E
L Lennart Sevdin skrev:
Troligen en noll-ledare som hamnat hos fel jordfelsbrytare.
Hög sannolikhet för fel, men det borde ha märkts långt tidigare. Kanske inte haft jfb från början?
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
Jag ska absolut ringa en elektriker. Måste bara få tillbaka rösten. Den var dålig igår och är helt borta idag. Kan bli dålig stämning om man ringer och bara flåsar i luren som en upphetsad Farbror Bosse. :)

Men hur hittar man en duktig elektriker? Har vi någon tips- och referenslista på forumet?
Jag är från Västra Götaland men bor o jobbar numera i nordvästra Dalarna. Jag har inte läst allt i tråden men är inne (som några andra) på att du har kontakt mellan Noll och PE någonstans i anläggningen. Då löser JFB ut lite märkligt. Eftersom några uttag slutat fungera i samband med detta skulle jag kolla i (bakom) dom om inte Noll åkt ur där och ligger i kontakt med fästramen på uttaget. Kanske bara ibland om det skakar till. Klämde själv in i Noll ledaren med spetsen på en fästklo en gång. Jfb löste när man stängde fönstret intill.
 
  • Gilla
stoffes och 5 till
  • Laddar…
Niller12345 Niller12345 skrev:
Jag tror du har avbrott i nollledningen på inkommande kabel till fastigheten, Detta kan göra att du har spänning på alla faser ibland är ok när du belastar alla faser symmetriskt sen kan en fas fattas eller ha låg spänning. Nollpunkten ar flytande. Min bror hade samma problem massa konstiga symptom. Tillsist brann vattenreningsverkets huvudpump. Feler var på elnätets sidan så elnätbolag stod för fiolerna. Ring elektriker o ha dom att kolla om du hsr 230V på alla faser, konstant.o sedan i fall nollan på inkommande ledningen har avbrott får elnätsföretaget komma o fixa det!
En modern elmätare anger också spänningen på alla faser. Min från Kamstrup har en knapp man trycker på och visar i tur och ordning spänning och ström mm för varje tryck. Enkelt!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
För ett par år sedan installerades en JFB för hela huset. Jag hade samtidigt köpt nya utebelysningar (plafonder på undersidan av ett utskjutande tak) och bad elektrikern montera dem också. Han berättade att gamla ledningar (här = 50 år) för utebelysningar ofta spökar till det för JFB pga korrosion i anslutningar och ledningar + isolering åldras, och föreslog nya tåtar till båda utearmaturerna - och så blev det. Till saken hör att vi bor i västra Göteborg, 1600 m från havet = lätt saltdimma i luften när det piper i - mumma för olika korrosionsfenomen.
 
Troligen har du automatsäkringar till hela huset.
Det händer att dom löser ut,men inte visar detta.
Jag har även varit med om att en huvudsäkring (porslin) har bränt utan att det syntes och när en 3fas avloppspump aktiverades så gick strömmen baklänges.
Därför måste man ibland slå ifrån samtliga säkringar och börja felsöka varje fas separat "baklänges".
 
  • Gilla
Eisandar och 1 till
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
Nu har jag i alla fall varit ute och bytt alla tre huvudsäkringarna. Ingen såg trasig ut. Och de två vägguttagen är fortfarande strömlösa.
Jag har haft ett liknande fel en gång. Då var det ett ovanligt fel, nämligen en säkring i "elskåpet vid gatan". Alltså inte någon av dina huvudsäkringar utan en av nätägarens egna säkringar till din fastighet.
 
E Elåldring skrev:
Gamla fel är kanske ovanliga, men inte omöjliga.
Glappkontakter uppstår ibland p.g.a. vibrationer under många år. Själv hittade jag ett lurigt fel med en RK som legat bredvid plintskruven i 5 år (inte tillplattade kardeler) i en maskin som fungerat klanderfritt i mer än fem år, men fick intermittent fel efter alla år.
Klart att det finns svåra fel, men vi pratar två vägguttag som saknar en fas eller en nolla (eller båda) . I värsta fall är det väl bara att göra en ny kabeldragning till dessa två vägguttag och sedan gå vidare med livet.
 
  • Gilla
moktar
  • Laddar…
Den funktionen fanns inte på min/brorsans mätare. Tidiga modeller av fjärravläsnings mätare hade antagligen inte sådan lyx. Jag Tror iallafall att jag har rätt
Se länken
https://www.nyteknik.se/popularteknik/flytande-nolla-kan-ge-farlig-spanning-6345162

T torkelb skrev:
En modern elmätare anger också spänningen på alla faser. Min från Kamstrup har en knapp man trycker på och visar i tur och ordning spänning och ström mm för varje tryck. Enkelt!
 
