Fairlane
K Kaptenz skrev:
Vet inte om du förstått att du kan se till att KÖPAREN tar denna försäkring? Just för att slippa ta den kostnaden?
Vet inte om du har förstått att jag som säljare inte kan TVINGA köparen att ta denna kostnad denna försäkring som gör att jag slipper hantera köparen längre fram?
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jordabalkens lagstadgde krav på undersökningsplikt brukar vara enklast att visa att man som köpare uppfyllt ifall man gjort en överlåtelse besiktning. Säljarens upplysningsplikt brukar uppfyllas av det försäljningsprospekt som finns tillgängligt och de svar på frågor som säljare/ mäklare ger vid visning.
Men vad har det med saken att göra. Det du påstod var något helt annat. Gå tillbaka och titta vad du skrev. Och så håller vi oss till det.

Om du kan visa var i jordabalken det står att "KÖPAREN ska beställa och bekosta en överlåtelse besiktning", då har jag fel. Alltså "ska". Inte "kan".
S Sona2012 skrev:
Att du gjorde bakvänt får stå för dig.
Nej, i stort sett falsifierar det ditt påstående.
S Sona2012 skrev:
Men när budgivningen är avslutad och kontrakt ska skrivas har säljaren inget intresse av besiktning
Om budgivarna då tackar för sig och försvinner, varför skulle säljaren vara ointresserad av det.

Så länge inget kontrakt är skrivet så är inte budgivningen avslutad.

K Kaptenz skrev:
Du har fel, köparen KAN köpa en objektsförsäkring mot dolda fel.
Och när har jag skrivit något annat?

Läs nu innantill vad som faktiskt står. Du har inte gjort det.
K Kaptenz skrev:
Då slipper ju du somxsöljare både den utgiften OCH besväret med försäkringsbolaget som troligen kommer säga att skadan INTE är ett dolt fel. Som skrivet tidigare är det tämligen svårt att få till ett dolt fel på äldre hus.
Vilket besvär har säljaren med ett försäkringsbolag som säger att något inte är ett dolt fel?

K Kaptenz skrev:
Du är ju ganska ovetande förstår jag hur det KAN fungera vid försäljning av hus.
Jag har gjort ett flertal fastighetsaffärer. Medan du mest verkar läsa dåligt och ha ogrundade föreställningar.
K Kaptenz skrev:
Du verkar då lagt ut pengar för vad du borde ha satt den utgiften på köparen.😂😂
Jag har lagt ut för besiktning och försäkring och kanske fått 10 ggr högre försäljningspris än den kostnaden, tack vare det.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vet inte om du har förstått att jag som säljare inte kan TVINGA köparen att ta denna kostnad denna försäkring som gör att jag slipper hantera köparen längre fram?
Välj köparen som vill ta den, den är ju till stor fördel för hen, mäklare vill alltid pracka på säljare olika skydd. Själv skulle jag aldrig ta den, som tidigare medlem skrivit så är det basket mig inte lätt få ut den dessvärre.
 
Fairlane
K Kaptenz skrev:
Välj köparen som vill ta den, den är ju till stor fördel för hen, mäklare vill alltid pracka på säljare olika skydd.
Ja, det är ju en lösning. Säljaren spar några tusenlappar på att inte teckna försäkringen genom att sälja till någon som bjuder 50' mindre men själv betalar försäkringen. Kanske inte så lönsamt för säljaren, men men ...
K Kaptenz skrev:
Själv skulle jag aldrig ta den, som tidigare medlem skrivit så är det basket mig inte lätt få ut den dessvärre.
Det är inte lätt att få ersättning nej, men det händer. Tecknar man försäkringen som säljare så gör det nog varken till eller från hur lätt/svårt det är att få ut något på försäkringen. Säljaren tecknar försäkringen av en helt annan orsak.
 
K Kaptenz skrev:
Du behöver ju bara googla så hittar du o alla andra som är intresserade det. Ser du inte jag klistrat in från internet?
Det har funnits länge, det räven försäkring för objektet lika med huset. Ring bolag som tecknar dolda fel om du nu inte tror på detta.
JG har annat för mig än serva folk med mer info än nödvändigt för att själv gå vidare. Lycka till 😀
Ja, du är fullt upptagen med svepande formuleringar och allmänt trollande. Det naturliga, om du nu hade haft fog för ditt påstående, hade ju varit att visa några exempel - men du vill bara stöka till diskussionen.

