Hej,

Jag behöver en riktig förklaring kring hur jag ska mäta Delta-T.
Vad jag förstått så behöver jag en IR-Termometer. (det har jag)

1. Jag ska öppna alla slingor till fullt öppna.

2. Mäta en slinga på IN & UT ledningarna, skiljer det inte mer än 4C då stämmer slingan, är detta rätt?

3. Om det skiljer mer än 4C då ska jag strypa slingan lite, vänta ett dygn och strypa vidare tills jag är inom dessa 4C.

4. Sedan justera nästa slinga på samma sätt. Är detta rätt?

Tacksam för svar!
 
Typ.

Men att krångla till det lite. De ska göras när det är som kallast eller riktigt kallt ute. Deltat ändras med avgiven effekt.
Flödet är ju konstant. Ja, om nu inte en termostat stänger flödet.
T.ex. om du ställer in en slinga vid 0°C ute då vi säger att effektbehovet är 25 W/m2 till delta 4°C. Då kommer du att ha ett delta på 8°C vid -20°C ute när effektbehovet är 50W/m2 med samma flöde.
Vet inte varför du har snöat in dig på delta 4?
 
Nej, det inte Delta T jag har snöat in mig på. Utan jag undrar vad det kan vara fel på mina inställningar, om nu det finns ett fel?

Jag vill komma till det läget att när jag ställer mina termostater per rum på ca 25 grader, att jag då får ca 25 grader i rummet.
I dagsläget är det inte så, vissa rum ligger på 23, 24, 25, 22 grader. Då undrar jag varför det är så, förstår du mig?

Jag ska inte behöva ställa en termostat på säg 27-28 grader för att får mina 25 grader i rummet, eller vad jag nu vill ha.

Alltså, jag vill justera in min golvvärme rätt så att det blir jämn värme i hela huset när termostaterna i varje rum är satta till samma gradtal.
 
Öka flödet i det rum du upplever kalla och tvärtom i varma.
Om inget händer med de kalla rummen efter ändring så är det de rummet som bestämmer framledningstempen, som måste ökas då.
Då blir det förmodligen varmare i de icke kalla rummen som du kan antingen strypa flödet på eller låta termostaterna strypa. Jag skulle strypa manuellt först.
Alla ändringar gör du med termostaterna på max eller borttagna styrdon.
 
N nerca skrev:
Hej,

Jag behöver en riktig förklaring kring hur jag ska mäta Delta-T.
Vad jag förstått så behöver jag en IR-Termometer. (det har jag)

1. Jag ska öppna alla slingor till fullt öppna.

2. Mäta en slinga på IN & UT ledningarna, skiljer det inte mer än 4C då stämmer slingan, är detta rätt?

3. Om det skiljer mer än 4C då ska jag strypa slingan lite, vänta ett dygn och strypa vidare tills jag är inom dessa 4C.

4. Sedan justera nästa slinga på samma sätt. Är detta rätt?

Tacksam för svar!
Ja, du behöver en termometer, en IR termometer underlättar betydligt.
Dock är det viktigt att först säkerställa att varje resultat av en mätning blir tillförlitlig.
Jag brukar använda bitar av eltejp som jag låter sitta kvar.

Sedan är det bra och göra en tabell innehållande kolumner med intressanta mätpunkter.
Jag rekommenderar att börja vid källan, tex värmepumpen.
Det kan tex bli mätpunkt 1.värmepump framledning och returledning, 2. golvvärme fördelare F och R 3. resp golvvärmeslinga.

Under alla mätningar skall tex värmepumpen göra värme, alla termostater vara borttagna.

Finns det dokument som beskriver hur långa slingorna är samt vilken inställning / strypning de skall ha kan man utgå från detta. Dock vill jag rekommendera att de längsta slingorna är utan strypning och de kortaste är hårt strypna.

Om det skiljer mer än tex 4 grader på en slinga skall du öka flödet (alltså minska strypningen så flödet ökar) för att nå målvärdet.

Eftersom du påverkar flödet på övriga slingor när du justerar en så är det rekommenderat att endast göra små ändringar åt gången.

När jag senast själv gjorde detta satte jag en tempgivare på alla slangar och kunde därför se förändringar tydligare och göra ändringarna snabbare samt det viktigaste mätosäkerheten var liten jämfört med att använda IR termometer.
 
