 2,5 kW borde vara hyggligt lugnt.

Startströmmar är inte heller att leka med, så att starta både dammsugare och såg samtidigt kräver C-karakteristik på automatsäkringar.
Hej

Kolla på tex
http://www.nordel.se/pdf/tekniskinfo/automatsakringar_ta.pdf

Dvs utlösningsströmmen är starkt tidsberoende. Om jag tolkar diagrammet lite fritt blir det ungufär:
1,45 ggr ex 10A under 1 timma
15 ggr ex 10 A under 1 S
20 ggr ex 10A under 0,1 sek
Allt för att klara rimlig överlast och startströmmar.

Mvh

Peter
 
Kör ctl22 och cs70, har aldrig skjutit en säkring än så länge.
cs70:n ligger på 2200w.
 
gifen skrev:
Kör ctl22 och cs70, har aldrig skjutit en säkring än så länge.
cs70:n ligger på 2200w.
Vad är CS70? :confused:
 
Jag har festool prylar och råkar aldrig ut för att en säkring går. Kör kapex, ts55 och dammsugare. Eftersom alla festools prylar har mjukstart så kommer aldrig topparna, Dessutom så är dammsugarens autostart är ngt fördröjd för att inte belasta för mkt.

Vsd gäller max uttag av maskinerna så är de sjukt sällan jag kör nån av dom på max, finns ingen anledning.

Marcus J skrev:
Det låter bra, men det låter mycket med Kapexens 1600 W ihop med dammsugarens 1200 W (totalt 2800 W) på VU säkrat för 10 A. Eller tänker jag fel?
 
Härligt trådlyft :) Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.