Litet Attefallsgarage, 4,5 x 5,5 m som ska användas som mekgarage så det behöver vara bra belysning.

Hade tänk använda dom här armaturerna http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T8-2000032747/ i 2 x 36W versionen men hur många? räcker 4 eller ska jag köra på 6?

4000K eller 2700K, har antagit att 4000K passar bättre i garage.

Är det nån som har satt på väggarna också eller är det så att man mest är i vägen för ljuset när man mekar?

/Dea
 
Dea_34 skrev:
Litet Attefallsgarage, 4,5 x 5,5 m som ska användas som mekgarage så det behöver vara bra belysning.

Hade tänk använda dom här armaturerna [länk] i 2 x 36W versionen men hur många? räcker 4 eller ska jag köra på 6?

4000K eller 2700K, har antagit att 4000K passar bättre i garage.

Är det nån som har satt på väggarna också eller är det så att man mest är i vägen för ljuset när man mekar?

/Dea
Man kan i princip aldrig få för mycket ljus, om det inte bländar en förstås.
Lux är väl lumen/yta och det brukar duga att räkna så. 1000 lux är ok ljus, men 1500 skulle jag försöka uppnå för att se vad man håller på med.

6 armaturer x 2 rör x 36W x 90l/W =38880 lumen delat med 25m2 = 1550 Lux = lagom!
 
Tyckte själva armaturen jag länkade ser bättre ut och hittade inte den i T5 variant, har IP65 varianten i nuvarande garage och vill minnas att det inte finns nån kabelingång från "ovansidan" vilket jag vill ha.

Tack för riktvärdena! då blir det 6 armaturer och en extra över arbetsbänken.
 
Jag står också i valet och kvalet med lysrörsarmaturer till garaget och har kommit fram till att det blir T8 pga att de fungerar bättre i låga temperaturer än T5. Så det kan vara värt att fundera på om du inte har garaget uppvärmt hela tiden.
 
Tänk på att de T8 armaturer du länkade till kan vara av typen med glimtändare som blinkar när de tänds.

Mina T5 tänds omedelbart utan blink.
 
Ställ in bilen, öppna motorhuv och baklucka, då ser du var främre/ bakre lysrör ska sitta, det bör ju lämpligtvis lysa upp motorn/bagaget, inte huven/luckan när dom är öppna.
Sen sätter du 2 på varje sida ganska nära väggen för att få ljus på sidan av bilen.
Mitt över taket har man ingen nytta av nått ljus.

Köp inte Julas billiga amaturer, långsam tändning, och så surrar dom.
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
sune73 skrev:
Köpte 6 st på bauhaus till mitt lilla dubbelgarage på dryga 40 m2, det vart ruggit bra ljus.
[länk]
Ruskigt bra pris, får kanske tänka om...
 
Gabbe1 skrev:
Tänk på att de T8 armaturer du länkade till kan vara av typen med glimtändare som blinkar när de tänds.

Mina T5 tänds omedelbart utan blink.
Fanns ingen info om det på Biltemas hemsida, får kolla det innan jag bestämmer mig.
 
Nordlux från Bauhaus funkar bra, jag har haft dessa i ett tidigare garage och de har elektoniska drivdon, tänds omedelbart och är ljudlösa.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Lite kassa rör, bara 2650 lumen.
 
Håller också på att fundera på lämpliga armaturer till garaget.. ingen som använder ledlysrör/armaturer och kan rekommendera något?
Letar även efter armaturer man kan montera vinklade i mötet mellan vägg och tak, kommer ha en bred port så det blir inte mycket "tak" kvar när porten är öppen.
 
Det jag har med mig i bagaget från mitt garagebygge är att inte snåla på belysning och inte snåla på kvalitet. Jag har 100kvm garage och satte upp 15st 2*58W vilket var tillräckligt men det visade sig att skenorna till garageporten skuggade såpass mycket så det blev irriterande så vi fick sätta upp 2 armaturer till innanför skenorna.

Däremot så valde jag billiga armaturer från Harald Nyborg som såg bra ut. det var ju trots allt ca 15*250kr att spara in. Att montera dem var inga problem förutom att plasten var lite hård jämfört med dyrare produkter. Däremot så upptäckte vi när vi installerade de nya armaturerna att armaturen spruckit rakt av och det enda som höll ihop skiten var akrylatkåpan. när vi tittade på övriga armaturer så såg man sprickor på ganska många och på flera så var det kring infästningarna mot takclipset. Detta i sin tur resulterar till slut i att armaturen kan ramla ner och skada bilar eller personer under.

så med det i minnet skulle jag aldrig handla på Jula, Harald Nyborg, Biltema eller liknande för att komma undan några tusen med tanke på att jag kommer få byta ut alla armaturer undan för undan eller alla på en gång framöver vilket resulterar i att min sparsamhet blir dyrköpt.

På företaget har vi haft samma armaturer i 20 år innan det var dags för byte så det är något som är värt att tänka på i sammanhanget.
 
Mikael_L
Beppo skrev:
Att montera dem var inga problem förutom att plasten var lite hård jämfört med dyrare produkter. Däremot så upptäckte vi när vi installerade de nya armaturerna att armaturen spruckit rakt av och det enda som höll ihop skiten var akrylatkåpan. när vi tittade på övriga armaturer så såg man sprickor på ganska många och på flera så var det kring infästningarna mot takclipset. Detta i sin tur resulterar till slut i att armaturen kan ramla ner och skada bilar eller personer under.
Jag har samma tråkiga erfarenhet av billiga från Jula.
Så jag kommer också satsa på bättre saker "i nästa garage". :)

Jag ska förövrigt uppdatera tråden där vi diskuterat dessa billiga armaturer från Jula, Rusta m.fl.
Tack för påminnelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.