P Prodigys skrev:
Nja, ddf484 kostar typ 1500, om man köper utan batterier. 3k med.
P Prodigys skrev:
Nja, ddf484 kostar typ 1500, om man köper utan batterier. 3k med.

Nja. Inte rtj-modellen. Den ligger på ca 4-5 inkl moms.
 
Snickarna som hjälpte oss här hemma kör på blå Bosch, så vi köpte borstlösa sådana och de har fungerat helt perfekt i två år nu. Vi har använt dem väldigt mkt. Batterierna räcker hur länge som helst :)
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ickedickedoa
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Min bittra erfarenhet är att det är svårt stt bli nöjd med bara 1 märke... Man får försöka köra på ett ”huvudmärke” och sen får man komplettera med det som saknas och så kanske bara ha 1 batteri till det eller dyl

Har själv:
Festool (huvudmärke)
Bosch PRO 18v
Bosch PRO 12v
Milwakue 12v
Makita 18v

Klart jag önskar att ett o h samma märke var bäst på allt och erbjöd allt. Men så är dessvärre inte fallet...

(Vill tilläggs att jag dock jag också reagerat på att makita är det som känns mest som dålig kvalite av ovanstående)
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Har exakt samma modell som började att slira på 2 ans växel efter en kort tids användning. Dewalt sviker aldrig även efter två fria fall från tvåvåningshus på en hög takpannor.
 
P Prodigys skrev:
Nja, ddf484 kostar typ 1500, om man köper utan batterier. 3k med.
Sorry, rtj modellen ligger på ca 5 med 2 batterier. My bad.
 
S
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Köp Ryobi. Jag är kanonnöjd med min. Drar bra utan problem. Dessutom bra priser.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Ja att de går sönder är ju för att man försöker klämma in samma mängd kraft (motorstyrka versus en viss spänning/ampere) i mindre och smidigare paket. Fysikens lagar gäller fortfarande, och så småningom brinner grejerna upp.

Är ju inte att det blivit "dynga" egentligen, utan att tillverkarna jagar kapplöpning i att få mindre och mindre maskiner men med samma kraft, och då det är mindre storlek kunderna efterfrågar - ja då tål det inte samma belastning.

Frågan är, varför kör ni inte 230v maskiner? De brukar hålla bra då motorn är "normaldimensionerad" i förhållande till kraften.

Är ju lite samma med dammsugare idag - på den "gamla tiden" ja då fick dammsugare låta. Det lät när man dammsög, och motorerna var bra och stora och starka, och dammsugarna höll i åratal. Nu har ju trenden gått till att dammsugarna ska vara så tysta så att det inte hörs när man dammsuger men ändå ska det vara bra sugkraft. Samtidigt ska själva dammsugaren vara smidig att köra omkring på.

Som sagt - fysikens lagar gäller fortfarande, och när tillverkarna "tvingas" sätta in flera cm isoleringsmaterial för att få det tyst, ja då blir det mindre motor men som fortfarande förväntas prestera lika bra som en "stor" motor och då "brinner den upp" efter några år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Braf och 3 till
  • Laddar…
Kan väl tillägga att min billiga Milwaukee M12 BDD rök en smula när jag körde in den med min näve som motstånd. Tror det är rätt normalt med kolborstförsedda maskiner ur aktuellt märkes budgetsegment, kolen behöver sätta sig. Efter varsam men bestämd inkörning så har det varit absolut noll problem med värmeutveckling etc, full kraft.

Jag gillar maskinen, superlätt och stark för det man har den till.
 
