I
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bättre att söka orsaker och fakta än att testa luft som knappast ger de önskade svaren tänkte jag.
Absolut, så om 3-4 personer i ett hushåll draget på sig en rad allergier inom liknade tidsramar, hur reder man ut orsaken? Ska man nöja sig med att det säkert beror på katter och träd i omgivningen?
 
I Ironside skrev:
Absolut, så om 3-4 personer i ett hushåll draget på sig en rad allergier inom liknade tidsramar, hur reder man ut orsaken? Ska man nöja sig med att det säkert beror på katter och träd i omgivningen?
Man går till läkare och får ett utlåtande via tester. Man går inte till Ikea och hoppas att en aparat ska ställa rätt diagnos ;)
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
I
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man går till läkare och får ett utlåtande via tester. Man går inte till Ikea och hoppas att en aparat ska ställa rätt diagnos ;)
Hehe nej såklart, de flesta av oss har redan diagnoser, eller "icke diagnoser". Så när alla i familjen visar upp någon typ av allergi\respirator symtom under liknande perioder så kan det vara intressant att reda ut varför. Sjukvården kan konstatera åkomma men de kan inte alltid ge en anledning. Jag vill ju tro mig hört att vissa omständigheter i miljön kan framkalla allergier men kan ha fel.

Oavsett låter det som detta alternativ var en dead end.
 
Tänkt samma tanke, men tyvärr har nog inte utvecklingen gått tillräckligt långt. Nu är jag ingen expert, men tänker att en sådan mätare skulle behöva mäta väldigt många olika saker, grundämnen, olika organiska och oorganiska föreningar, detektera olika svampsporer, kanske även tolka olika typer av DNA.
Om man skulle kunna få fram all denna data, så tror jag ändå inte att det vore så enkelt att tolka allt. Vissa saker är förstås enklare än andra, men hur höga halter man klarar av är ju även väldigt individuellt. Många ämnen som kan vara skadliga över lång tid känner nog inte ens vetenskapen till idag.
Dock, när väl dessa mätare finns och blir tillgängliga för allmänheten, så kommer man ju även kunna förstå mer om vad som faktiskt är farligt och inte, men detta först efter ytterligare ett antal år med sammanställande av data från mätare och samkörning med de boendes hälsa.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Minnie Mesola
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man går till läkare och får ett utlåtande via tester. Man går inte till Ikea och hoppas att en aparat ska ställa rätt diagnos ;)
När det gäller allergi är IKEA nästan lika bra som sjukvården, för den sistnämnda kan bara detektera ett fåtal av de som kan ge allergi.

Varken asbest, murken planka eller radon, är väl kända allergener? Så varför ta med dom?

Hur som helt är det mysko att ni blivit dåliga samtidigt. Har ni gjort något allihopa vid liknande tidpunkt?

Minnie
 
BirgitS
I Ironside skrev:
Absolut, så om 3-4 personer i ett hushåll draget på sig en rad allergier inom liknade tidsramar, hur reder man ut orsaken? Ska man nöja sig med att det säkert beror på katter och träd i omgivningen?
Man ska förstås testa vad personerna är allergiska mot.
Pollen från träd är ju bara aktuellt under vissa månader.

Jag vet inte om kommunens avdelning för miljö och hälsa kan göra något t.ex. mäta hemma hos er men det är ju något att undersöka.

Men en bra ventilation är ju mycket viktigt så att allergiframkallande ämnen i luften vädras ut tillräckligt bra. Till vissa friskluftsventiler tror jag att man kan köpa filter som filtrerar bort t.ex. pollen. Luftrenare är bra för vissa men då bör man ju först veta att man är allergisk mot något som de klarar av att rena bort.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
I
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Varken asbest, murken planka eller radon, är väl kända allergener? Så varför ta med dom?
Redan svarat på det men kan ha varit otydlig. Att bli överkänslig och utveckla allergier behöver inte nödvändigtvis ha med just det ämne som man blir allergisk mot, särskilt inte om det är flertalet. Detta är ett påstående som jag vill minnas jag läste mer än ett par gånger genom åren, hur väl det stämmer vet jag dock inte.

Förövrigt hade det ju varit riktigt nice om det fanns sensorer som kunde plocka upp alla möjliga gaser\partiklar m,m i en miljö som kan på sikt vara skadlig för människan. Kanske hade den inte behövt vara så värst precis för konsumentmarknaden som för proffsmarknaden. MEN en sådan produkt ser tyvärr ut att vara en bra bit in i framtiden och därmed så finns det ingen direkt mening med denna tråden längre.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
BirgitS
I Ironside skrev:
Att bli överkänslig och utveckla allergier behöver inte nödvändigtvis ha med just det ämne som man blir allergisk mot, särskilt inte om det är flertalet. Detta är ett påstående som jag vill minnas jag läste mer än ett par gånger genom åren, hur väl det stämmer vet jag dock inte.
Det är i och för sig riktigt, den dåliga utomhusluften i vissa av våra städer ökar risken att barn som är där utvecklar allergi mot t.ex. pollen och pälsdjur. Man vet också hur det kommer sig. Men strålning och asbestfibrer fungerar inte på samma sätt partiklarna i luftföroreningarna.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Men strålning och asbestfibrer fungerar inte på samma sätt partiklarna i luftföroreningarna.
Det är jag helt med på men det hade fortfarande varit intressant att kunna mäta och ev förhindra framtida komplikationer även om det inte resulterar i just astma. Ex så kan det ex finnas asbest i isolering för rör i källaren, detta tenderar att falla ner på golvet och kan dras runt i miljön utan att man egentligen känner till det. Nu finns det ju alltid asbest i vår miljö men om en sensor hade kunnat reagera på förhöjda risker så hade det ju varit nice. Istället får man nu vänta tills man får symtom och då är det i många fall redan försent.
 
