Mikael_L
Den här är en bra armatur, och passar bra i de flestas garage. Men inte om man brukar tvätta bilen där eller hålla på med verksamhet som dammar mycket.
http://www.elkatalogen.se/exaktor-naiad-2x28w-ip44.html

Men priset smärtar ju en del om man ska ha många armaturer.


Denna http://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-works-vit-1.html som jag själv har i garaget nu känns ju också sällsynt smäckig när man sätter upp den.
Men kanske håller den bättre. Jag orkar i alla fall inte ändra mig igen, i nuläget.
Om dessa också har gått sönder om några år så blir det definitivt inget lågpris under 600:- någonsin mer.

Annars är ju denna från Bauhaus otroligt billig, med elektroniskt drivdon, knäpptyst, tänder snabbt och blinkfritt och lysrör (4000K) ingår i priset. En bra ljusfärg för arbetslokaler, såsom garage.

Men som sagt, om några år kan jag tänkas ha ett slutligt omdöme om den.
Håller den bara ihop så är den (works) mycket bra för pengarna.
Men pajar plasten och packningar och allt annat på samma vis som Julas armatur så är det låga priset inget värt då den ändå inte håller längre än lysrören inne i.
 
Redigerat:
Earplugged skrev:
Någon som testat Malmbergs med led? [länk]
Nej, men jag inga fördelar, dyrare och ger sämre ljusutbyte än lysrör.
 
Y
Mikael_L skrev:
Den här är en bra armatur, och passar bra i de flestas garage. Men inte om man brukar tvätta bilen där eller hålla på med verksamhet som dammar mycket.
[länk]
Varför är dom olämpliga i dom sambanden? Har funderat på sådana just för att dom är slimmade. Har redan i tvättstugan, störande surr ifrån dom tyvärr men slimmat är nice.
 
Mikael_L
Dom är IP44, så dom klarar inte så väldigt mycket vattenstänk, vattenånga eller damm.
IP44 är skydd mot fasta partiklar ner till 1mm storlek, så det är inte alls dammtätt.
Och mot vatten så klarar armaturen lite skvätt och stänk från alla håll, men inte att man spolar över med vatten med t.ex. slangen.

Så IP44 är inte lämpligt om man regelmässigt bearbetar trä eller slipar med vinkelslip, sas.


Men som t.ex. jag använder garage så skulle IP44 räcka.
 
Y
Finns det slimmade som är gastäta eller vad man kallar dom, IP5 eller IP6.. Eller är det bara tjockisar att välja på då? Försäkringsbolagen kräver väl täta i verkstäder - fast garage kanske inte räknas som det.
 
  • Gilla
TeeMan
  • Laddar…
Beppo skrev:
så med det i minnet skulle jag aldrig handla på Jula, Harald Nyborg, Biltema eller liknande för att komma undan några tusen
Jag måste ändå försvara Biltema i det här sammanhanget, jag köpte både T5 armaturer (28st) och lysrör (56st) och samtliga har funkat utan ett enda problem i drygt två år nu, detta trots att de har ett mycket fördelaktigt pris.
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Jag måste ändå försvara Biltema i det här sammanhanget, jag köpte både T5 armaturer (28st) och lysrör (56st) och samtliga har funkat utan ett enda problem i drygt två år nu, detta trots att de har ett mycket fördelaktigt pris.
Vilka?
 
Chaly
Har nämnts här på forumet tidigare, men inte i denna tråden tror jag: Kolla blocket!

Jag behövde lite fler armaturer till mitt garage och kikade på samtliga alternativ som nämnts i tråden. Blev till slut begagnade philips-armaturer (2x36w T8) med elektronisk ballast för 100:- per styck. Funkar prima.
 
Chaly skrev:
Har nämnts här på forumet tidigare, men inte i denna tråden tror jag: Kolla blocket!

Jag behövde lite fler armaturer till mitt garage och kikade på samtliga alternativ som nämnts i tråden. Blev till slut begagnade philips-armaturer (2x36w T8) med elektronisk ballast för 100:- per styck. Funkar prima.
Just nu är det klent med armaturer på Blocket, i alla fall i någorlunda närhet. Jag behöver 20-25 armaturer, så tipsa gärna om ni ser något som min Blocket-bevakning missar!
 
Gabbe1 skrev:
[länk]

Jag har 2x14w varianten.
Den där har jag funderat på, fast 2x54. Hur utsatt miljö sitter dina i? Jag ska ha dem i garagetaket på cirka 3,20 m höjd. Det är ett mekgarage med begränsat med svetsning, slipning och annat dammande.
 
Typ samma miljö som mitt garage då, jag har bara 2.7m takhöjd, svetsar, slipar och lackar med färgspruta nån gång ibland, annars är det mest en maskinhall där bilen parkeras dagligen vintertid.

Anledningen till att jag valde 28st 2x14w istället för färre och större armaturer var att jag hade en teori om att det skulle bli jämnare ljus (mindre skuggningar) med fler ljuskällor. Om det är märkbart i praktiken vet jag inte, men jag är nöjd med min nuvarande lösning.
 
Mikael_L
Norrhyttan skrev:
Den där har jag funderat på, fast 2x54. Hur utsatt miljö sitter dina i? Jag ska ha dem i garagetaket på cirka 3,20 m höjd. Det är ett mekgarage med begränsat med svetsning, slipning och annat dammande.
IP65 klarar sig garanterat.
Det ska vara riktigt ordentligt dammigt och kanske tillsammans med lite dammexplosionsrisk för att det ska krävas mer. Men plötsligt kan EX-klassade armaturer krävas istället, om det finns expolsionsrisk.
D-märkta är väl bra kanske, då det ska vara garanterat under 90° på armaturens hölje. I alla fall om det är damm, särskilt trädamm eller annat antändbart damm.

Har man begränsat dammig verksamhet kan det räcka med IP44, eller IP54.
Men IP44 har egentligen inget dammskydd alls, IP5X är dammskyddat, men ej dammtätt.
IP6X är dammtätt (tätt kan man ju alltid försöka definiera, NASA skulle kanske inte påstå att IP65 är helt tätt. :D)
 
Mikael_L skrev:
IP65 klarar sig garanterat.
Det ska vara riktigt ordentligt dammigt och kanske tillsammans med lite dammexplosionsrisk för att det ska krävas mer. Men plötsligt kan EX-klassade armaturer krävas istället, om det finns expolsionsrisk.
D-märkta är väl bra kanske, då det ska vara garanterat under 90° på armaturens hölje. I alla fall om det är damm, särskilt trädamm eller annat antändbart damm.

Har man begränsat dammig verksamhet kan det räcka med IP44, eller IP54.
Men IP44 har egentligen inget dammskydd alls, IP5X är dammskyddat, men ej dammtätt.
IP6X är dammtätt (tätt kan man ju alltid försöka definiera, NASA skulle kanske inte påstå att IP65 är helt tätt. :D)
Tack för redogörelsen.
Damm är jag inte speciellt orolig för. Däremot för att skiten ska spricka och ramla ner om man råkar nysa i rummet. Billigt skräp är ju billigt skräp, men det blir väldig skillnad för ett fattighjon om armaturen kostar 300 kronor eller 1.700 kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.