jakobnm skrev:
Knappast troligt, men det är ju just det som är meningen för ett företag med att ha flera lokala varumärken att dribbla med. Varje marknad får det som just de förknippar med kvalitet. Det byggs ju Cadillac i Trollhättan. Vissa vill ha europeisk finess. De väljer SAAB. Andra vill ha en jänkare, de köper Cadillac.
Det är vanligt förekommande.

Nytt för årets modell kommer först på den "finare" och året efter på övriga. Det bla för att kunna produktionsanpassa i egen produktion och hos underleverantörer.
Det är även vanligt med olika underleverantörer. Kan vara så att till "finare" namnet tar man tex elektroniken från välkänd leverantör i irland medans "standard" namnet tar men från billigare leverantör i Asien. Anledning förutom pris är man kanske vill ha långtidsutvärdering och skulle det strula så vill man hellre ha det på icke kvalitetsnamnet.

Lika så om volym är så pass stora på produkt att istället för bygga ut en fabrik får även andra fabrik producera samma produkt för att slippa nyinvesteringar.

Hur electrolux koncernen har lagt upp det har jag ingen aning om. Där av min fråga.

Editerat:

Kan även vara för att sprida risker. Strejk, politik, brand, naturkatastrofer. Händer något så finns produkt fortfarande
 
Redigerat:
Snailman
tja jag skulle nog ta en huskvarna, såg nåt elux kylskåp på elgiganten, där en massa lister och plastskit lossnat från dörren....

själv köpte jag samsung kyl/frys sist, vill nämligen absolut ha automatisk avfrostning av frysen...
 
Själv är det så att vi på ett ställa såg vilken spis vi ville ha och det var en elctrolux. På annat ställe hittade frun kylskåpet och det var Husqvarna.
När jag sedan kollar upp deras produktsortiment så ser jag att de båda verkar ha exakt motsvarande produkter. Personligt spelar det ingen roll vad som står på utan det är pris, kvalite och garanti som är avgörande.
Är de producerat på samma ställe med samma grejor så blir det det billigaste.
 
Detta är en luring för alla konsumenter.
Det är ju även så att i respektive varumärke finns även bra och mindre bra maskiner. I alla deras tre brands finns kylar tillverkade i Mariestad och även kylar tillverkade väldigt långt bort..... Så vissa delar av HQA sortimentet ÄR bättre och vissa har de satt in för att kunna ha ett komplett varumärke. Dessa kan tex vara en produkt som ig hör hemma hos Elex men behövs i HQA för att ge kunden ett komplett kök av respektive varumärke. Generellt så har jag hört att de som ligger i AEG sortimentet ÄR bara av de bättre delarna och den som då läser på ser att dessa går att köpa billigare i tex Elex sortimentet
 
AEG = top of the line (inom gruppen)
HVA och ELUX samma lika men med olika design (samma upplägg som Siemens och Bosch). De flesta märken har dock outsourcad tillverkning och montering till större eller mindre del och en del produkter som man inte har i produktionen köps i så fall in med egen logga för att göra sortimentet komplett (Som någon även påpekade i ang. side by side längre upp i tråden).

Tar man "samma produkt" från HVA/Elux så brukar inget skilja förutom design och då kan det ju givetvis hända att ena märket har bättre/sämre kvalitet på handtaget etc. så det känns som att hela produkten är sämre.
 
Redigerat:
Strit skrev:
Detta är en luring för alla konsumenter.
Det är ju även så att i respektive varumärke finns även bra och mindre bra maskiner. I alla deras tre brands finns kylar tillverkade i Mariestad och även kylar tillverkade väldigt långt bort..... Så vissa delar av HQA sortimentet ÄR bättre...
Menar du att de som är tillverkade långt bort är bättre så vill jag säga: -det beror på. ;)

Det finns i varje fall inte någon grund alls för att tro att Sverige och Mariestad har en världsunik vitvarukvalitet. Hög kvalitet kan man få från många länder.
 
Upplever också som att plast detaljer och att helheten av en HVA känns mer gedigen än ELX, sen stämmer det säkert att funktionella komponenter inuti apparaturen är i stort sett det samma. Vi har också valt HVA till vårt soon to be kök. .

ps.
Någon av er som har en ugn med den självrengörande funtionen? I så fall dela gärna med er av erfrenheter av den och om den verkligen är värd 2k mer.