Du rör till begreppen. En objektförsäkring är betydligt mer allmän än det du påstår - det kan man teckna för "vilket objekt som helst". Så - att "googla" på det är bara trams.

Jag varken tror eller misstror - jag bara frågade efter källor. Du kunde inte lämna några så jag utgår ifrån att du hittar på. Du är väl en sådan där snubbe som påstår saker hur som helst och sedan blir förbannad om någon han invändningar.

Men visst, det finns bolag (kanske alla?) som säljer försäkringar mot dolda fel även till köpare. Varför man skulle vilja betala för en försäkring som täcker någon annans skada är jag aningen fundersam över. Det är ju säljaren som ansvarar för dolda fel - inte köparen - och försäkringen täcker just bara dolda fel.

Det händer att man får ersättning av säljare för dolda fel - men det är väldigt sällsynt. Det visar väl bland annat alla trådar på ämnet här på "Byggahus". Då försäkrar man sig, som köpare, mot något som någon annan ansvarar för och som nästan aldrig inträffar. Extremt bakvänt.

Och jovisst, fastigheter med friskrivningsklausul då? En hyggligt stor andel av dessa är äldre hus och en hel dl säljs av dödsbon. Inte sällan är de i sådant skick att det aldrig kan bli tal om ett dolt fel eftersom allting har uppnått sin tekniska livslängd och allting dessutom är sådant man kan förvänta sig.

Men du är välkommen med en källa på hur vanligt det är att man som köpare försäkrar säljarens risk och hur ofta det är någon poäng i att göra det.

Upplägget leder dessutom till att du får slåss mot ditt eget försäkringsbolag när just det är den hjälp säljare faktiskt får mot köpare som anser att färgflagor på fasaden, eller vilka andra lätt upptäckbara fel som helst, är dolda...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, du är fullt upptagen med svepande formuleringar och allmänt trollande. Det naturliga, om du nu hade haft fog för ditt påstående, hade ju varit att visa några exempel - men du vill bara stöka till diskussionen.

Du rör till begreppen. En objektförsäkring är betydligt mer allmän än det du påstår - det kan man teckna för "vilket objekt som helst". Så - att "googla" på det är bara trams.

Jag varken tror eller misstror - jag bara frågade efter källor. Du kunde inte lämna några så jag utgår ifrån att du hittar på. Du är väl en sådan där snubbe som påstår saker hur som helst och sedan blir förbannad om någon han invändningar.

Men visst, det finns bolag (kanske alla?) som säljer försäkringar mot dolda fel även till köpare. Varför man skulle vilja betala för en försäkring som täcker någon annans skada är jag aningen fundersam över. Det är ju säljaren som ansvarar för dolda fel - inte köparen - och försäkringen täcker just bara dolda fel.

Det händer att man får ersättning av säljare för dolda fel - men det är väldigt sällsynt. Det visar väl bland annat alla trådar på ämnet här på "Byggahus". Då försäkrar man sig, som köpare, mot något som någon annan ansvarar för och som nästan aldrig inträffar. Extremt bakvänt.

Och jovisst, fastigheter med friskrivningsklausul då? En hyggligt stor andel av dessa är äldre hus och en hel dl säljs av dödsbon. Inte sällan är de i sådant skick att det aldrig kan bli tal om ett dolt fel eftersom allting har uppnått sin tekniska livslängd och allting dessutom är sådant man kan förvänta sig.

Men du är välkommen med en källa på hur vanligt det är att man som köpare försäkrar säljarens risk och hur ofta det är någon poäng i att göra det.

