buspojken buspojken skrev:
har ja inte helt fel nu köpte black o decker upp dewalt, och även stanley ingår i koncernen, likasom milwaukee ryobi och aeg tillhör samma koncern
stanley äger blankochsmecker :D
 
  • Haha
postkontrollen
  • Laddar…
MultiMan

Märkligt att enbart Makita har batteriskydd som stänger av utgångarna innan cellerna skadas.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Märkligt att enbart Makita har batteriskydd som stänger av utgångarna innan cellerna skadas.
Det varierar ganska mycket. Vissa har dock sådan styrelektronik i själva maskinen istället, eller en blandning.
Något som kan ha påverkat prestandan i det här testet är att batterierna föreföll vara tagna helt nya från förpackning och nya li-jonbatter kan behöva några laddcykler innan de uppnår full kapacitet. Oklart om det skett.
 
Emil.Kvick Emil.Kvick skrev:
Nej, använder makita i jobbet och tycker inte det som sägs stämmer, när man har kört med en 145, hålsåg igenom en 45 regel blir mannen lite varm men det är rätt mycket kraft som arbetar då. Skruvar ofta 6×90 skruv utan problem, även dragit flertalet 8×200 skruv utan problem (man måste köra på 1:an)
Jag drog vid ett tillfälle över en hel dag i ungefär 100 5x120. Maskinen fick vila mycket. Den brann upp. Fick en ny likadan 482:an och den har av någon anledning fungerat bättre. Tror det är skiftande kvalité på deras skruvdragare.
 
P postkontrollen skrev:
Jag drog vid ett tillfälle över en hel dag i ungefär 100 5x120. Maskinen fick vila mycket. Den brann upp. Fick en ny likadan 482:an och den har av någon anledning fungerat bättre. Tror det är skiftande kvalité på deras skruvdragare.
Kan säkert vara så men såg att 482 inte är borstfri och då är den säker känsligare, har bara bortslösa på jobbet och inga problem med dom.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
ud har rätt. Det sjuka är att den jag fick utbytt har fungerat bättre. Har också haft gamla Makita skrivdragare som jag misshandlat. De har gått och gått men till slut tog batterierna slut och nya, det är några år sedan nu, kostade mer än en ny.
 
Jag har en 482:a som gått rätt hårt ibland, så varm att den bränns. Den har sugit i sig grus och jord och allehanda damm. Den har också fått bada en del, funkar fortfarande utan anmärkning. Verkar vara skillnad mellan olika exemplar...
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Det där med kolborstförsedda maskiner eller ej ser jag inte i sig själv som särskilt avgörande.

Några av mina trognaste, mest misshandlade, kraftfullaste och mest långlivade maskiner har varit av denna typ.

Kan ibland vara så att man går för långt åt andra hållet och skapar maskiner med så många elektroniska skydd och knepiga elektroniska momentfunktioner att de bara känns irriterande och som en black om foten i arbetet.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
X xxsenx skrev:
[länk]
Har det som skrivs här i tråden haft effekt? :rofl:
 
  • Gilla
limstift och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Har det som skrivs här i tråden haft effekt? :rofl:
nanowire nanowire skrev:
Har det som skrivs här i tråden haft effekt? :rofl:
Nej, man kan ju ha tur med ett bra exemplar :) har redan en bra skruvdragare +batterier, kanske funkar r en hjälpande hand vill hjälpa till med altanen nästa år, kan vara värt att chansa för 495:- :) Hade det varit mitt första val, enda skruvdragaren så nej...
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Märkligt att enbart Makita har batteriskydd som stänger av utgångarna innan cellerna skadas.
Ja. Mina Metabo stänger av sig
när batteriet är tomt. Borde ligga i batterierna men det kanske är maskinen som stänger av??
Batterierna har inbyggd BMS med temperaturmätning och balansering av varje cell så skydd för överspänning, underspänming, överström, övertemp borde de ha. Det är ju standard för Li-Ion.
 
Q
Även borstlösa modeller drabbas, läs de dåliga omdömen på amazon om dhs680, som jag var på väg att köpa, men har nu avstått... Men skräckexempel måste ändå vara Mirkas excenterslip Deros 5650cv, sök på Youtube. Så synd, för den är lätt, tyst, har låg greppunkt och därmed bra styrning, mycket låga vibrationer, kommer med både 125mm och 150mm platta och slipar bra. Skulle Mirka lyckas åtgärda problemet, skulle Deros 5650cv vara överlägsen alla andra excenterslipar (nämn inte nu Festool ETS EC slipar, för de är bra men alls som Deros 5650cv när den väl fungerar). Vad var det vi diskuterade här? Just det... Makita. Ok...
 
  • Haha
nimhed
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Parkside är det Lidl?
Ja.
 
Totem Totem skrev:
Jag köpte en meec slagskruvdragare från jula för jag inte ville riskera och råka tappa min Dewalt i sjön vid ett brygg bygge. O h ta mig tusan den har funkat i 4 år nu.
Silver78 Silver78 skrev:
Hur är dom? Kikat men alltid varit så skeptisk.
Dom röda är bra.
Har kört dessa maskiner mycket och funkar bra.
Dom grå däremot är riktig lågbudget.
Lite som att jämföra Bosch blå och grön fast den gröna är väldigt ljusgrön.
 
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
Jag köpte en meec slagskruvdragare från jula för jag inte ville riskera och råka tappa min Dewalt i sjön vid ett brygg bygge. O h ta mig tusan den har funkat i 4 år nu.
Jag tappade min makita i sjön vid ett bryggbygge och köpte en ny i tron att den badade rasa. Den håller fortfarande flera år senare så nu har jag två :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.