kolla även passdelarna på huvudsäkringarna... en av mina var det glapp i med diverse problem pga det...
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Felen kan vara oändliga.. men är det inte bättre att du ringer någon elektriker som tittar till det? Du har ju ett fel som inte kan vara så svårt att kontrollera med en riktig multimeter. och sedan kontrollera om det saknas en nolla eller fas? Därefter är det väl bara att följa kretsen bak till säkringsskåpet . Borde inte ta mer än en timme att veta vad som krävs för att lösa problemet. Att elfel är 19 år gamla tror jag inte på utan fel brukar sällan uppkomma var 19 år.

Kan det varit gnagare i väggarna?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Nissens
O Oldtimer skrev:
Intressant det där med att en bruten fas kan förses med ström "bakvägen". Jag får kolla huvudsäkringarna ändå.
Men elektrikern du ringde bad dig kolla huvudsäkringarna, menar du att du ringde honpm och sedan ignorerade vad han sade?
Nöj dig inte med att bara titta på huvudsäkringarna, mät gärna upp dem, det är inte alltid de ser trasiga ut trots att det är avbrott.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men elektrikern du ringde bad dig kolla huvudsäkringarna, menar du att du ringde honpm och sedan ignorerade vad han sade?
Nöj dig inte med att bara titta på huvudsäkringarna, mät gärna upp dem, det är inte alltid de ser trasiga ut trots att det är avbrott.
Eftersom jag ligger hemma med lunginflammation, får jag erkänna att jag drog mig för att ge mig ut i regnet och utföra en åtgärd som inte lät vettig. Det var ju inte som att han motiverade varför han trodde att döda vägguttag och bråkande JFB kunde bero på det. Nu fick jag en vettig förklaring här och då drog jag på mig extra varmt och gick ut och bytte alla tre säkringarna till helt nya.

Nu gjorde det ju dock ingen skillnad.
 
  • Gilla
Keqs och 5 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Felen kan vara oändliga.. men är det inte bättre att du ringer någon elektriker som tittar till det? Du har ju ett fel som inte kan vara så svårt att kontrollera med en riktig multimeter. och sedan kontrollera om det saknas en nolla eller fas? Därefter är det väl bara att följa kretsen bak till säkringsskåpet . Borde inte ta mer än en timme att veta vad som krävs för att lösa problemet. Att elfel är 19 år gamla tror jag inte på utan fel brukar sällan uppkomma var 19 år.

Kan det varit gnagare i väggarna?
Jag ska absolut ringa en elektriker. Måste bara få tillbaka rösten. Den var dålig igår och är helt borta idag. Kan bli dålig stämning om man ringer och bara flåsar i luren som en upphetsad Farbror Bosse. :)

Men hur hittar man en duktig elektriker? Har vi någon tips- och referenslista på forumet?
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
Jag ska absolut ringa en elektriker. Måste bara få tillbaka rösten. Den var dålig igår och är helt borta idag. Kan bli dålig stämning om man ringer och bara flåsar i luren som en upphetsad Farbror Bosse. :)

Men hur hittar man en duktig elektriker? Har vi någon tips- och referenslista på forumet?
Det jag försökte säga är att du behöver inte vara speciellt duktig för att hitta dessa fel. En erfaren elektriker kommer att lösa det. Du kan ju ställa frågan här och se om någon vet någon elektriker i Västra Götaland .
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N
H hempularen skrev:
Vad menar du? Att de går på en annan säkring, än du kommer ihåg, eller att de faltiskt flyttat på sig, fysiskt?

Felbeskrivningen här är helt orimlig, jag tror att något är fel i dina observationer.

Uttagen som slutat ge ström, har du konstaterat det med ex. en lampa, eller är det "bara" att två laptops har slutat ladda från uttagen?

Du skriver att de hör till två helt olika "sektioner", menar du olika säkringar i centralen? Och att annat i dessa "sektioner" fortfarande fungerar? Hur säker är du på den beskrivningen. Bara för att annat i rummet fungerar behöver inte det felande uttaget höra till de andra prylarna i samma rum.