Upplägget leder dessutom till att du får slåss mot ditt eget försäkringsbolag när just det är den hjälp säljare faktiskt får mot köpare som anser att färgflagor på fasaden, eller vilka andra lätt upptäckbara fel som helst, är dolda...
Du skriver mycket du, blev du stött av att jag nämner det enkla att själv googla ELLER ringa ett försäkringsbolag så hade du vetat det inte är några problem som köpare teckna samma försäkring som säljare.
Att du inte visste det och vill ha ”bevis” på det är ju bara löjligt värre. Väx upp och ta reda på saker själv då om du inte tror det andra här nämner.
Hoppas du har slut på kraften nu svamla som en femåring!
Jag besparar mig fler dumheter från dig.
Sorry att du inte visste mer än ifrågasätta det som jag nämnt här på forumet.
Nu kanske du har kollat då och lärt dig lite!!
The End!😂
 
K Kaptenz skrev:
Du skriver mycket du, blev du stött av att jag nämner det enkla att själv googla ELLER ringa ett försäkringsbolag så hade du vetat det inte är några problem som köpare teckna samma försäkring som säljare.
Att du inte visste det och vill ha ”bevis” på det är ju bara löjligt värre. Väx upp och ta reda på saker själv då om du inte tror det andra här nämner.
Hoppas du har slut på kraften nu svamla som en femåring!
Jag besparar mig fler dumheter från dig.
Sorry att du inte visste mer än ifrågasätta det som jag nämnt här på forumet.
Nu kanske du har kollat då och lärt dig lite!!
The End!😂
Vilken trevlig kille du är. Att bli stött av något någon skriver på byggahus ligger inte riktigt för mig. Att fråga när man tycker något verkar konstigt gör det däremot. Om man är intresserad av något annat än rent ordbajseri - vilket verkar vara din främsta egenskap, så svarar man på frågor. Du vill väl bara bråka.

Du har ju fortfarande inte lyckats prsentera någon trovärdig fakta i fallet och en hel del av det du skriver är rent nonsens.

Jag tror fortfarande inte det är speciellt vanligt att man tecknar en sådan försäkring som köpare och inser fortfarande inte riktigt nyttan att försäkra sig mot någon annans risk.

Just sådant verkar inte du heller ha någon som helst aning om.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Vilken trevlig kille du är. Att bli stött av något någon skriver på byggahus ligger inte riktigt för mig. Att fråga när man tycker något verkar konstigt gör det däremot. Om man är intresserad av något annat än rent ordbajseri - vilket verkar vara din främsta egenskap, så svarar man på frågor. Du vill väl bara bråka.

Du har ju fortfarande inte lyckats prsentera någon trovärdig fakta i fallet och en hel del av det du skriver är rent nonsens.

Jag tror fortfarande inte det är speciellt vanligt att man tecknar en sådan försäkring som köpare och inser fortfarande inte riktigt nyttan att försäkra sig mot någon annans risk.

Just sådant verkar inte du heller ha någon som helst aning om.
Ge dig nu! Om du inte förstår vad som är möjligt för en köpare likväl som säljare så sluta debattera, du är bara löjlig i det du skriver. Verkar som du är arbetslös eller har väldigt tråkigt jobb. Jag trodde du begrep vad The End betydde. Nu kanske du har kollat upp att det faktiskt finns möjlighet att teckna sådan försäkring. Var nu glad jag undervisade dig o lev ditt enkla liv.😃
Stör nu någon annan så jag har bättre viktigare saker i livet än undervisa dig😃😃
 
K Kaptenz skrev:
Ge dig nu! Om du inte förstår vad som är möjligt för en köpare likväl som säljare så sluta debattera, du är bara löjlig i det du skriver. Verkar som du är arbetslös eller har väldigt tråkigt jobb. Jag trodde du begrep vad The End betydde. Nu kanske du har kollat upp att det faktiskt finns möjlighet att teckna sådan försäkring. Var nu glad jag undervisade dig o lev ditt enkla liv.😃
Stör nu någon annan så jag har bättre viktigare saker i livet än undervisa dig😃😃
Men vad du tar i... Att det går att teckna en sådan försäkring även som köpare är redan utrett och bekräftat.

Det jag funderar över är hur meningsfullt det skulle vara och därmed hur vanligt det är. Just detta har jag inte sett något om här på Byggahus och här verkar det inte finnas något ämne som är för litet för att trigga trollfabrikerna.

