L lordi skrev:
Kanske lite O T, men är inte 25 grader lite väl högt? Jag har en bekant som har ungefär samma inomhustemp och man får nästan en chock när man kommer in från kylan. Jag blir sömnig direkt :)
Hej,
Jag håller med dig.
Denna värme är bara nu när jag testar. Jag kommer låta termostaterna dra ner det till 22-23 i sovrum. I badrummet låter jag det ligga mellan 24-25.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man inte har värmepump finns det ingen anledning att hålla nere framledningstemperaturen. Då är det vettigt att ställa den lite högt och låta termostaterna göra finregleringen.
Så med andra ord höja kurvan lite och låta termostaterna ta ner värmen i rummen?
 
Du kör ju så..
Inget illa ment men vad är det du vill uppnå? Först verkade de som du ville ha 25 grader i alla rum men nu ska du strypa ner med termostaterna till typ 22. Och nu även höja kurvan lite. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med ..
 
N nerca skrev:
Så med andra ord höja kurvan lite och låta termostaterna ta ner värmen i rummen?
Det som kan ske med alldeles för hög kurva och stor inverkan av rumstermostaterna är att deltaT ökar och du får ojämn temperatur i golven. Därför är det, när det gäller golvvärme, enligt min mening bättre att ha så låg kurva som möjligt, även med andra värmekällor än värmepump.

Jag förstår inte heller varför du vill hålla 25 grader när du justerar in systemet, för att sedan sänka.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du kör ju så..
Inget illa ment men vad är det du vill uppnå? Först verkade de som du ville ha 25 grader i alla rum men nu ska du strypa ner med termostaterna till typ 22. Och nu även höja kurvan lite. Jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med ..
Kanske jag som förklarar fel.
Jag har alltid haft bra kurva, enligt komforten i huset. Dock har det diffat i rumstemperatur när termostaterna varit inställda på säg typ 25C. Därav min fråga varför det diffat i temp.

Dock var rummen strypta olika, så därav tog jag bort strypningen och då blev temperatur fördelningen i alla rum mkt bättre. Det var det jag ville uppnå. Alltså en mindre diff mellan rummen.

När jag nu uppnåt det så tänker jag inte ha 25grader i sovrummen. Därav sänker jag termostaterna så jag uppnår kallare rumstemperatus i rummen, ca 22-23.

Jag kunde lika gärna testat detta med ett annat gradtal, jag tog 25C bara som ett exempel. Kvittar egentligen vilket jag tog då jag ville hitta en bättre balans i rummen. Vilket jag nu fått..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.