Ungefär som väntat med andra ord...
Nu är inte dessa appar helt pålitliga för växelströmsmagnetfält, men dom ger en god indikation.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
Och en app på telefonen känns seriöst?
Men om nu av outgrundlig anledning skulle visa rätt så vad du för intresse om de inte har några siffror
 
Den visar inte "rätt" men den kan definitivt användas för komparativa mätningar. Dvs jämföra om magnetfältet i höjd med huvudet är högre eller lägre än magnetfältet från t.ex väckarklockan eller spisen.

Komparativa mätningar med enkla hjälpmedel är en bra början. Om man ser att nivåerna ligger lägre än annat som man känner sig trygg med så kan man gå vidare och kan strunta i resten.
Men om nivåerna skulle ligga tio ggr högre då finns det anledning att gå vidare med kalibrerade instrument för att mäta mera exakt vad det rör sig om, men det blir betydligt jobbigare/dyrare.
 
Om vi tar den treaxliga sensorn som sitter i min Samsung Galaxy S9 så heter den AK09916C den har 16 bitars upplösning i alla tre axlarna och 0,15uT per LSB, dvs den kan mäta upp till 4,9mT vilket är en hel del. Den klarar sampling upp till 100Hz så den fungerar bra även för AC mätningar, vad sedan apparna använder för samplingsfrekvens och hur dom signalbehandlar går knappast att få reda på.

Men det jordmagnetiska bakgrundsfältet är mellan 30uT och 60uT så då vet man vad man har att vänta sig (i Sverige ca 50uT).
Jag skulle inte ens bry mig en sekund om jag mätte över 1000uT (möjligen börja leta efter orsaken/källan).
Riktvärde för hushåll är 100uT över bakgrundsnivån, kontorsarbete 1000uT. Lok 1500uT, elektrolys/smältverk 150 000uT...

Lite läsmaterial.
https://www.y-ic.es/datasheet/78/SMDSW.020-2OZ.pdf
https://www.stralsakerhetsmyndighet...9b4a09b9cd4d7c/magnetfalt-och-halsorisker.pdf
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Om vi tar den treaxliga sensorn som sitter i min Samsung Galaxy S9 så heter den AK09916C den har 16 bitars upplösning i alla tre axlarna och 0,15uT per LSB, dvs den kan mäta upp till 4,9mT vilket är en hel del. Den klarar sampling upp till 100Hz så den fungerar bra även för AC mätningar, vad sedan apparna använder för samplingsfrekvens och hur dom signalbehandlar går knappast att få reda på.

Men det jordmagnetiska bakgrundsfältet är mellan 30uT och 60uT så då vet man vad man har att vänta sig (i Sverige ca 50uT).
Jag skulle inte ens bry mig en sekund om jag mätte över 1000uT (möjligen börja leta efter orsaken/källan).
Riktvärde för hushåll är 100uT över bakgrundsnivån, kontorsarbete 1000uT. Lok 1500uT, elektrolys/smältverk 150 000uT...

Lite läsmaterial.
[länk]
[länk]
Du nämner 100uT som gränsvärde. Det har jag också läst. Men under hur lång tid gäller det? Har inte kunnat hitta det. Men jag tycker det känns intressant
 
L Limpan4all skrev:
Om vi tar den treaxliga sensorn som sitter i min Samsung Galaxy S9 så heter den AK09916C den har 16 bitars upplösning i alla tre axlarna och 0,15uT per LSB, dvs den kan mäta upp till 4,9mT vilket är en hel del. Den klarar sampling upp till 100Hz så den fungerar bra även för AC mätningar, vad sedan apparna använder för samplingsfrekvens och hur dom signalbehandlar går knappast att få reda på.

Men det jordmagnetiska bakgrundsfältet är mellan 30uT och 60uT så då vet man vad man har att vänta sig (i Sverige ca 50uT).
Jag skulle inte ens bry mig en sekund om jag mätte över 1000uT (möjligen börja leta efter orsaken/källan).
Riktvärde för hushåll är 100uT över bakgrundsnivån, kontorsarbete 1000uT. Lok 1500uT, elektrolys/smältverk 150 000uT...