OM saker som faktiskt ligger på olika säkringar slutar fungera samtidigt, så är den absolut mest vanliga orsaken att en huvudsäkring har löst ut. OM en huvudsäkring har löst ut, så är det inte ovanligt att annat som går på den brutna fasen förefaller fungera, det matas ström bakvägen via något trefasinkopplat (ofta värmen) som hjälpligt försörjer enfasinkopplade apparater på dne felande fasen, med en spänning som då blir lägre än nominellt.

Men att sedan jordfelsbrytaren börjar spöka samtidigt, där blir det kanske lite mer komplicerat, såvida det inte är ex. halv kortslutning i något, detta har löst ut huvudsäkringen (men borde i så fall ha löst ut även jordfelsbrytaren), de två uttagen sltar fungera pga. huvudsäkringen, apparaten (ex. utomhus lampa/uttag) som orsakat felet, får liet halvdan spänning via bakmatning, och löser jordfelsbrytaren lite då och då.

Första steget är att kontrollera om de felande uttagen verkligen går på olika säkringar, och om de verkligen är helt döda (koppla in något annat som fungerar). Nästa steg byt huvudsäkringarna (det kan vara svårt att se om säkringen har löst ut, "pluppen" kan sitta kvar).

Och försök identifiera vad som löser ut jordfelsbrytaren, någonting utomhus är absolut vanligast. Läcka i varmvattenberedare eller liknande apparater där det finns vatten OCH el, är också vanliga felorsaker.
Håller med! En trasig huvudsäkring kan ge många konstiga symptom.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Håller med! En trasig huvudsäkring kan ge många konstiga symptom.
Förr upptäcktes ofta dessa pga svagt ljus i lamppor mm, men medd ED-lampor och switchade elektroniska nätagg så kan mycket gå under radarn. Det enklaste sättet (för en utan mätverktyg mm) att verifiera funktionen är väl att testa alla plattorna och ugnen på spisen. Plattorna brukar ligga på två olika faser och ugnen på den tredje...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Förr upptäcktes ofta dessa pga svagt ljus i lamppor mm, men medd ED-lampor och switchade elektroniska nätagg så kan mycket gå under radarn. Det enklaste sättet (för en utan mätverktyg mm) att verifiera funktionen är väl att testa alla plattorna och ugnen på spisen. Plattorna brukar ligga på två olika faser och ugnen på den tredje...
Jag som fortfarande använder glödlampor märkte det på svagt ljus men även på att dammsugaren gick väldigt långsamt.
Felet som visade sig orsaka att huvudsäkringen gick var ett konvektorelement från Biltema.
 
O Oldtimer skrev:
Jag ska absolut ringa en elektriker. Måste bara få tillbaka rösten. Den var dålig igår och är helt borta idag. Kan bli dålig stämning om man ringer och bara flåsar i luren som en upphetsad Farbror Bosse. :)

Men hur hittar man en duktig elektriker? Har vi någon tips- och referenslista på forumet?

Långsökt!! Men Garo har haft problem med sina jordfelsbrytare, har du nyligen fått bytt jordfelsbrytare är det kanske denna som ställer till det? Det borde förvisso visa sig på fler ställe! Ligger det mer på säkringen som är till uttaget? Fungerar dom sakerna?
 