O Oldtimer skrev:
Jag håller med om att felbeskrivningen är orimlig. Förmodligen jag som minns fel (Mandela-effekten) men jag kunde ha svurit på att en viss taklampa tändes med en annan strömbrytare i gruppen förut. Men, som sagt, förmodligen bara en förvirrad gubbe.

Att jag nämnde laptopsen var bara för att ge en tidsindikation. Jag har testat med lampa (flera för säkerhets skull). "Sektion" är mitt taffliga försök att indikera att de ligger på olika säkringar i centralen. Och det är tydligt uppmärkt i centralen (och stämmer rent praktiskt) vilken säkring som säkrar vad.

Intressant det där med att en bruten fas kan förses med ström "bakvägen". Jag får kolla huvudsäkringarna ändå.

Tyvärr finns det ingenting utomhus eller med vatten i de uttag som jag nu har kopplat bort. Så ingen Usual Suspect.
Om nu dessa strömlösa vägguttag är konstant strömlösa nu, hur vet du med säkerhet att de inte ligger på samma säkring som löser ut jordfelsbrytaren?
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
Kan vara samma nolla i båda uttagen, har sett detta i flera fall och olika matningar.
 
Jag hade nåt liknande skumt fel för några år sedan, jordfelsbrytaren löste ut lite då och då.
Visade sig vara dräneringsslangen (modell trädgårdslang) till avloppet från värmeväxlaren i toppen av frånluftsvärmepumpen (Nibe Fighter 360P) som vart igensatt av en damm "propp" efter 15-16 års drift. Kondensvattnet svämmade över i spillbrickan och droppade ner på det elektriska, varpå jordfelsbrytaren löste ut. Rensade ur dammet i slangen med en längre ståltråd så funkade dräneringen igen. Så jag lärde mig den hårda vägen att det inte räcker med att bara dammsuga filtret då och då. Rensade dräneringsslangen varje år sedan dess, ända tills vi bytte värmepump förra året.
 
  • Teknisk ritning, skärningsvy av maskin eller utrustning med märkta komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sågverksalfons
  • Laddar…
M mrmixter skrev:
Kan vara samma nolla i båda uttagen, har sett detta i flera fall och olika matningar.
Förtydligar att om en typ vago är lite glapp efter en överbelastning så kan det försvinna helt kolla i anslutningsdosan innan uttaget efter missfärgade/svarta sådana.

Vill bli elektriker när jag blir stor :D
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
E
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Klart att det finns svåra fel, men vi pratar två vägguttag som saknar en fas eller en nolla (eller båda) . I värsta fall är det väl bara att göra en ny kabeldragning till dessa två vägguttag och sedan gå vidare med livet.
Korrekt. Men man kan ju mäta fram felet först, så att man verkligen fixar felet. Framför allt om man skall pröjsa för jobbet, vilket man måste om man inte har egen behörighet och vill följa lagen ;)
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
Jag ska absolut ringa en elektriker. Måste bara få tillbaka rösten. Den var dålig igår och är helt borta idag. Kan bli dålig stämning om man ringer och bara flåsar i luren som en upphetsad Farbror Bosse. :)

Men hur hittar man en duktig elektriker? Har vi någon tips- och referenslista på forumet?
Kontakta Assemblin, de har lång o bra vana.
 
  • Arg
mexitegel
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
Inga skarvsladdar utomhus. Fukt i eluttag blir svårt att hitta. En inkopplad apparat är givetvis det man hoppas på, men eftersom det inte var vattenkokaren denna gång, finns det inga typiska syndare. Men jakten går vidare där.

Nej, självklart kan inte strömbrytare fysiskt byta plats med varandra. Det är därför jag avfärdade det som min egen senila snurrighet. Men skulle en allvarlig felkoppling kunna innebära att en strömbrytare rent praktiskt påverkar mer/annat än det den borde? Det var ju fallet med den felkopplade golvvärmen.
Tror mer på möss som ätit på någon ledning, när felen kommit efter så lång tid, svårt att lokalisera koppla ur ledning i taget i centralen (elektriker) kan också vara överledning av möss som ätit i någon dosa när det gäller brytarna
 
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.