  • Gilla
Rosenberg9
  • Laddar…
X
Dewalt DCD791 kör jag med. Tycker den fungerar riktigt bra och den har en jävulsk ork! Aldrig fått den att stalla. Om jag kör domkraften till bilen (sax) och skruvar med denna så kan jag lyfta vår tvåtonnare (jag vet, man lyfter inte hela bilen...) även på andra växeln. Men då går det lite för fort - tror inte domkraften klarar det för snabbt. =)

Köpte som paket med två 2Ah-batterier och laddare. Varför 2Ah? Jo för batterier slits och jag har hellre flera batterier att byta mellan och då blir det så dyrt med två 5, och även åldern gör att litium tröttnar med tiden.
Har även fortsatt i deras 18V-serie så:
Sticksåg, slagskruvdragare, hyvel, överhandsfräs, slipmus, cirkelsåg, mutterknack och dammsugare (både batteri såväl som sladd - fenomenalt praktiskt att dammsuga bilen med exempelvis, och klarar även att suga vätska).
Gillar dessutom deras tstaklådor (som man såklart kan anpassa till vilket märke av pryl som helst).
 
  • Gilla
Kahn-d
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Jag körde Makita innan och bytte till Milwaukee och jag har inte ångrat det 1 sekund så mitt tips är Milwaukee. Mvh Ola
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
Jag arbetar som professionell snickare och startade för drygt 20 år sedan med en Hilti skruvdragare. Eftersom den var lite för klumpig bytte jag till dewalt och har använt det sedan dess. Jag har bytt ut några maskiner men inte för att de har gått sönder utan för att jag ville ha mindre och smidigare maskiner med li-Jon batterier. Ingen dewaltmaskin har gått sönder än så länge trots väldigt hårda liv.
 
  • Gilla
PatrusA och 3 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Frågan är, varför kör ni inte 230v maskiner? De brukar hålla bra då motorn är "normaldimensionerad" i förhållande till kraften.
Borrmaskin kör jag 230V + Bosch GSR 12V. Du får inte tag på bra 230V skruvdragare till priser i konsumentsegment (kanske om du vill skriva trall). Behöver ha en dragare som kommer åt trånga utrymmen hemma. Mycket viktigare än hur kraftig maskinen är - det är enkelt att förborra de få gånger det behövs.
 
  • Gilla
skewby
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Jag skulle gissa att man kan fylla en sån här tråd med synpunkter på alla märken. Mina Makita har varit bra: cirkelsåg och kedjesåg. Tänker köpa en skruvdragare också.
Makita hade bra rykte för bara typ 4 år sedan?
Alla gillade Makita och man fick väl väskan också.
Jag tror grejen kan vara att olika märken bygger upp ett bra rykte på ny produkt.
När de fixat ryktet ”bättre än Bosch” ”klart bäst” osv så drar de ner på komponenternas kvalitet. Snålar in på material, skippar utbytbara delar osv.
Jmf med tex hjulupphängning på gräsklippare.

Och så lever de ett tag på det, gör köpare besvikna, får sakta dåligt rykte och DÅ är det dags för nya tag med ett sprillans nytt supermärke av överlägsen superkvalitet på alla håll och kanter.
En rutten frukt ser man ju, men att maskintillverkare bytt metall mot plast, en konstruktion mot en enklare, syns kanske inte.

De kommer undan med det för det är ”så lite” pengar man köper produkten för, jämfört med tex en bil.
 
stigen stigen skrev:
[bild]

Det här är en av anledningarna till att jag valde AEG 18v som plattform.

Dag
Samma här, jag kör AEG 18v och är grymt nöjd med dem.
 
Vi har blandad kompott! Dewalt 18v slagskruvdragare borstlösa går inte att få ihjäl dom har säkert gått tiotusentals skruv från 5-70 till 6-200 helt otroliga! Bosch 18v sticksåg bäst! Likaså 18v vinkelslip! Dewalt tigersåg kanon! Dewalt borrmaskiner! Makita små 10,8v slagskruvdragare mfl fantastiska! Elu/dewalt kap/gersåg 216mm outslitliga! Festo sänksåg och fräsar! Fein multiverktyg outslitligt! Så är det tyvärr, man får höra sig för om man inte har provat själv! Hilti var kanonbra när panasonic gjorde deras skruvdragare sen dippade det och som jag läst här verkar dom spottat upp sig igen! Alltså kan man inte bara säga att ett visst märke är bäst eller kasst, det går upp och ner över tid och maskintyp, tyvärr!
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.