  • Gilla
pontuspa och 1 till
  • Laddar…
Kolla upp spänningen på de tre faserna på servisledningen in, hade mycket konstiga fel när något hade brunnit i skåpet ute i gatan och två av faserna låg och flöt mellan 215 - 218 V.
Kolla även efter spruckna utomhus uttag, plast blir gammal och spricker spindlar kryper in bygger bo som håller fukt.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Jag tror du har avbrott i nollledningen på inkommande kabel till fastigheten, Detta kan göra att du har spänning på alla faser ibland är ok när du belastar alla faser symmetriskt sen kan en fas fattas eller ha låg spänning. Nollpunkten ar flytande. Min bror hade samma problem massa konstiga symptom. Tillsist brann vattenreningsverkets huvudpump. Feler var på elnätets sidan så elnätbolag stod för fiolerna. Ring elektriker o ha dom att kolla om du hsr 230V på alla faser, konstant.o sedan i fall nollan på inkommande ledningen har avbrott får elnätsföretaget komma o fixa det!
O Oldtimer skrev:
2004 flyttade jag in i mitt nybyggda hus. Upptäckte genast en del fel i elinstallationen - de hade glömt att installera golvvärmen i badrummet på ovanvåningen och installationen av (den vattenburna) golvvärmen på bottenvåningen var så felaktig att sektionerna påverkade varandra på ett oacceptabelt sätt. Det förstnämnda godtog jag med en ekonomisk kompensation, men för det andra krävde jag åtgärd, vilket också genomfördes (elinstallatören ville först att jag skulle prova att flytta runt kablarna lite för att se om det blev bättre. Jag sa nej till det).

Sedan har det löpt på rätt okej. Jag kunde svurit på att en grupp strömbrytare för vardagsrummet plötsligt bytt plats, men avskrev det som Mandelaeffekten. Förra påsken gav den ena jordfelsbrytaren upp andan (en JFB för vitvarorna och en för allt annat - allt annat var den som dog) och fick bytas ut. Inga stora saker.

Men tidigt tisdags morse tog det plötsligt hus i helvete. Någon gång mycket tidigt på morgonen (två laptops som stod på inkopplade hade nästan dragit slut på sina batterier helt när jag vaknade) slutade två vägguttag att leverera ström. Två uttag i två helt olika sektioner där allt annat fortfarande fungerade. Och när jag hade vaknat och börjat på frukostmackan, löste jordfelsbrytaren (den nya) ut. Beväpnad med en ficklampa, tog jag mig till centralen och påbörjade en mödosam felsökning. Mödosam därför att det kunde ta allt från en sekund till tjugo minuter för jordfelsbrytaren att lösa ut. Så det blev ju en massa felslut i felsökningen och jag fick börja om några gånger. Till sist hade jag kommit ner till att med en viss sektion frånkopplad löste den inte ut längre. Och det var ingen av sektionerna med de döda vägguttagen, utan sektionen med vardagsrummet med de migrerande (enligt mitt minne) strömbrytarna.

Där är jag nu. Jag ringde till den El & VVS som gjorde den ursprungliga installationen och han lät inte så sugen. Bad mig kolla om någon av huvudsäkringarna hade gått (vilket ju inte alls matchar symptomen). Tyckte att vi borde avvakta för att se om det blir bättre (hur?).

Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt. Kan det finnas dolda elfel som sträcker sig tillbaka till bygget? Jag pulade visserligen mycket med sladdar i min ungdom (mer än min mor önskade), men är ju i huvudsak teoretiker och saknar praktisk erfarenhet av elinstallationer och deras problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
E
O Oldtimer skrev:
Naturligtvis föreslog jag inte att han skulle göra det gratis. Så dum är jag inte. Men han verkade inte sugen på ett betalt jobb heller.
Fel som kan dyka upp efter många år är t.ex. glappkontakt i en dosa p.g.a. dålig topphylsa eller slarv vid utförandet (mitt eget hus byggt 1962 drabbades när jag hade köpt det ca 1994). Inte heller felet med överledning i ett rör är helt uteslutet. Jag har varit med om båda. Spik/skruv som ger ett läckage mellan N och PE (Skyddsledaren)! En elektriker mäter isolationsmotståndet med en Megger. Det får INTE finnas kontakt mellan N och PE eller någon fas och PE. Undantaget är förbindelsen i centralen mellan N och PEN (om du har gemensam PEN in).
Det konstiga är om du saknar fas i ditt uttag. Det tyder ju på avbrott i någon dosa. Med en multimeter (högohmig) kan du mäta mellan uttaget och en säker jordpunkt. Mellan PE och en av anslutningarna skall det finnas 230V, inget mellan den andra och PE.
Om det inte vore för uttagen skulle jag råda dig att kolla ljuskällorna i din berörda grupp. Vissa gamla energisparlampor har elektronik som ökar läckströmmen vid frånslag (ser lite ut som en burk på E27 sockel).
Alla installationer läcker lite, inte minst kapacitivt, så det behöver inte vara mycket fel som löser ut jfb om du bara har en på många belastningar. Om du inte själv är elektriker "kan" du ju inte skilja ifrån laster i doserna utan bara leta fram gruppen, men kolla i dosorna så att inget är löst! Är du säker på att inte uttagen är styrda av någon strömställare?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
O Oldtimer skrev:
2004 flyttade jag in i mitt nybyggda hus. Upptäckte genast en del fel i elinstallationen - de hade glömt att installera golvvärmen i badrummet på ovanvåningen och installationen av (den vattenburna) golvvärmen på bottenvåningen var så felaktig att sektionerna påverkade varandra på ett oacceptabelt sätt. Det förstnämnda godtog jag med en ekonomisk kompensation, men för det andra krävde jag åtgärd, vilket också genomfördes (elinstallatören ville först att jag skulle prova att flytta runt kablarna lite för att se om det blev bättre. Jag sa nej till det).

