Fråga.

Vad är skillnaden på vitvaror som ser identiska ut men där varunamnet skiljer sig mellan Husqvarna och Electrolux?
 
Du sa det själv! Namnet! :)

Finns många märken som egentligen är samma, den upptäckt som förvånade mig mest var att Daewoo och Bosch (side-by-side kylskåp) var så gott som identiska på alla punkter så när som på prislappen...
 
Oki. Men är det så att de tillverkas på samma ställe och har samma underleverantörer? Dvs att kvalitén garanterat är samma.
Är garantier samma?

I så fall kommer jag välja den med lägsta pris...
 
Man kan säga att Husqvarna är en klass högre än Electrolux. Det kan skilja sig på material eller nåt.

Jag har inbyggnadsugn Husqvarna och den känns gedigen än Electrolux som jag hade tidigare i förra huset. Husqvarna kostade 400 kr mer än likvärdiga Electrolux men kläm på du så märker du skillnaden.
 
I så fall blir det Husqvarna. Prisskillnaden är inte större än att jag väljer den med bästa kvalité.
 
Coolman skrev:
Man kan säga att Husqvarna är en klass högre än Electrolux. Det kan skilja sig på material eller nåt.

Jag har inbyggnadsugn Husqvarna och den känns gedigen än Electrolux som jag hade tidigare i förra huset. Husqvarna kostade 400 kr mer än likvärdiga Electrolux men kläm på du så märker du skillnaden.
Vad är det för skillnader du märker när du klämmer?
 
Vi köpte Husqvarna hem och säljaren sa till oss att dom är av lite högre kvalité. Vet inte om det stämmer men nöjda är vi.
 
<ironi>
Med ett högre pris så måste ju kvaliteten vara högre, eller hur? Hur skulle man annars kunna motivera det högre priset?
</ironi>

Visst, kvaliteten kan vara högre på Husqvarna än på Electrolux. Det vet jag inget om. Men det jag vet är att det inte alls behöver vara så, och jag litar inte på vad säljare säger utan bara på opartiska utvärderingar.

Det är en vanlig strategi från företag att sälja samma produkt under olika namn i olika prissegment för att tillfredsställa olika grupper. Billigt - man gör ett fynd. Dyrt - man köper kvalitet. Den som har gott om pengar skulle ju aldrig nedlåta sig till att köpa det som är billigt, eller hur?

Både de med små och de med stora plånböcker blir nöjda och företaget tar så stora marknadsandelar som möjligt.
 
Det är högst antagligen samma produkt om dom annars är lika. Det vore ju fruktansvärt otaktiskt produktionsekonomiskt sett av AEG annars.

(Det är väl AEG som äger produktnamnen nuförtiden, eller var det tvärtom?)
 
Redigerat:
Klart det är samma produkt, men en del vill ha HVA för att de har de tidigare i sitt kök etc. Bättre att köra på samma märke så att det inte ser ut som om man har hittat allt på loppis fynd vet jag att en del tänker ...
 
Nej, det är Electrolux som äger AEG, se http://sv.wikipedia.org/wiki/AEG

ElektroHelios är också Electrolux men ett snäpp ner på hackordningen. De Husqvarna/Electolux/ElektroHelios-maskiner jag sett i affären har varit snarlika men aldrig identiska. Det skiljer alltid lite på detaljer och funktioner. T ex kanske fördröjd start på en tvättmaskin inte finns alls på EH, har tre fasta steg på Elux och är steglös med millisekundsprecision på HVA :)
 
tallmilan skrev:
Klart det är samma produkt, men en del vill ha HVA för att de har de tidigare i sitt kök etc. Bättre att köra på samma märke så att det inte ser ut som om man har hittat allt på loppis fynd vet jag att en del tänker ...
Nja... det är väl inte så säkert att den är samma.
Kan vara så att Husqvarna sätts ihop i Sverige medans motsvarande Electrolux vara sätts ihop i tex italien. Kan även vara någon skillnad i innandömet. Där av att jag startade tråden
 
Hej!

Sedan skiljer det ju i modellprogrammet så det är lite olika inriktning på vad man erbjuder också. Men visst finns det modeller som är väldigt lika.

När vi skulle bygga hus så visade det sig att många har HVA som fabrikat på vitvaror och det var bökigt som bara den när vi ville ha Elux istället - med förklaringen att det är olika marknadsstrategier mellan varumärkena vad gäller kanalen "småhustillverkare" jämfört med vanligt detaljhandel.

Vänligen

TMC
 
Linnex skrev:
Nja... det är väl inte så säkert att den är samma.
Kan vara så att Husqvarna sätts ihop i Sverige medans motsvarande Electrolux vara sätts ihop i tex italien. Kan även vara någon skillnad i innandömet. Där av att jag startade tråden
Knappast troligt, men det är ju just det som är meningen för ett företag med att ha flera lokala varumärken att dribbla med. Varje marknad får det som just de förknippar med kvalitet. Det byggs ju Cadillac i Trollhättan. Vissa vill ha europeisk finess. De väljer SAAB. Andra vill ha en jänkare, de köper Cadillac.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.