Lite läsmaterial.
[länk]
[länk]

Med telefonen liggandes på köksbordet orienterad i nordsydlig riktning får jag:

Mätvärden för magnetfält och okalibrerade magnetfält i mikrotesla på en digital enhet.

Håller jag den mot elcentralen (normcentral i plast) får jag:

Skärmavbild av mätresultat för magnetfält med och utan okalibrering i mikrotesla.

Inte en Samsung, men säkert motsvarande givare.
 
Står i min andra länk dvs från Strålskyddsmyndigheten.
Jag har inte hittat ursprungskällan, men jag antar att den gäller 24/7/365 och att det är en rekommendation snarare än ett gränsvärde. För som sagt, ingen har varit i närheten av att hitta medicinska effekter på dessa nivåer över det jordmagnetiska bakgrundsfältet.
 
Om du flyttar och vrider din telefon "rätt" så skall du om det bara finns ett magnetfält som påverkar få enbart en siffra som kan vara positiv eller negativ beroende på riktning på telefonen. Det fältet är ungefär 50uT om man inte har järnmalm i marken runt omkring sig. Om man aldrig lyckas hitta något läge där man har ensiffrigt på två axlar så har man olika källor till magnetfälten där det jordmagnetiska fältet ligger på ca 50uT och 60 graders inklination och vänt mot norr.
 
M Magor skrev:
Vet inte vilket som är mest glädjande, att det med största sannolikhet inte handlar om elaka magnetfält eller att jag antagligen inte är en foliehatt. Tack!
Det utmärker dig positivt att du först frågar och sedan tar till dig svaren. Inte alla som gör så.
 
  • Gilla
Magor och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle väldigt gärna se/hitta en mobilapp som förutom att presentera värdena från halleffektgivaren i tre axlar även själv räknade ut inklinationen samt vridningen till den starkaste och mest sannolika komposanten (i stationärt och växlande magnetfält). Sedan så skulle jag vilja ha en FFT gjord på givarsignalerna för frekvensbestämning samt supersampling som inte låg i synk med vår 50Hz nätfrekvens och sedan så signalbehandlingsinställningar på allt i hoppa. Men jag kanske kan anses såsom lite mätnörd med denna typ av önskemål...
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
Mätte vid spisen en induktionshäll...
Lägger jag telefonen nästan på så blir det runt 110ut
Men har jag luren 40cm ifrån så är det nere på normala nivåer...
Men starta jag micron... Blev den helt galen... :D
 
Verkar helt rimligt, det är inte för skojs skull som mikrovågskällan heter "magnetron"...
 
Det är solid-state mikrovågskällor "på gång" då skulle vikten på en mikrovågsugn sjunka med ett antal kilo och verkningsgraden öka till över 80% samt magnetfälten bli i stort sett obefintliga (och priset sjunka rejält). Men det har pratats om det i några år nu att "nästa år så sätts dom på marknaden"...
 
L Limpan4all skrev:
Jag skulle väldigt gärna se/hitta en mobilapp som förutom att presentera värdena från halleffektgivaren i tre axlar även själv räknade ut inklinationen samt vridningen till den starkaste och mest sannolika komposanten (i stationärt och växlande magnetfält). Sedan så skulle jag vilja ha en FFT gjord på givarsignalerna för frekvensbestämning samt supersampling som inte låg i synk med vår 50Hz nätfrekvens och sedan så signalbehandlingsinställningar på allt i hoppa. Men jag kanske kan anses såsom lite mätnörd med denna typ av önskemål...
Tänkte just skriva exakt det. (Skojar)
 
B Byggdjuret skrev:
Mätte vid spisen en induktionshäll...
Lägger jag telefonen nästan på så blir det runt 110ut
Men har jag luren 40cm ifrån så är det nere på normala nivåer...
Men starta jag micron... Blev den helt galen... :D
Hmmm... Min reagerade knappt på micron. På högtalare dock. Kanske är min app och en fem år gammal iPhone inte kanonbra mätinstrument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.