Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om PVC-isoleringen eller den enkardeliga ledaren är mest känslig för vibrationer och böjningar är en fråga som inte varit på tapeten tidigare :) För vibrationer tror jag inte det har någon betydelse så länge som kabeln av avlastad mot manteln och har några decimeters fritt spelrum. För böjningar i minusgrader borde det vara PVC-isoleringen som ger sig först. Men det beror ju på exakt vilken plastblandning som tillverkaren kokat ihop.
Hehe, det känns kul att ta upp något som inte varit uppe tidigare, annars kunde man tro att det mesta redan dryftats här på "forat". ;) Jag hittade denna:

Bild på en FXQ Pure 300/500V installationskabel med beskrivning av användningsområden och fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den låter ju mer lämplig än EKK/EKLK i.a.f. och jag gissar att den är billigare än sån där gummikabel?

MVH
/Pastorn
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Eftersom vi pratar om filtrets renhetsgrad, så känns det som vi håller oss i närheten av trådens syfte. Jag hittade ett datablad på en vanlig kompressor. Det jag ville visa var att vid ökad kondenseringstemperatur så ökar driftströmmen.[länk]
W står för kyleffekt, P för ingående effekt och A för driftström
så vid förångning på -15 och kondensering 45 gr. anges driftströmmen till 9.5 A, och vid -15 och 50 gr kondensering ökar driftströmmen till 10,3.
Det är inte så konstigt, för att lyfta köldmediet till en högre energinivå, så behövs mer arbete
Jo, jag förstår att strömmen ökar vid ökad delta T (skillnad mellan evaporeringstemperatur och kondenseringstemperatur) men du resonerar så som att detta sker helt utan styrning. Vid ett igensatt filter så kommer den varma luften inte sprida sig lika bra och innedelen "kortsluter" sig själv. Dvs det blir snabbt varmt nära innedelen (och kallare längre ifrån den) vilket leder till att den tror börtemp är uppnådd snabbare och drar därmed ned på kondenseringstemperaturen vilket leder till lägre strömförbrukning.
 
V vectrex skrev:
Jo, jag förstår att strömmen ökar vid ökad delta T (skillnad mellan evaporeringstemperatur och kondenseringstemperatur) men du resonerar så som att detta sker helt utan styrning. Vid ett igensatt filter så kommer den varma luften inte sprida sig lika bra och innedelen "kortsluter" sig själv. Dvs det blir snabbt varmt nära innedelen (och kallare längre ifrån den) vilket leder till att den tror börtemp är uppnådd snabbare och drar därmed ned på kondenseringstemperaturen vilket leder till lägre strömförbrukning.
Jag förstår din poäng, och du har helt rätt i att om innedelen sitter i ett sovrum och du stänger dörren så kommer den t.o.m. att stanna, men nu var ju problemet att den löste ut säkringar, och då får vi väl tro att den går på max. drar den märkströmmen fast den går på halveffekt så är det något fel i vilket fall. vi släpper det, Vi är väl i alla fall överens om att TS borde kolla på filterna i innedelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.