Väl mött Robel
 
Robel skrev:
ps.
Någon av er som har en ugn med den självrengörande funtionen? I så fall dela gärna med er av erfrenheter av den och om den verkligen är värd 2k mer.




Väl mött Robel
Om det är värt 2k vet jag inte, det är ju upp till vara och en att bedömma! Men det är underbart lätta att få bort klet och jox som det blir lätt i en ugn; sätt på Pyrolysen och gör något annat i 2 timmar sedan tar du en trasa och torkar upp askan. Enda nackdelen, om det nu är en nackdel, är att köra pyrolys på sommaren (när det är varmt inne och ute) då ugnen går för fullt i ca 2 timmar och det blir ännu varmare inne!

/FlitigaLisa
 
Var och pratade med försäljare idag och enligt honom är de grejorna jag tittat på mellan Electrolux och Husqarna samma grejor, samma kvalite och tillverkat på samma ställe. Skillnaden är enbart design.
 
Precis som "svartöra" var inne på tidigare i tråden är det ju frågan om Lux-koncernens egen hackordning. Zanussi längst ner, sedan Helios, Elux, Husqvarna och i toppen AEG. Med andra ord börjar zanussi/helios med de enklaste modellerna och Husqvarna/aeg toppar med de mest avancerade. Däremellan kan du hitta samma modell från samtliga märken (tex diskmaskiner nu när produktionen av hva/aeg flyttat till stora fabriken i italien istället för tyskland - för övrigt blev det i mina ögon bättre av det...). Samma fenomen finns inom BSH (Bosch Siemens Hushåll) där Bosch börjar och Siemens avslutar. Husqvarna, AEG och Siemens fokuserar på elegantare design medan Bosch, Lux och till viss del helios fokuserar på "lagom fint, lagom dyrt". Vart de är tillverkade är mindre intressant idag egentligen, men faktum är att Mariestadsfabriken är i absoluta toppen vad gäller konstruktion av skåp. Deras så kallade Superkabinett med helsvetsade skarvar och bockad/plåttäckt baksida ger en stor skillnad i styvhet.
 
Lite off topic men ändå:
Bosch och Siemens = samma saker men med olika design. Prislapparna diffar i de flesta fall inte många kronor. De riktar bara in sig på två olika målgrupper genom att ha två olika designer, inte två olika storlekar av plånböcker för då plockar de tex fram Gaggenau. Så att Bosch skulle vara ett billigare märke av Bosch och Siemens hos BSH stämmer inte så bra.

Att E-lux skulle sikta på "lagom fint, lagom dyrt" med sin "bright-serie" är nog inte heller helt rätt. De som designat serien blir iaf inte glada om de får hamna i facket "lagom fint" ;)
 
Redigerat:
FlitigaLisa skrev:
Bara för att "snurra till" det hela lite till: vår induktionshäll är både Husqvarna och Electrolux, i alla fall står det båda namnen på loggon... [länk]

Gissar att du har en Husqvarna häll (eller AEG)? Vet faktiskt inte varför men det börjar dyka upp "Electrolux" på en del saker från både HVA och AEG.
 
stiga skrev:
Gissar att du har en Husqvarna häll (eller AEG)? Vet faktiskt inte varför men det börjar dyka upp "Electrolux" på en del saker från både HVA och AEG.
När det gäller Husqvarna beror det på att utomhusprodukterna bröts loss till ett fristående bolag med namnet Husqvarna. Electrolux behöll vitvarorna och för att inte förväxla gjordes ändringen av loggan.
 
När vi valde våra vitvaror så var vi väldigt noga och titta runt på en massa olika märken.Men vi fastnade för husqvarna, jag tyckte det var bra kvalitet rakt över och snygg design. Och priset som vi fick var inte så tokigt jämfört med billigare och sämre märken.
Och enligt en bekant åt mig som jobbar i mariestad så tillvärkas inte samtliga husqvarna och elextrolux i samma fabrik. Den dyrare serien tillvärkas i sverige medans dom billigare görs i nån annan fabrik, kanske utomlands men det vet jag inte. Men är kanon nöjd med våra vitvaror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.