Okej, jag förstår allt detta.
Men om jag ställer Termostaterna på max (vilket är 35C) eller tar bort ställdonen på alla slingor, blir det inte ohållbart varmt i huset då?
Jag har en framledningstemp från värme pumpen på ca 35-37 grader nu.
 
Du kan hu inte justera flödet om det samtidigt stryps med termostater.
 
N nerca skrev:
Okej, jag förstår allt detta.
Men om jag ställer Termostaterna på max (vilket är 35C) eller tar bort ställdonen på alla slingor, blir det inte ohållbart varmt i huset då?
Jag har en framledningstemp från värme pumpen på ca 35-37 grader nu.
Nej du förstår inte ;)

Vanligtvis sköter värmekällan framledningstemperaturen utefter yttertemperaturen.
Brukar sitta en tempgivare ute på väggen, ofta åt norr.

Detta kallas ofta värmekurva och kurvan kan förskjutas och knäckas för att anpassas efter det som skall värmas och dess förutsättningar.

index.php
 
Redigerat:
N nerca skrev:
Jag har en framledningstemp från värme pumpen på ca 35-37 grader nu.
Har för mig att du hade fjärrvärme. Om du har värmepump så måste vi hålla tungan rätt i munnen så att den inte storknar. För då är det ytterligare en parameter att ta hänsyn till. för värmepumpar gillar inte alla flöden och deltan..
 
Ja, helt rätt. Jag har fjärrvärme ej värmepump.

På bilderna ser ni T/R vatten (när det är ca -3 grader ute)
Även inställningen på värmekurvan, förskjutningen syns dock ej men den är satt på +2.
Dessa värden tycker jag är optimala för vårt hus. Vi hade värmekurvan på 0,8 innan och förskjutningen noll men då blev det för varmt i huset.

Så allt detta är jag med på, det är bara justeringen av slingorna kvar. Som sagt om jag tar bort ställdonen eller ställer Termostaterna i rummen på max, blir det inte då runt 30 grader i rummen med tanke på att vattnet in är 35-37C?
 
  • Termometrar på kopparrör visar temperaturer för T/R vatten i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsrattar för värmekurva och förskjutning på ett värmesystem med fokus på siffrorna 2 och 1,8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nerca skrev:
Ja, helt rätt. Jag har fjärrvärme ej värmepump.

På bilderna ser ni T/R vatten (när det är ca -3 grader ute)
Även inställningen på värmekurvan, förskjutningen syns dock ej men den är satt på +2.
Dessa värden tycker jag är optimala för vårt hus. Vi hade värmekurvan på 0,8 innan och förskjutningen noll men då blev det för varmt i huset.

Så allt detta är jag med på, det är bara justeringen av slingorna kvar. Som sagt om jag tar bort ställdonen eller ställer Termostaterna i rummen på max, blir det inte då runt 30 grader i rummen med tanke på att vattnet in är 35-37C?



Det beror på vädret och temperaturen utomhus, gör du det nu när det är omkring nollan kommer du troligtvis inte få någon större skillnad förutom kanske i enstaka rum.
 
Redigerat:
Jag testar ikväll, tar bort alla ställdon och fullt öppna slingor.
Då ser jag vilket rum som är varmast och börjar strypa den.
 
ifall du har termostater i varje rum och du inte uppnår den temperatur som de är inställda på trots att det shuntas ut tillräckligt varmt vatten så kommer det inte tillräcklig flöde över slingan eller så behöver termostaten kalibreras. Då du får tillräcklig värme då du höjer termostaten så bör det vara en indikation på att termostaten behöver kalibreras.
 
N nerca skrev:
Jag testar ikväll, tar bort alla ställdon och fullt öppna slingor.
Då ser jag vilket rum som är varmast och börjar strypa den.
Nja, först bör du mäta temperaturen på alla slingor vid några olika tillfällen.
Detta för att bilda dig en uppfattning om vad som behöver ändras.
Sedan ska du öppna de längsta slingorna fullt så de är utan strypning och korta stryps hårdare.
 
N nerca skrev:
Okej, jag förstår allt detta.
Men om jag ställer Termostaterna på max (vilket är 35C) eller tar bort ställdonen på alla slingor, blir det inte ohållbart varmt i huset då?
Jag har en framledningstemp från värme pumpen på ca 35-37 grader nu.
Om det blir ohållbart varmt med bortkopplade termostater, så har du för hög värmekurva inställd på värmepumpen. Värmepumpen mår inte bra av att jobba mot stängda termostatventiler under längre perioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.