Jag tror inte det finns något du kan undervisa mig i överhuvudtaget - utom möjligen i koleriska oförskämdheter - men den kunskapen behöver jag inte.

Du verkar inte kunna släppa detta. Du har avslutat diskussionen flera gånger men ändå fortsätter du svara med samma obildade nonsens som alltid.

Du är väl en sådan som får som du vill genom att skrika och gorma.

En riktig man svarar på raka frågor. En fegis börjar kasta skit omkring sig.
 
Du visste ju inte ens att det fanns från början och var okunnig i frågan. Nu försöker du skyla över din totala okompetens med en massa dravel.
Vilka statistiksiffror har DU över vem som tar denna försäkring? Troligen har du lika dålig koll på det som att den fanns. Fortsätt ditt tråkiga liv nu o bespara mig med din okompetens😀
 
"okompetens"?😉
 
  • Haha
Kirre2
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej,

Vi söker råd och tips angående överlåtelsebesiktning i samband med försäljningen av vårt hus.
Vi säljer vårt hus och vi har en köpare som varit här 2 gånger och som vunnit budgivningen. Nu säger mäklaren att vi som säljare ska betala för en överlåtelsebesiktning och hon kan beställa det och sköter det praktiska med besiktningsfirman.

Men behöver vi som säljare verkligen göra en överlåtelsebesiktning om det finns redan en köpare som vunnit budgivningen ?
Jag kan tänka mig att vi gör det om det inkluderar en dolda fel försäkring.
Jag tänker att säljaren har undersökningsplikt och bör beställa och betala för en överlåtelsebesiktning.
Det känns förvirrande att mäklaren trycker på att vi ska betala för det, nu när vi har en köpare som redan vunnit budgivningen.

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni om mäklarens åsikt? Tack!
I regel rekommenderar mäklaren att ni gör en energideklaration, uppmätning och besiktning. I detta ingår även en dolda fel försäkring. Däremot är det inte tvingande för säljaren att göra en besiktning. Det är alltså upp till köparen om de önskar göra en besiktning eller ej. Den överlåtelsebesiktningen bekostas av köparen. Mvh Registrerad Fastighetsmäklare Simon
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jesses, vem har lurat i dig det?

När jag sålde de senaste två gångerna så beställde jag som säljare besiktning, och betalade för det.

Stämmer väl inte särskilt väl med det du påstår.
Det var väl kanske bra men hindrar inte att köparen gör klokt i att låta göra en egen besiktning särskilt om du anlitat Anticimex eller liknande friskrivningsbolag.
 
K Kaptenz skrev:
Vet inte om du förstått att du kan se till att KÖPAREN tar denna försäkring? Just för att slippa ta den kostnaden?
Jag skulle ju tro att en köparförsäkring främst ger köparen stöd att tampas med säljaren och vid behov stämma denne. I så fall skyddar den ju inte säljaren. Sedan kanske det kan finnas moment som säljaren inte kan betala, eller att den ev täcker vissa fel som inte räknas som dolda.

Det som stör mig med säljarförsäkringar förutom att de knappast skyddar köparen (ytterst sällan faller ut) är de brukar friskriva sig även för sådana fel som inte täcks av besiktningen.
 
F FGLIN skrev:
Jag skulle ju tro att en köparförsäkring främst ger köparen stöd att tampas med säljaren och vid behov stämma denne. I så fall skyddar den ju inte säljaren. Sedan kanske det kan finnas moment som säljaren inte kan betala, eller att den ev täcker vissa fel som inte räknas som dolda.

Det som stör mig med säljarförsäkringar förutom att de knappast skyddar köparen (ytterst sällan faller ut) är de brukar friskriva sig även för sådana fel som inte täcks av besiktningen.
Du har fel där, en dolda fel försäkring är ju just så att säljaren då slipper tampas med köparen ( om det är köparen som tagit den).
Det är ju det som själva grejen med försäkringen. Dock som många här nämner är det troligen inte lätt få den gälla.
Både köpare o säljare kan ju teckna, sålt själv där köparen tecknade, inget dolt fel dock som blev aktuellt MEN, VI slapp lägga ut 5-7000kr för den eller vad det nu var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.