Sedan har det löpt på rätt okej. Jag kunde svurit på att en grupp strömbrytare för vardagsrummet plötsligt bytt plats, men avskrev det som Mandelaeffekten. Förra påsken gav den ena jordfelsbrytaren upp andan (en JFB för vitvarorna och en för allt annat - allt annat var den som dog) och fick bytas ut. Inga stora saker.

Men tidigt tisdags morse tog det plötsligt hus i helvete. Någon gång mycket tidigt på morgonen (två laptops som stod på inkopplade hade nästan dragit slut på sina batterier helt när jag vaknade) slutade två vägguttag att leverera ström. Två uttag i två helt olika sektioner där allt annat fortfarande fungerade. Och när jag hade vaknat och börjat på frukostmackan, löste jordfelsbrytaren (den nya) ut. Beväpnad med en ficklampa, tog jag mig till centralen och påbörjade en mödosam felsökning. Mödosam därför att det kunde ta allt från en sekund till tjugo minuter för jordfelsbrytaren att lösa ut. Så det blev ju en massa felslut i felsökningen och jag fick börja om några gånger. Till sist hade jag kommit ner till att med en viss sektion frånkopplad löste den inte ut längre. Och det var ingen av sektionerna med de döda vägguttagen, utan sektionen med vardagsrummet med de migrerande (enligt mitt minne) strömbrytarna.

Där är jag nu. Jag ringde till den El & VVS som gjorde den ursprungliga installationen och han lät inte så sugen. Bad mig kolla om någon av huvudsäkringarna hade gått (vilket ju inte alls matchar symptomen). Tyckte att vi borde avvakta för att se om det blir bättre (hur?).

Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt. Kan det finnas dolda elfel som sträcker sig tillbaka till bygget? Jag pulade visserligen mycket med sladdar i min ungdom (mer än min mor önskade), men är ju i huvudsak teoretiker och saknar praktisk erfarenhet av elinstallationer och deras problem.
Troligen en noll-ledare som hamnat hos fel jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
E
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Felen kan vara oändliga.. men är det inte bättre att du ringer någon elektriker som tittar till det? Du har ju ett fel som inte kan vara så svårt att kontrollera med en riktig multimeter. och sedan kontrollera om det saknas en nolla eller fas? Därefter är det väl bara att följa kretsen bak till säkringsskåpet . Borde inte ta mer än en timme att veta vad som krävs för att lösa problemet. Att elfel är 19 år gamla tror jag inte på utan fel brukar sällan uppkomma var 19 år.

Kan det varit gnagare i väggarna?
Gamla fel är kanske ovanliga, men inte omöjliga.
Glappkontakter uppstår ibland p.g.a. vibrationer under många år. Själv hittade jag ett lurigt fel med en RK som legat bredvid plintskruven i 5 år (inte tillplattade kardeler) i en maskin som fungerat klanderfritt i mer än fem år, men fick intermittent fel efter alla år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.