Som framgått tidigare är det ingen värmepump. Så det finns inget att vinna på att hålla kurvan nere.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som framgått tidigare är det ingen värmepump. Så det finns inget att vinna på att hålla kurvan nere.
Som alla ser på föregående bild så kan jag ej ha den så mkt lägre än vad den redan är. Den är redan satt ner till 0,6 vilket är god komfort för oss i huset. Lägre kurva, då skulle det bli kallare och det vill vi inte ha
 
Då lär det inte bli varmare om du tar bort termostatventilerna heller.
 
Hur ser din golvvärme fördelare ut? Har du längd på slingorna?
 
D Daniel 109 skrev:
Då lär det inte bli varmare om du tar bort termostatventilerna heller.
Ok!
Jag har två stycken fördelare i huset.
Den ena går till 4st rum, den andra övriga huset. Jag börjar ta bort ställdonen till dem 4st rum. ska testa detta under kommande dagar..
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur ser din golvvärme fördelare ut? Har du längd på slingorna?
Detta är den största fördelaren till övriga rum i huset. Den andra ser likadan ut, fast 4st slingor
 
  • Fördelare med etiketterade ventiler och rör för uppvärmning i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Som framgått tidigare är det ingen värmepump. Så det finns inget att vinna på att hålla kurvan nere.
Missade det inlägget :giggle:. Det tillkom nog under tiden som jag postade mitt..
 
Tog det en timme?
 
D Daniel 109 skrev:
Tog det en timme?
Japp! Skriver långsamt :D. Nej jag blev distraherad av andra göromål, så jag tryckte visst inte på "skicka" med en gång..
 
Jo, jag har råkat ut för det också.
 
Hej,

Nedan följer lite statistik.
Slingorna har varit fullt öppna nu i över 24h, ca -7 grader har det varit ute.

Rumstemperatur i enskilda rum. (termometer)

Sovrum 1: 24,8
Sovrum 2: 24,3
Sovrum 3: 24,6
Badrum: 25,5

Slinga Fram / Retur i grader. (IR-termometer)

Sovrum 1: 36,5 / 32,7 (3,8 skillnad)
Sovrum 2: 36,3 / 33,9 (2,4 skillnad)
Sovrum 3: 36,5 / 34,4 (2,1 skillnad)
Badrum: 36,8 / 35,2 (1,6 skillnad)

Vad tycker ni om detta, verkar vara okej siffror enligt mig. Tror inte jag behöver ändra på något eller strypa någon slinga för den delen.

Tips & råd?
 
Med fullt öppna menar du att du har justerat justerskruvarna fullt öppna eller bara tagit bort ställdonen?
Om syftet är 25 grader i alla rum så ser det väl bra ut.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Med fullt öppna menar du att du har justerat justerskruvarna fullt öppna eller bara tagit bort ställdonen?
Om syftet är 25 grader i alla rum så ser det väl bra ut.
Jag har skruvat upp skruvarna så att alla slingor är fullt öppna, och även tagit bort ställdonen för säkerhetsskull.
Tror ej jag behöver strypa någon slinga då värdena är mkt bra.
 
Kanske lite O T, men är inte 25 grader lite väl högt? Jag har en bekant som har ungefär samma inomhustemp och man får nästan en chock när man kommer in från kylan. Jag blir sömnig direkt :)
 
Om man inte har värmepump finns det ingen anledning att hålla nere framledningstemperaturen. Då är det vettigt att ställa den lite högt och låta termostaterna göra finregleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.