Jag vet inte vart jag ska börja. Vi har precis köpt ett hus och inte ens hunnit flytta i och jag känner redan att jag vill sälja den. För det första så är jag känslig för lukt. Jag har gått och luktat vid sockel och kände en kemisk lukt. Vet att huset är byggt med tryckimpregnerat virke. Just där jag känt av lukten är på 1 plan. Huset är 1 1/2 villa med ingjuten armerad platta på marken. Vi har haft hög luftfuktighet 75% och upplevt att ju högre luftfuktighet är desto mer luktar det! Har köpt luftavfuktare och sänkt luftfuktighet. Om man inte böjer sig ner vi sockel och luktar, känner man knappt lukten. Ska det vara så? Är detta normalt för hus från 1960-1970 talet? Blir det bättre om man håller luftfuktigheten nere? Vi har ingen källare. Vidare har den tidigare ägare lagt nytt parkettgolv. La den för 4-5 år sedan. När jag går in i sovrummet känner jag stark lukt av trä, som om golvet nyligen lagts där. Har det också med hög luftfuktighet att göra? Sen på andra våningen ser plastmattan/vinylmatta så är. Bifogar bild. Vad är det för fläckar? Jag ber om ursäkt för lång text. Har panik just nu….☹️
 
  • Närbild på ett ljusbrunt golv med mörka fläckar och vitaktiga prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett parkettgolv med små svarta fläckar och några vita partiklar. Golvet är från ett sovrum i ett hus byggt på 1960-1970-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara fuktiga syllar som orsakar lukten.

"På 1950-, 60-och 70-talet förekom det att man byggde en platta på mark med isoleringen på ovansidan av plattan, en konstruktion som ledde till att plattan blev fuktig och material som kom i kontakt med plattan tog åt sig fukt. Syllen, en marknära bjälke i byggnadens yttervägg, är en sådan byggnadsdel som tog åt sig fukt. "

Läs mer om hur du i så fall åtgärdar det här: https://www.byggahus.se/byta-syllar-varfor-hur-du-gor-och-kostnad
 
Ni har inte flyttat in och huset har stått tomt? Blir alltid lite lukter när ett hus är oanvänt. Huset luktar inte ni så du reagerar lite, kommer bli bättre när ni flyttar in.

De små svarta fläckarn kan vara vara spindel eller gråsugge lort.
 
Vad har huset för typ av ventilation?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det kan vara fuktiga syllar som orsakar lukten.

"På 1950-, 60-och 70-talet förekom det att man byggde en platta på mark med isoleringen på ovansidan av plattan, en konstruktion som ledde till att plattan blev fuktig och material som kom i kontakt med plattan tog åt sig fukt. Syllen, en marknära bjälke i byggnadens yttervägg, är en sådan byggnadsdel som tog åt sig fukt. "

Läs mer om hur du i så fall åtgärdar det här: [länk]
Tack för svar! Jag var lite orolig för det….om det är syllar så kommer jag absolut att sälja huset. Jag kan inget om byte av syllar och tror inte heller att det är billigt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har huset för typ av ventilation?
När vi flyttade in, installerade vi friskluftsventiler (självdrag antar jag att det är) i alla rum.
 
T Tara1979 skrev:
När vi flyttade in, installerade vi friskluftsventiler (självdrag antar jag att det är) i alla rum.
Några fläktar i badrum/tvättstuga/wc och kök? Besiktigade ni huset?
 
T topmount skrev:
Ni har inte flyttat in och huset har stått tomt? Blir alltid lite lukter när ett hus är oanvänt. Huset luktar inte ni så du reagerar lite, kommer bli bättre när ni flyttar in.

De små svarta fläckarn kan vara vara spindel eller gråsugge lort.
Tack för svar! Vi har målat alla rum invändigt. Och pga att jag är så känslig för lukt, kände jag av lukten först när vi flyttat in.
Luftavfuktare är igång hela natten och stängs av av sig själv pga full tank. Tankvolym är 3,8 liter. Märke Woods. De små fläckar finns på hela golvet på övervåningen. Är rädd att det kan vara mögel. Har tänkt flytta upp sängen på övervåningen, men såg fläckarna och nu tveksam…..
 
S
Låter nog som att det är bättre att sälja. Kort sejour men man lär sig alltid något.

Alternativt försök jobba med din luktkänslighet. Olika dofter/lukter vänjer man sig vid efter ett tag? Allt doftar/luktar väl något?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Några fläktar i badrum/tvättstuga/wc och kök? Besiktigade ni huset?
Besiktningsprotokoll som säljare beställt fanns. Det finns fläktar i badrummet, tvättstugan och köket. I rummen fanns det ej. I protokollet står det enbart att huset har svag ventilation och bör åtgärdas med tilluftsventiler.
 
S Sthlm_ skrev:
Låter nog som att det är bättre att sälja. Kort sejour men man lär sig alltid något.

Alternativt försök jobba med din luktkänslighet. Olika dofter/lukter vänjer man sig vid efter ett tag? Allt doftar/luktar väl något?
Ja, just nu är jag så påverkad av allt som jag upptäckt att jag verkligen börjar mår dåligt. Tankarna är överallt! Ska jag ringa dem som var med i budgivningen och försöka sälja till dem? Kan man göra så? Ska jag vänta 2-3-4 månader och försöka sälja då? Ska jag kontakta mäklare och rådfråga? Jag är vilse 😩. Är inte händig och vill inte renovera, därför köpte bi detta huset, då det såg fin och fräsch och mycket nyrenoverat invändigt.
 
T Tara1979 skrev:
Besiktningsprotokoll som säljare beställt fanns. Det finns fläktar i badrummet, tvättstugan och köket. I rummen fanns det ej. I protokollet står det enbart att huset har svag ventilation och bör åtgärdas med tilluftsventiler.
Kanske bäst att låta besiktiga syllarna så ni får veta om det är något problem öht?Låt fläktarna köra på konstant och se till att luften kan passera under/ovan dörrarna till badrum/tvättstuga/wc. Kanske kan det vara en ide att testa en ozonbehandling också.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Helt krasst så låter det som om du inte borde äga ett hus.

"För det första så är jag känslig för lukt."
Men du märkte inget på visningen?

"Jag har gått och luktat vid sockel och kände en kemisk lukt."
Kanske att de har städat nyligen?

Fläckarna på mattan ser ut som om någon målat och det skvätt små färg-prickar.

Ni har ingen källare säger du, är det krypgrund, eller bara en platta?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske bäst att låta besiktiga syllarna så ni får veta om det är något problem öht?Låt fläktarna köra på konstant och se till att luften kan passera under/ovan dörrarna till badrum/tvättstuga/wc. Kanske kan det vara en ide att testa en ozonbehandling också.
Tack för svar och tips, har också tänkt på ozonbehandling. Har barn och läst att det inte är helt ofarligt. Lukten känner man inte av direkt, utan när man har näsan vid sockel. Jag funderar hur andra människor i hus som är byggda på 1970 talet upplever deras hus och lukt i huset.
 
T Tara1979 skrev:
Tack för svar och tips, har också tänkt på ozonbehandling. Har barn och läst att det inte är helt ofarligt. Lukten känner man inte av direkt, utan när man har näsan vid sockel. Jag funderar hur andra människor i hus som är byggda på 1970 talet upplever deras hus och lukt i huset.
Det måste till en fuktskada för att impregnerade syllar ska börja lukta. Det borde du ha känt redan på visningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.