BirgitS
I Ironside skrev:
Ex så kan det ex finnas asbest i isolering för rör i källaren, detta tenderar att falla ner på golvet och kan dras runt i miljön utan att man egentligen känner till det. Nu finns det ju alltid asbest i vår miljö men om en sensor hade kunnat reagera på förhöjda risker så hade det ju varit nice. Istället får man nu vänta tills man får symtom och då är det i många fall redan försent.
Man förebygger det i stället oavsett vilka halter det ger t.ex. att måla/tejpa över isoleringen som annars inte är kvar på sin plats.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Man förebygger det i stället oavsett vilka halter det ger t.ex. att måla/tejpa över isoleringen som annars inte är kvar på sin plats.
Denna tråden var nog avslutad ett par poster sen, börjar bli lite långrandig. Vad jag syftar till är såklart att mäta sig till risker som man annars inte känner till i miljön. Exempelvis : Kalle kände inte till att det kunde finnas betydande mängd asbest i rörisolering så allt han gjorde var att dammsuga upp vad som hamnade på golvet. Vad han inte visste var att han skickade iväg asbesten i hela huset då.

Radon är annars ett bra exempel, det mäter man var 10:e år just för att ge utrymme för att sätta in ev åtgärder innan det kan bli problem.

Som sagt, produkten jag efterfrågar i tråden är änsålänge ren fiction tyvärr.
 
Redigerat:
I Ironside skrev:
Kanske hade den inte behövt vara så värst precis för konsumentmarknaden som för proffsmarknaden. MEN en sådan produkt ser tyvärr ut att vara en bra bit in i framtiden och därmed så finns det ingen direkt mening med denna tråden längre.
Precis, hade ju varit bra bara att kunna hyra en. Tänk alla här som undrar över en lukt, eller kanske ingen lukt alls, men man vill ändå veta att allt är OK, typ som man kan kolla sina blodvärden. Det gäller dock att den presenterar datan på ett pedagogiskt sätt och kanske i default inställning inte ens visar värden som ligger på normalnivå. Vissa lättskrämda skulle väl annars riva hela huset då det detekterats mögelsporer i luften. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
I Ironside skrev:
Kalle kände inte till att det kunde finnas betydande mängd asbest i rörisolering så allt han gjorde var att dammsuga upp vad som hamnade på golvet. Vad han inte visste var att han skickade iväg asbesten i hela huset då.
Men det har ju inget med frågeställningen att göra. Orsaken till allergin ni alla fått. Det du vädrar, lutar mer åt gammal hederlig asbestnojja och dito Radon.
Tänk efter ordentligt. -vad har vi gjort allesammans. Resa, åkt på samma sjukdom, medicinsk behandling till ex Covidvaccin, TBE eller Rabiesdito eller annat. Att mäta asbestfiber kommer inte att hjälpa er det minstal vilket verkar göra dig lite purken:devilish:.

Minnie
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Men det har ju inget med frågeställningen att göra. Orsaken till allergin ni alla fått. Det du vädrar, lutar mer åt gammal hederlig asbestnojja och dito Radon.
Tänk efter ordentligt. -vad har vi gjort allesammans. Resa, åkt på samma sjukdom, medicinsk behandling till ex Covidvaccin, TBE eller Rabiesdito eller annat. Att mäta asbestfiber kommer inte att hjälpa er det minstal vilket verkar göra dig lite purken:devilish:.

Minnie
Allt finns redan i tråden, men jag gör en sammanställning för dig : Flera i familjen har råkat på astma och allergi liknande symtom. Vissa har diagnos, vissa har fått "slask diagnos", någon är under utredning. Riktiga orsaken kan inte sjukvården svara på. Eftersom ingen av oss hade några besvär för 4 år sen så gör vi iallafall ett försök att titta på gemensamma nämnare, huset är en av dem.

Så vad letar man efter i huset ? Tja, vem vet? Vad kan orsaka astma och allergi symtom? Kemikalier? Mögel? Byggmaterial? Gas? Även om man reagerar starkare på något ämne behöver inte detta vara grundorsaken som orsakat överkänsligheten, så som jag förstått det. Asbest och radon kan tyckas irrelevant, men båda kan mycket väl inledas med respirator problematik\astma. MEN nej, jag tror inte vi har dragit på oss någon så pass tung diagnos, det krävs långt över 10 år för att utvecklas. Så vad letar man då egentligen efter? Det var där denna tråden kom till "Mäta miljön", frågeställningen var i grunden enkel, finns det produkter som kan mäta sig till en dålig miljö? Tekniken går snabbt fram men jag inser nu hur långt ifrån vi faktiskt är en sådan typ av produkt.

Så vad händer nu? Vi gör vad som anses rimligt med huset ex kontrollerar radon nivåer, kanske monterar in hepafilter i frånluftsventiler, ser över ventilation m,m. När det gäller att kartlägga var symtomen kan ha kommit från så utforskar vi andra vägar, troligen kommer vi inte finna något.

Känns det som svar nog för att avsluta?
 
BirgitS
I Ironside skrev:
kanske monterar in hepafilter i frånluftsventiler,
Menar du tilluftsventilerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.